Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

SEO

Monitoring SEO - najważniejsze metryki dla e-commerce

1133
Katarzyna Marczak | 24.08.2020

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym różnią się działania SEO off-site i on-site,
  • jakich narzędzi używać do monitorowania efektów obu z nich,
  • jak zautomatyzować mierzenie niektórych parametrów SEO.


SEO to nieustanna praca z danymi. Potrzebujemy ich zarówno do wyznaczania strategii SEO, mierzenia jej efektów, jak i monitorowania bieżącej sytuacji na stronie. W pozycjonowaniu liczy się tak wiele parametrów i metryk, że o każdym z nich mógłby powstać osobny artykuł. Z tego powodu skupimy się dzisiaj na najważniejszych danych, jakie powinniśmy monitorować w SEO. 

Pozycjonowanie opiera się na monitorowaniu strony pod kątem on-site i off-site oraz analizie wyników. Przy tym wszystkim należy pamiętać też o tym, co robi konkurencja. Całe szczęście, wszystkie istotne z punktu widzenia pozycjonowania cechy i wskaźniki można monitorować za pomocą wyspecjalizowanych narzędzi, a ich wybór jest szeroki. W PromoTraffic korzystamy z najlepszych i najbardziej sprawdzonych.

On-site SEO

W każdym wypadku podstawą działań i punktem wyjścia powinno być on-site SEO. Są to działania optymalizacyjne, które wykonujemy bezpośrednio na stronie, takie jak np. przygotowanie architektury witryny, struktury, treści i fraz kluczowych, na które się pozycjonujemy. Przekłada się to na lepszą czytelność dla robotów indeksujących oraz widoczność, która powinna iść w parze z wysokimi pozycjami. W idealnej sytuacji o SEO powinniśmy pamiętać jeszcze w trakcie budowania serwisu, jednak najczęściej pracujemy już na gotowym systemie. Wówczas wiąże się to z koniecznością wdrażania stosownych zmian, eliminowania błędów lub poważniejszej przebudowy strony. Istotne jest to, że raz zoptymalizowany parametr on-site może wymagać po jakimś czasie ponownego zoptymalizowania. Z tego względu nieodzownym elementem pozycjonowania jest częsta weryfikacja działania strony i aktualizacje. 

Główne wskaźniki on-site: 

Page speed - szybkość ładowania strony to jeden z czynników rankingowych Google. Jeśli nasza strona jest powolna, jesteśmy też narażeni na wzrost współczynnika odrzuceń. Należy stale kontrolować prędkość ładowania strony, bo w przypadku wprowadzania zmian na stronie (np. dodawania zdjęć) może ona ulec zmianie. Parametr ten trzeba monitorować zarówno dla desktop, jak i mobile.
Narzędzia: gtmetrix, pagespeed insights by Google   
 
RWD - dostosowanie strony do urządzeń mobilnych to nie tylko kolejny ważny czynnik rankingowy. Większość użytkowników przegląda internet z telefonu, w związku z tym musimy sprawić, aby była ona dla nich czytelna i łatwa w obsłudze. Dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych jest jedną z ważniejszych kwestii, która powinna się znaleźć na dobrze zoptymalizowanej stronie www.
Narzędzia: Mobile Friendly
 
Certyfikat SSL - czyli certyfikat bezpieczeństwa. Nie jest już tylko mile widziany, należy go traktować jako obowiązkowy element w procesie budowania i pozycjonowania strony internetowej. Trzeba też pamiętać o tym, że wykupiony certyfikat wygasa po roku lub dwóch (w zależności od pakietu). Każdy dostawca usługi przypomina o wygasającym certyfikacie, ale dla pewności zawsze warto ustawić sobie także własne powiadomienie. 
 
Treści na stronie - dzięki unikatowym, wartościowym i odpowiednio zoptymalizowanym treściom, strona zyskuje lepszą widoczność. Treści są podstawą w sukcesywnym zwiększaniu widoczności strony. Warto raz na jakiś czas przeprowadzić analizę aktualności treści i weryfikację zajmowanych pozycji. Standardy w Google co jakiś czas zmieniają się wraz z update'ami algorytmów. Wytyczne do tworzonych treści powstają na bazie korelacji najważniejszych czynników rankingowych, ale należy sprawdzać także, czy treści znajdujące się już na stronach są zgodne z aktualnymi trendami Google.
Narzędzia: SurferSEO
 
Analityka - skoro wkładamy trud i poświęcamy czas na pozycjonowanie strony, to chcemy wiedzieć, czy te działania przynoszą efekty. Przede wszystkim nie możemy się ich spodziewać miesiąc ani dwa po rozpoczęciu optymalizowania witryny. Pierwsze efekty są widoczne zazwyczaj dopiero po upływie wielu miesięcy. Jedno jest pewne - SEO wymaga cierpliwości. Główne narzędzia analityczne są dostarczane przez Google - jest to oczywiście Google Analytics oraz Google Search Console. Dzięki prostej konfiguracji tych narzędzi i podpięciu kodów śledzących do strony, otrzymujemy szereg bardzo ważnych informacji o użytkownikach. Zdarza się jednak, że analizujemy strony konkurencji i wówczas nie możemy skorzystać z pomocy Google Analytics czy Google Search Console - po części zastąpić je można takimi narzędziami jak Similarweb, Ahrefs, Semrush lub Senuto.

Metryki analityczne w SEO:

Ruch - jest liczony poprzez ilość sesji, jakie odbyły się na stronie. Sesja rozpoczyna się, gdy użytkownik wchodzi na stronę i pozostaje na niej powyżej 40 sekund. Im więcej użytkowników odwiedza stronę, tym bardziej rosną szanse na konwersje. Warto zwracać uwagę na wskaźnik nowych użytkowników - dzięki niemu możemy dowiedzieć się, jaki odsetek użytkowników stanowią Ci, którzy znaleźli się na naszej stronie pierwszy raz. 
Narzędzia: Google Analytics, Ahrefs 

Czynniki behawioralne - to - inaczej mówiąc - dane dotyczące zachowań użytkowników. Dzięki kontrolowaniu tych parametrów możemy w porę wychwycić niepokojące sygnały, takie jak spadający czas spędzony na stronie, ilość stron, przez które przeklikali się użytkownicy, czy rosnący współczynnik odrzuceń. Badania zachowania użytkowników można rozszerzyć także o testy A/B oraz mapy ciepła.
Narzędzia: Google Analytics, Google Optimize, CrazyEgg, Hotjar

Skuteczność - rozumiana jako liczba wyświetleń w wynikach wyszukiwania, współczynnik kliknięć (CTR) i ich liczba oraz błędy crawlowania. Dane te są bezpośrednio dostępne w Google Search Console i umożliwiają nam weryfikację wyników poszczególnych adresów URL. 
Narzędzia: Google Search Console 

Widoczność strony - jest ona ustalana na podstawie ilości słów kluczowych w TOP3, TOP10 i TOP100. Im większa ilość fraz, na które wyświetla się nasza strona, tym większa widoczność. Ważne jest to, jakie są to frazy - celem pozycjonowania jest zwiększenie widoczności strony, przede wszystkim na frazy sprzedażowe.
Narzędzia: Ahrefs, Senuto, SEMrush, 

Zajmowana pozycja - poza ogólną widocznością warto wiedzieć, z czego ona wynika, czyli jakie konkretnie pozycje zajmują podstrony na istotne dla nas słowa kluczowe. Ręczna weryfikacja pozycji jest wręcz niewykonalna ze względu na daleko idącą personalizację wyników wyszukiwania. Warto użyć do tego narzędzi monitorujących, w których możemy przypisać odpowiednie słowo kluczowe do adresu URL i obserwować zmiany pozycji każdego dnia w miesiącu. 
Narzędzia: WebPozycja lub Seostation

Off-site SEO 

Działania off-site odbywają się z kolei poza witryną i sprowadzają się do pozyskiwania wartościowych linków prowadzących do strony projektowej z zewnętrznych źródeł. Google bierze pod uwagę wiele czynników podczas wartościowania stron. Jednym z ważniejszych są odnośniki odsyłające do danej domeny. Kiedyś najważniejsza była ich ilość, ale dziś algorytmy są lepiej dopracowane, przez co szalenie istotna jest jakość linków (korzystniej pozyskać jeden bardzo wartościowy link, niż 10 średniej jakości). Proces pozyskiwania domen odsyłających do naszej strony nazywany jest link-buildingiem. Jest on długotrwały i wymaga częstych analiz. Poniżej zostały opisane najważniejsze elementy, które warto monitorować. 

Metryki off-site: 

Backlinki - Google traktuje linki jako ilość głosów oddanych na daną stronę. Analiza backlinków odbywa się na dwóch poziomach: ogólnym, w którym bierzemy pod uwagę ich liczbę; i szczegółowym, gdy analizowane są poszczególne linki i to czy nie zostały na przykład edytowane lub usunięte. 
Narzędzia: Ahrefs, Majestic, Semrush 

Domain Rating/Trust Flow - są to parametry zewnętrznych narzędzi służące do określania jakości struktury linków. Współczynniki te pokazują, czy mamy do czynienia ze stroną posiadającą mocny profil linków. Dane te są pomocne szczególnie w ocenie domen, z których chcemy pozyskać link oraz podczas analizy konkurencji.
Narzędzia: Ahrefs, Majestic

Profil linków - jednym z najważniejszych elementów, jakie są sprawdzane w profilu linków, są miejsca, z których prowadzą odnośniki do strony. Pożądane są oczywiście linki pochodzące z portali związanych tematycznie z naszą stroną - jest to wówczas sygnał dla wyszukiwarki, że nasza strona posiada autorytet w branży. Poprawnie zbudowany profil wygląda naturalnie i jest odpowiednio zdywersyfikowany - powinien zawierać zarówno linki dofollow jak i nofollow i pochodzić z różnych źródeł. Linki możemy pozyskiwać z for, blogów, artykułów sponsorowanych, katalogów SEO, wymiany z partnerami czy komentarzy - ważne jest to, aby posiadały one naturalne proporcje. Podczas sprawdzania odnośników prowadzących do domeny warto zwrócić uwagę także na same anchory - powinny się tam znajdować słowa kluczowe, na które chcemy się pozycjonować z odpowiednią proporcją czystych adresów URL, brandu projektu, jak również CTA, czyli np. “kliknij tutaj”. Analiza profili linków konkurencji jest zawsze pomocnym źródłem inspiracji w poszukiwaniu wartościowych domen. 
Narzędzia: Ahrefs, Majestic
 
Podsumowując, pozycjonując stronę, musimy mieć pod kontrolą wiele danych i umieć wyciągać z nich konstruktywne wnioski. Dynamicznie zmieniająca się sytuacja w wyszukiwarce Google, częste aktualizacje algorytmów, zmiany na stronie czy utrata dużej ilości linków mogą w każdej chwili wpłynąć negatywnie na osiągnięte wyniki. Często dzięki systematycznej analizie jesteśmy w stanie w porę wychwycić negatywne zjawiska i zatrzymać ewentualne spadki. Niestety, panowanie nad tak dużą liczbą parametrów jest trudne i często wymaga pewnej automatyzacji. W tym celu w podsumowaniu polecamy świetne rozwiązanie, z którego sami korzystamy - raport w Data Studio. Rozwiązanie pozwala skumulować najważniejsze metryki w jednym miejscu minimalizując przy tym konieczność przeklikiwania się przez wiele narzędzi. 

Katarzyna Marczak

energiczna Seo Specialist, która zabierze głos w każdym temacie. W wolnym czasie poświęca się gotowaniu, a nadprogramowe kalorie spala na siłowni. Oglądając telewizję, stawia na silne emocje i dlatego jest zagorzałym kibicem ekstraklasy (co niekiedy doprowadza ją do łez).

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.