Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Chcesz prowadzić skuteczne kampanie reklamowe? Dowiedz się więcej o Adwords na sterydach

Plan kampanii reklamowej w wyszukiwarce - w jaki sposób dobrać budżet reklamowy?

10 min 427
Sebastian Budacz | 26.07.2019

Jednym z pierwszych wyzwań przy starcie promocji marki w Internecie, nowego rodzaju asortymentu czy usług jest określenie wielkości budżetu reklamowego. Metod na jego wyznaczenie jest kilka, budżet dopasujesz m.in. na podstawie:


●    wyznaczonych celów,
●    całkowitego potencjału branży,
●    analizy działań konkurencji.

W poniższym artykule skupię się na dwóch ostatnich metodach. Przedstawię sposób działania oraz przydatne narzędzia, które pozwalają na określenie kosztu kampanii Google Ads w wyszukiwarce. Wszystkie analizy zostały przeprowadzone na podstawie naszej strony firmowej promotraffic.pl.

Całkowity potencjał branży

W przypadku każdej domeny kluczem do opracowania planu kampanii reklamowej w wyszukiwarce jest stworzenie listy słów kluczowych, bezpośrednio powiązanej 
z charakterem danego biznesu. Z pomocą przychodzi narzędzie Google - Planer Słów Kluczowych - które w precyzyjny sposób jest w stanie określić liczbę wyświetleń, kliknięć czy średni koszt kliknięcia CPC. 

Aby skorzystać z narzędzia, na Twoim koncie reklamowym przejdź do sekcji “NARZĘDZIA” i wybierz pozycję “Planer słów kluczowych”.

Planer Słów Kluczowych daje Ci dwie możliwości: frazy dobierzesz na podstawie adresu URL Twojej strony internetowej lub samodzielnie, wpisując pojedyncze słowa kluczowe w aktywne pola. 

Po kliknięciu przycisku “ROZPOCZNIJ” otrzymasz długą listę fraz powiązanych tematycznie. Zweryfikuj ją – wybierz te słowa czy zwroty, które najlepiej odpowiadają produktom/ usługom w Twoim sklepie. Zaznacz wybrane i dodaj do planu. W przypadku biznesów lokalnych istnieje możliwość zawężenia kierowania na wybrane województwo czy miasto.

Po dobraniu najlepiej dopasowanych fraz i przejściu do zakładki “słowa kluczowe” otrzymasz szczegółowe prognozy kampanii, m.in.: CTR (współczynnik klikalności), CPC (koszt jednego kliknięcia), liczbę kliknięć i wyświetleń czy całkowity budżet kampanii. 

Co ważne, możesz dobrać preferowaną pozycję, na której Twoja reklama powinna się wyświetlać. Im nasza pozycja wyższa, tym większa szansa na kliknięcie przez użytkownika. Prognozowany budżet to koszt, jaki musisz ponieść, aby wyświetlać się na każde wybrane słowo kluczowe na określonej pozycji, dlatego całkowite pokrycie potencjału można osiągnąć w różnym budżecie. W przypadku strony promotraffic.pl wyświetlanie się na pierwszej pozycji dla wszystkich powiązanych z nią słów kluczowych kosztowałoby około 150 tys. zł w sierpniu tego roku.

W zależności od miesiąca liczba wyszukiwań jest inna, co determinuje dostosowanie budżetów reklamowych do branżowych trendów. Planer Słów Kluczowych daje możliwość sprawdzenia sezonowości - informacje te znajdziesz w zakładce “DANE HISTORYCZNE”.

Analiza działań konkurencji

Drugim ze sposobów określenia wielkości budżetu reklamowego w wyszukiwarce jest analiza konkurencji. W przypadku tej metody bardzo ważny jest odpowiedni dobór konkurencyjnych stron. Powinny być to witryny, które reklamują się na jak najwięcej fraz, na których Ci najbardziej zależy i przynoszą największy zysk. To właśnie z nimi będziesz głównie konkurować. 

a.    Wielkość ruchu
Pierwszym z kryteriów pozwalających ocenić skalę działań konkurencji  jest wielkość ruchu generowanego dzięki kanałowi Search Paid. Do jego określenia wykorzystaj narzędzie similarweb.com

Aby skorzystać z danych dostępnych w Similar Web, wpisz  nazwę domeny konkurenta w polu wyszukiwania. Szczegóły dotyczące ruchu z wyszukiwarki znajdziesz po zescrollowaniu części strony.

Niewątpliwym atutem Similar Web jest brak konieczności logowania się do narzędzia. W ten sposób przeanalizujesz niemal każde internetowe witryny - w tym te, które są Twoje konkurencją. Po otrzymaniu procentowego wyniku ilości sesji płatnych z wyszukiwarki w łatwy sposób możesz otrzymać konkretne wartości, mnożąc wspomniany wyżej procent przez ilość wszystkich generowanych wizyt. Wybrany do analizy konkurent - strona verseo.pl - pozyskuje dzięki reklamom tekstowym około 5 040 sesji miesięcznie.

W następnym kroku przejdź do Planera Słów Kluczowych i w prosty sposób dopasuj Twój budżet reklamowy do określonego dzięki analizie konkurencji ruchu. Postępuj w taki sposób jak w przypadku Twojej – dzięki takim działaniom uzyskasz średni koszt kliknięcia dla fraz związanych ze stroną konkurenta. Podnosząc średnią pozycję, jesteś w stanie obliczyć maksymalny koszt reklam tekstowych. Mnożąc ruch z płatnych wyników wyszukiwania (5 040) i średni koszt kliknięcia (19 zł) otrzymasz budżet reklamowy konkurenta na poziomie 95 760 zł.

    b.    Wielkość budżetu PPC
Kolejnym ze sposobów na określenie kosztu kampanii Google Ads jest analiza wielkości budżetów PPC konkurencji, przeznaczanych na reklamę płatną w obrębie wyszukiwarki. W jaki sposób je sprawdzić? W tym przypadku użyteczne okaże się narzędzie Semrush.

Po wpisaniu w aktywne pole nazwy analizowanej domeny, w dashboardzie otrzymasz wiele interesujących informacji, m.in. szukany przez Ciebie budżet PPC. Sam proces jest szybszy niż w przypadku analizy wielkości ruchu, jednak narzędzie Semrush wymaga posiadania konta.

    c.    Szczegółowa analiza konkurencji
Narzędzie Semrush pozwala również na bardziej wyczerpującą analizę działań konkurencji w obrębie płatnej reklamy w wyszukiwarce. 

Po kliknięciu na liczbę sesji wygenerowanych dzięki kanałowi Paid Search otrzymasz szczegółowy wykaz, na jakie słowa kluczowe reklamują się konkurenci oraz informacje o m.in.: zmianach pozycji, średnim koszcie kliknięcia CPC czy generowanej dzięki danej frazie liczbie sesji. Takie informacje mogą być przydatne zwłaszcza na etapie tworzenia listy słów kluczowych - pozwolą one na dobranie tych najbardziej skutecznych. 

Przydatne mogą okazać się też dane, dotyczące wielkości budżetu reklamowego konkurenta czy ruchu generowanego dzięki reklamom w wyszukiwarce w wybranym przez Ciebie miesiącu. Analiza jego ewentualnych błędów w rozkładzie budżetu pozwoli Ci zapobiec ich powtórzeniu. Informacje te znajdziesz w tym samym miejscu co reklamowane słowa kluczowe.

Jeśli zainteresowały Cię różne metody analizy konkurencji, to odsyłam Cię do artykułu naszej Team Leaderki działu Planowania Mediów i Onboardingu Martyny Żądło, w którym przedstawia proces analizy na poziomie całego biznesu - nie tylko płatnych kampanii w wyszukiwarce.

Podsumowanie


Budżet reklamowy to jeden z kluczowych parametrów każdej kampanii dlatego mam nadzieję, że wykorzystasz całą zawartą w artykule wiedzę w praktyce :)

Każdą z przedstawionych metod tworzenia planu kampanii reklamowej w wyszukiwarce i wyznaczania dla niej budżetu jesteś w stanie przeprowadzić sam - wszystkie przedstawione przeze mnie narzędzia są bezpłatne i ogólnodostępne.

Powodzenia!
 

 

Sebastian Budacz

Media Planner

w PromoTraffic odpowiada za tworzenie ofert dla potencjalnych lub już obecnych klientów. Przede wszystkim interesuje się sportem - szczególnie piłką kopaną. Kibicuje Realowi Madryt oraz Liverpoolowi, na krajowym podwórku Wiśle Kraków. Mimo tego, że miłość do ekstraklasy była wystawiana na wiele prób, to trwa umocniona kolejnymi kryzysami. Gdy w telewizji nie leci akurat żaden mecz to Sebastian lubuje się w mocnych, punk rockowych brzmieniach i geopolitycznych rozważaniach na temat przyszłości.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "od briefingu do kickoffu - Jak dobrze zacząć współpracę (nie tylko z agencją)" bezpośrednio na Twoją skrzynkę.