Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

4 dobre praktyki content marketingowe, które pomogą Ci osiągać efekty w e-commerce

5 min 636
Paulina Urbańska | 24.06.2021

Nowoczesna strategia marketingowa oparta jest przede wszystkim o dobre praktyki. Nic dziwnego, że Content Marketing zajmuje pierwszoplanową rolę w strategii inbound marketingu. Dobra treść propagowana w e-commerce to nie tylko informowanie klienta o cechach produktu. To przede wszystkim wzmacnianie brandu oraz budowanie długotrwałych relacji z użytkownikiem. Jeśli twoje działania związane z marketingiem treści nie przynoszą efektów, z pewnością robisz to źle!

Chcesz dowiedzieć się jak tworzyć treści, które sprzedają? Zastanawiasz się, w jaki sposób uskutecznić swoje działania marketingowe, które będą przynosiły efekt? Zastań ze mną, a pokażę Ci kilka dobrych praktyk tworzenia contentu, który przynosi mierzalne efekty!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak stworzyć dobrą strategię content marketingu,
  • dlaczego spójna treść jest ważna w content marketingu,
  • jak mierzyć efektywność założonych celów,
  • dlaczego warto ewoluować swoje działania.

https://promotraffic.pl/content-marketing

Dobre praktyki CM? Po pierwsze strategia

Podstawą tworzenia skutecznych działań jest opracowanie strategii, na podstawie której będziesz w stanie określić kierunek rozwoju marki. Dlaczego warto zainwestować swój czas w tworzenie strategii? Przede wszystkim pozwoli Ci to na zdefiniowane oraz realizację celów. Praca bez określonych założeń, nigdy nie przynosi wymiernych efektów. Jeśli do tej pory nie działałeś zgodnie z wyznaczonym planem, były to działania po omacku.

Dobrze opracowana strategia to również oszczędność czasu, energii oraz budżetu. Działania prowadzone bez określonego celu są nieefektywne i brak im spójności, która w działaniach contententowych jest niezwykle ważna. Pamiętaj, że czas to pieniądz, a działania, które prowadzisz, powinny poprawić Twoją pozycję na rynku e-commerce.

Od czego zacząć tworzenie skutecznej strategii content marketingowej? W kilku punktach przedstawię Ci jej najważniejsze elementy.

Zdefinuj cele działań content marketingowych

Zastanów się, co chcesz osiągnąć poprzez swoje działania. Bądź SMART i stwórz cele na podstawie tej koncepcji. Powinny one być: konkretne, mierzalne, akceptowalne, realne i terminowe. Co to oznacza w praktyce? Cele muszą być opracowane szczegółowo - powinny zawierać konkretne efekty, które chcemy osiągnąć oraz czas, w jakim mamy je zrealizować. Zwiększenie ruchu organicznego oraz generowanie leadów to zbyt ogólne stwierdzenia, których nie jesteśmy w stanie zmierzyć. Postaw sprawę jasno i opisz, o ile chciałbyś zwiększyć swój ruch i wyznacz sobie datę jej realizacji. Dobrze opracowane cele to podstawa każdej sprzedającej się strategii.

Zbadaj konkurencję

Content marketing oparty jest przede wszystkim o analizę konkurencji. Jest to jeden z głównych elementów stworzenia skutecznej strategii. Dowiedz się jakiego rodzaju content tworzą Twoi rywale i przeanalizuj go. Oceń jakie efekty przynoszą ich działania i zastanów się, jak możesz wykorzystać tę wiedzę w swoim e-commerce. Wykorzystaj narzędzia analityczne, które dostarczą Ci niezbędnych danych do analizy. Sprawdź słowa kluczowe, na które rankuje Twoja konkurencja oraz jaka jest ich pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania. Przejrzyj ich witryny internetowe, aby sprawdzić, czy inwestują w marketing treści, jakie działania contenetowe prowadzą i jakie technologie UX wprowadzają do swoich e-commerców. Do analizy konkurencji przydatne będą takie narzędzia jak: Bazzsumo, Senuto, Semrush czy Ahrefs.

Zadbaj o swój brand

Wszelkie prowadzone działania należy zacząć od siebie. Warto zastanowić się, jaki potencjał posiada Twoja witryna, a co musisz w niej poprawić. W tej sytuacji dobrze jest zainwestować w audyt contentu, SEO oraz Social Media. To pozwoli Ci na umiejscowienie swojego e-commercu wśród konkurenci. Dzięki przeprowadzonym działaniom poznasz swoje słabe i mocne strony, które pozwolą Ci na substytuowanie działań.

Zdefiniuj grupę docelową i zbuduj persony

Marketing treści jest efektywny wyłącznie, gdy trafia do dedykowanej grupy docelowej. Musisz zdefiniować ją na samym początku działań, aby wiedzieć jakie treści tworzyć. Strategia content marketingowa musi bezpośrednio odnosić się do potencjalnych klientów. Tworzone treści będą wtedy odpowiadać na oczekiwania zainteresowanej grupy odbiorców, dzięki czemu możesz osiągnąć różnorakie cele strategii.

Ustal budżet oraz zasoby na content marketing

Określ, jakie środki jesteś w stanie przeznaczyć na swoje przedsięwzięcie. Pamiętaj, że postawione przez Ciebie cele to długi proces. Uwzględnij to w swoim zapotrzebowaniu na treści, aby wykonywać swoje działania na jak najwyższym poziomie. Temat content marketingu to twardy orzech do zgryzienia. Zastanów się, czy zaangażujesz w swój projekt pracownika z teamu, czy też skorzystasz z usług agencyjnych. Content marketing manager z pewnością będzie trzymał rękę na pulsie. Pamiętaj, że osoby zajmujące się działaniami contentowymi, tworzeniem treści oraz pozyskiwaniem wiedzy na temat nowych trendów w swojej dziedzinie, będą bardziej efektywne.

Zaplanuj działania

Ostatni, chociaż równie ważny element strategii związanej z content marketingiem to panowanie. Harmonogram prowadzonych działań to klucz do sukcesu. Stwórz dokładny scenariusz, który będziesz sukcesywnie realizować. Pamiętaj, aby uwzględnić w nim konkretne daty, treści oraz wytyczne. Tylko precyzyjne i systematyczne działania będą przynosić wymierne efekty. Zadbaj o budowanie relacji z odbiorcą, twórz artykuły eksperckie, które będą wzmacniać Twoją wiarygodność.

Dążąc do opracowania strategii, uwzględnij również tworzenie treści pod wytyczne Search Engine Optimization. Pozwoli to w odpowiedni sposób zwiększyć Twoje szanse na dotarcie do grupy docelowej. W tym pomogą Ci takie narzędzia jak: Senuto, Ahrefs czy Semrush. Ich użycie z pewnością pozwoli Ci znaleźć się na wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Nie zapomnij również o dobrych praktykach webritingu, które powinny dotyczyć każdego z artykułów. Stosuj segmementację tesktu, pogrupienia oraz CTA (Call To Action). Nie zapomnij również o czcionce bezszefryfowej oraz jej minimalnym rozmiarze na poziomie wynoszącym 16 pkt. Dzięki tym zasadom Twój tekst będzie bardziej atrakcyjny i czytelny.

Spójność przekazu podstawą dobrego content marketingu

Treści, które tworzysz, powinny być dokładnie przemyślane, jakościowe, a przede wszystkim spójne. Pamiętaj, jednak, że ich dystrybucja dotyczy wielu kanałów tj. media społecznościowe, email marketing oraz blog firmowy. Generowanie odmiennych treści, wprowadza odbiorcę w błąd. Taka rozbieżność może spowodować zaburzenia dotyczące rozpoznawania marki. Planując kampanię content marketingową, budujesz świadomość brandu oraz jej rozpoznawalność. Niespójne działania mogą zaburzyć Twoją koncepcje. Odbiorca, stykając się z tworzoną przez Ciebie treścią, nie będzie łączyć jej z jedną marką. Ponadto niespójne treścią sprawiają wrażenie braku profesjonalizmu lub zaburzeń w procesie komunikacji między osobami zaangażowanymi w tworzenie kampanii.

Zastanówmy się także nad dystrybucją naszych działań. Komunikacja z użytkownikiem powinna się odbywać zarówno poprzez blog, jak i social media. Dzięki odpowiedniej promocji, dotrzesz do znacznie większej grupy użytkowników. Facebook, Instagram, YouTube dają nieograniczone pole manewru. Dobrym posunięciem jest również rozprowadzanie danej treści na TikToku czy Linkedinie, które zyskują obecnie na popularności.

Co jeszcze może usprawnić Twoje działania? Z pewnością marketing automation. Mejling oraz powiadomienia web push to doskonały kanał dystrybucji. Twórz interesującą treść wiadomości, które informują o promocjach, ciekawych artykułach czy wydarzeniach. Możesz również posłużyć się programem lojalnościowym, który z pewnością zaskarbi sobie sympatię znacznej grupy użytkowników.

Słyszałeś o Influencer Marketingu? Najwyższy czas oswoić się z tym pojęciem. Wykorzystaj wpływ influencerów oraz ich zasięgi do dystrybucji swoich treści. To doskonały sposób nie tylko na zwiększenie liczby użytkowników, ale również zwiększenie sprzedaży.

Mierz efekty działań

Skoro czytasz o dobrych praktykach, musisz wiedzieć, że każde działanie, które prowadzisz, powinno mieć swoje odzwierciedlenie w statystykach. Jeśli cele marketingowe zostały przez Ciebie wyznaczone, musisz też zadbać o prawidłowy dobór wskaźników, które pomogą Ci zmierzyć efekty swoich działań.

KPI (Key Performance Indicators) nazywany wskaźnikiem efektywności, umożliwia porównanie danych zastanych z efektami, które wstępnie założyliśmy. Systematyczna analiza wskaże, czy Twoje działania przynoszą zamierzone efekty. Optymalizacja lub wskazanie działań, które nie przynoszą korzyści, będą teraz dużo łatwiejsze.

Wskaźniki, które pozwolą Ci mierzyć działania to:

  1. Wskaźniki odnoszące się do liczby odbiorców treści oraz ich zainteresowania - jest jednym z najważniejszych wskaźników, który pozwoli Ci zmierzyć, jakie efekty przynoszą Twoje treści. Do najważniejszych z nich należą: liczba sesji, liczba odsłon oraz unikalni użytkownicy - nowi, potencjalni klienci.
  2. Wskaźniki sprzedażowe - pozwolą Ci na określenie czy Twoja kampania ma przełożenie na wyniki sprzedażowe.
  3. Wskaźniki zaangażowania - określą szczegółowe działania użytkownika w witrynie tj. czas trwania sesji, liczbę odsłon na stronę, współczynnik odrzuceń oraz procent wyjść
  4. Wskaźniki retencji - przy ich pomocy możesz mierzyć relację między nowymi, a powracającymi użytkownikami.
  5. Wskaźnik widoczności w wyszukiwarce - dzięki nim sprawdzisz czy Twoja strona, pozycjonuje się w wyszukiwarce. Do jednych z najbardziej istotnych wskaźników należą: wartość ruchu organicznego, wyświetlenia strony na konkretne frazy kluczowe oraz pozycję wyników wyszukiwania pod kątem słów kluczowych.

wykres wejść na bloga

Jeśli chcesz dowidzieć się więcej na temat mierzenia efektów w Twoim e-commerce, zapoznaj się z tym artykułem: Jak mierzyć efektywność (KPI) content marketingu dla e-commerce?

Zadbaj o ewaluacje działań

Dowiedziałeś się w jaki sposób mierzyć zaangażowanie swoich użytkowników, teraz czas na ewaluacje działań. Z pewnością wiesz, że zachowania użytkowników ulegają zmianie. Zmienne są również ich potrzeby dotyczące treści. Trendy internetowe związane z preferencjami odbiorcy dotyczącymi środków przekazu oraz UX przekształcają się bardzo dynamicznie. Teraz modnym elementem dystrybucji treści są podcasty i wirtualna rzeczywistość, a newsletter stał się oczywistym "must have" w działaniach marketerów. Pamiętaj o tym, realizując swoją strategię. Aktualizuj ją, biorąc pod uwagę zarówno tematykę i rodzaj treści, jak i kanały dystrybucji. Nie ma jednego, właściwego rozwiązania.

Nie zapomnij o optymalizacji treści! Artykuł, który został napisany jakiś czas temu, być może nie odpowiada już na potrzeby użytkowników. Konsekwentne działania content marketingowe przynoszą długotrwałe skutki. Zadbaj o utrzymanie relacji z odbiorcami i zmieniaj się dla nich.

Pozyskaj potencjalnych klientów

Największym błędem w tworzenia treści, jest jej brak! Działania, które chcesz prowadzić, aby rozwijać swój band to nie tylko tworzenie tekstów. To również systematycznie prowadzenie blogów firmowych, content dystrybuowany w mediach społecznościowych, dogłębna analiza efektywności działań za pomocą narzędzi. Zadbaj o swój o swoją witrynę. Cierpliwie i wytrwale twórz swój content oraz optymalizuj treści, a z pewnością uzyskasz zamierzony cel.

Jak prowadzić content marketing?

Jeśli zastosujesz się do powyższych wskazówek, z pewnością łatwiej będzie Ci zaplanować strategię i prowadzić działania content marketingowe. Niestety - jeśli idzie o content marketing, to dopiero wierzchołek góry lodowej. By dotrzeć do odbiorców, tworzyć artykuły, które spodobają się zarówno Google, jak i potencjalnym klientom, monitorować efekty i skutecznie optymalizować działania, potrzeba wiedzy oraz doświadczenia. Jeżeli więc Twoi konkurenci prowadzą profesjonalny content marketing, warto zatrudnić specjalistę - albo powierzyć realizację strategii ekspertom z agencji, zajmujących się działaniami contentowymi dla różnych branż. W PromoTraffic chętnie Ci pomożemy!

Paulina Urbańska

Content Marketing Specialist

Z zawodu Specjalista ds. Content Marketingu, z zamiłowania copywriter. Swoje doświadczenie zdobywała wspierając klientów e-commerce w rozwoju biznesu. W pracy z klientami czuje się jak ryba w wodzie. Kreatywność, analityczność i zamiłowanie do estetyki ma we krwi. Prywatnie możesz spotkać ją z aparatem w dłoni. Wolny czas spędza na oglądaniu kultowych, amerykańskich seriali i delektowaniu się kuchnią włoską.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.