Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

SEO Copywriting - jak pisać dobrze zoptymalizowane treści?

10 min 1063
Katarzyna Marczak | 20.12.2019

Jeżeli zastanawiasz się, jak optymalizować treści na stronie internetowej i czy content marketing ma wpływ na SEO, to z pewnością ten artykuł jest dla Ciebie. Dowiesz się z niego, jak Google ocenia treści na stronach, co się zmieniło w pozycjonowaniu stron internetowych po wprowadzeniu algorytmu Panda, jak tworzyć dobre treści i na czym polega ich optymalizacja oraz jakie narzędzia mogą Ci w tym pomóc.

Czym jest SEO Copywriting?  

SEO Copywriting jest sztuką tworzenia treści, które będą wartościowe dla użytkowników i jednocześnie dobrze zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych. Trzymając się tych zasad, zaspokajamy potrzeby informacyjne naszych odbiorców, osiągamy lepszą widoczność w wynikach organicznych, a co za tym idzie generujemy większy ruch na stronie.  

Być może niewielu z nas pamięta, jak przed laty wyglądał internet, ale żeby zrozumieć, jak ważny jest content należy cofnąć się do czasów przed wprowadzeniem algorytmu Panda. 

Wpływ Content Marketingu na SEO

Dekadę temu, jednym z czynników rankingowych była dokładna liczba użytych fraz kluczowych w nieodmienionej formie, co oczywiście prowadziło do nienaturalnego zamieszczania ich w tekście lub implementowania białym kolorem na białym tle w obrębie witryny. Istniały nawet specjalne generatory treści nazywane także synonimizatorami tekstów, które automatycznie tworzyły ‘’unikatowy’’ content na podstawie losowego mieszania synonimów.

Nic więc dziwnego, że w tamtych czasach ciężko było o wartościowy materiał, który dostarczyłby wiedzy merytorycznej związanej z potrzebą, wyrażoną w formie zapytania. 
Przyszedł czas, że Google wprowadził aktualizację algorytmu, którą nazwał Panda.  

Aktualizacja została wprowadzona w 2011 roku, której celem było oceniać jakość merytoryczną treści oraz ich unikatowość. Celem było i jest podnoszenie rankingu witryn, które dostarczają dużo wartości oraz merytoryki w danym temacie. Główne parametry związane z Pandą, na podstawie których tworzony jest ranking to: 

  • Unikalność i merytoryka treści
  • Prowadzenie sekcji blogowej, poradników lub aktualności
  • Dobre i szczegółowe przedstawienie oferty związanej z usługami lub produktami
  • Budowanie zaufania do firmy poprzez elementy strony takie jak: FAQ, regulamin i „o nas”
  • Kreowanie pozycji eksperta w danej branży poprzez sekcje opinii oraz referencje
  • Ułatwionego kontaktu z firmą poprzez: formularze kontaktowe, adres dojazdu wraz ze wskazówkami.

Panda okazała się bezlitosna dla stron, które posiadały niezaktualizowane informacje, błędy ortograficzne, powielały treści zawarte w innych serwisach internetowych, miały znikomą ilość treści (thin content) lub zawierały zbyt duże nasycenie wyrażeń kluczowych (co było odbierane jako spam).

Z drugiej strony na algorytmie zyskały strony, dbające od początku swojego istnienia o jakość contentu pod kątem unikalnych i użytecznych informacji, dążące do bycia autorytetem w branży oraz stające się źródłem przydatnej wiedzy.

Jak tworzyć dobry content?

Przygotowując się do tworzenia tekstu na naszą stronę, musimy pamiętać o paru ważnych kwestiach. Pierwszą z nich jest oczywiście to, aby temat naszego wpisu był interesujący dla odbiorców. Inspiracje możesz znaleźć w odpowiednich narzędziach lub na stronach konkurencji. Ważne, aby za każdym razem sprawdzać potencjał danego tematu, który chcemy opisać. 

Jeśli prowadzisz sklep z odzieżą i posiadasz w ofercie sukienki letnie, pamiętaj o tym aby tytuł wpisu blogowego pozycjonował się na inną frazę niż “sukienki letnie”, gdyż w takiej sytuacji może dojść do kanibalizacji. Aby tego uniknąć, powinieneś rozbudować tę frazę, tworząc wpis o tytule np. “Sprawdź, jak dopasować sukienki letnie do każdego typu figury”.

Google podczas oceniania stron, kładzie nacisk na tzw. zjawisko Topical Authority - ideę tworzenia wartościowych treści, skoncentrowanych wokół tematyki strony - tzn. że klinika weterynaryjna powinna prowadzić bloga dotyczącego pielęgnacji/leczenia zwierząt, a nie np. z przepisami kulinarnymi. Zawsze staraj się publikować teksty poprawne merytorycznie i dobrze opisujące daną tematykę. 

Podczas pisania artykułu pamiętaj o tym, że piszesz do konkretnych osób, dlatego pomocne będzie przy tym stworzenie persony - zastanów się nad tym, kto może być Twoim odbiorcą. Stwórz kilka osób, nazwij je, zastanów się nad tym jaki mają charakter, na czym im zależy i w końcu nad tym jak możesz im pomóc. Wówczas dużo łatwiej będzie Ci kierować do nich swoje słowa. 

Nie zainteresujesz na długo swoich czytelników, jeśli Twoje teksty nie będą miały dla nich żadnej wartości. Podkreślaj, do kogo kierujesz swoje słowa i na jakie problemy można znaleźć odpowiedź w danym tekście. 

Pisz na temat problemów oraz wskazówek jak je rozwiązywać. W ten sposób zagwarantujesz swoim użytkownikom wartościowy content, który chętniej skomentują lub podzielą się ze znajomymi. Gdy poruszysz temat, który dotyka Twoich odbiorców, poczują oni, że możesz im pomóc, a to przyczyni się do budowania trwalszych relacji. Udzielając ludziom porad, zbudujesz także pozycję eksperta w branży i zdobędziesz autorytet. 

Pisz językiem korzyści - nie przedstawiaj pustych faktów, mów o rozwiązaniach/korzyściach, jakie przyniesie to odbiorcom. Konsumenci dokonują zakupu, gdy coś niesie wartość dla nich, dlatego zamiast pisać o cechach swojego produktu, skup się raczej na tym, co dadzą one nabywcy. 

Aby uwiarygodnić swoje słowa, powołaj się na dane i statystyki, co dodatkowo wzmocni zainteresowanie przez czytelników i potwierdzi wiarygodność twoich tez. Ludzie uwielbiają takie informacje i dużo łatwiej zapamiętują tekst, w którym przedstawione były ciekawe dane.

Chwytliwy tytuł zwiększy Twoje szanse na przyciągnięcie uwagi, dlatego wymyślając go, kieruj się sprawdzonymi sposobami. Do najczęściej klikanych artykułów należą te, które powtarzają pytania (np. “Co to jest pozycjonowanie?”), rankingi (np. “5 najlepszych telefonów do 2000 zł”) lub szybkie wskazówki do osiągnięcia celu (np. “10 sposobów jak schudnąć do lata!”). 

Ze względu na SEO, tytuł powinien być krótki, tak aby jego nazwa prezentowała się w całości w wyszukiwarce, na co mamy zaledwie 600 pikseli (około 60-70 znaków). Fraza kluczowa powinna znajdować się jak najbliżej początku zdania, czyli po lewej stronie. Pamiętaj także, aby dopasować tytuł wpisu do intencji osób wpisujących dane hasło. 

Podczas czytania treści w internecie, poziom koncentracji ludzi spada. Badania Jakoba Nielsena dowiodły, że ruch oczu osób, czytających treści na komputerze lub telefonie, układa się w kształt litery F. Oznacza to, że treści znajdujące się na górze i po lewej stronie mają większe szanse na bycie dostrzeżonym, od tych które znajdują się w niższych akapitach lub są dalece wysunięte na prawo. 

Pamiętaj o tym także podczas rozmieszczania informacji w tekście. Złote przykazanie copywritingu internetowego to zasada Pareto 80/20 (czyli odwróconej piramidy), która polega na tym, że sedno sprawy prezentuje się już na początku artykułu, ponieważ nie każdy czytelnik będzie na tyle cierpliwy, aby dotrwać do końca.  

Optymalizacja treści to nie tylko pisanie i redagowanie. Teksty przyjazne SEO charakteryzują się także właściwie zaimplementowanymi elementami takimi jak nagłówki oraz linkowanie wewnętrzne, które ułatwią użytkownikom i robotom nawigację po stronie oraz dotarcie do innych treści. Jeżeli tekst jest dłuższy i porusza kilka kwestii związanych z tematem, dobrze jest podzielić go na śródtytuły, dzięki czemu będzie bardziej czytelny.

Jak przygotowywać wytyczne pod SEO copywriting?

Jeśli wiesz już o czym chcesz pisać, to następnym krokiem jest sprawdzenie, czy taki temat będzie cieszył się zainteresowaniem użytkowników. W tym celu należy sprawdzić potencjał danej frazy. Najczęściej wykorzystywanym do tego narzędziem jest wspomniany już Google Keyword Planner. Oprócz niego, sprawdzając frazy na język polski, możemy posiłkować się takimi narzędziami jak Senuto, Ahrefs lub SEMrush - zwłaszcza dla zagranicznych rynków. Należy jednak pamiętać, że najbardziej wiarygodny pomiar prezentuje narzędzie Google. 

Pamiętaj także o odpowiednim rozmieszczeniu wyrażeń kluczowych w tekście - powinny się znajdować zarówno w tytule, śródtytułach, jak i akapitach. Staraj się ograniczyć ich liczbę i nie próbować umieszczać słów kluczowych w zbyt dużym zagęszczeniu, ponieważ wpływa to na naturalność treści, która jest bardzo ważna.

Planując długość tekstu miej na uwadze to, że pomimo tego iż Google premiuje strony z rozbudowaną treścią, to nie warto tworzyć go na siłę i powielać tych samych informacji. Znaczenie ma wyczerpanie tematu, które wiąże się z opisaniem wszystkich istotnych dla użytkownika treści, a nie sama ich długość. 

Ponieważ nie istnieje współczynnik wskazujący na to, ile słów kluczowych może zawierać dana publikacja, stosuje się jedynie orientacyjne wytyczne, sugerujące, aby umieszczać frazy w dokładnym dopasowaniu lub z długim ogonem, w każdym akapicie, w zależności od jego długości przynajmniej raz, a maksymalnie 2-3 razy. Bezwzględnie nie można umieszczać w tekście następujących po przecinku fraz kluczowych, w oderwaniu od kontekstu wypowiedzi i jego sensu. 

Optymalizacji treści z Surfer SEO

Dzięki narzędziu Surfer SEO, możemy dziś znacznie szybciej tworzyć wytyczne pod tworzenie wartościowych treści, bowiem automatyzuje on w dużej mierze cały ten proces.

Surfer SEO pojawiło się na rynku dwa lata temu, rewolucjonizując sposób tworzenia treści na stronie, dzięki bazowaniu na analizie bieżących wyników wyszukiwania. Pomaga zarówno w określeniu strategii pozycjonowania, jak i planowaniu, tworzeniu i optymalizowaniu treści. 

Jest to narzędzie opierające swoją analizę na frazach kluczowych i contencie stron znajdujących się w TOP wyników organicznych, dzięki czemu możemy dokładnie dowiedzieć się jakie elementy zawierają treści wysoko rankowane przez Google. 

Otrzymujemy dzięki niemu informacje na temat średniej objętości tekstu, zawartych w nim słów kluczowych i trudności pozycjonowania tej frazy. Surfer SEO przeprowadza za nas analizę na poziomie konkretnych elementów HTML, takich jak paragrafy, body i nagłówki.

 

Nasycenie słów kluczowych nie jest stałym parametrem i w zależności od tematu ulega zmianie. Dziś możemy powiedzieć, że występuje silna zależność długości tekstu z zajmowanym miejscem w ranku i rozwiązaniem w tej sytuacji są sugestie Surfera, który wyciąga średnią długość tekstów, ze stron znajdujących się w wynikach TOP, które chcemy przeanalizować.

Dostajemy dzięki temu podpowiedź, czego po danym temacie mogą oczekiwać użytkownicy - tzn, że jeśli widzimy na pierwszej stronie wyników głównie strony ofertowe, to najprawdopodobniej nikt nie jest zainteresowany wpisem blogowym na to wyrażenie. Z kolei w przypadku wpisów  blogowych możemy otrzymać nawet analizę semantyczną, która mówi nam, czy teksty mają pozytywny czy negatywny wydźwięk. 

Optymalizacja treści z Surfer SEO, odbywa się w 4 krokach:

  • analiza fraz kluczowych za pomocą content editora, 
  • metryka True Density pokazująca nam stopień zagęszczenia użytych fraz, na podstawie którego możemy ocenić czy nie jest ich w tekście za mało lub za dużo, 
  • znalezienie elementów nadających się do linkowania wewnętrznego  
  • zagęszczanie konkretnych elementów strony, takich jak nagłówki, atrybuty alt w grafikach 

Wnioski:

Jak już dowiedziałeś się z tego artykułu, korzyści z posiadania dobrego contentu na stronie jest wiele. Nie tylko doceniają to wyszukiwarki, ale przede wszystkim użytkownicy, dla których wznosisz się na pozycję eksperta i budujesz z nimi trwałe relacje. Dodatkowo reakcja czytelników na Twoją publikację ma znaczenie także w danych behawioralnych, przekładając się na niski współczynnik odrzuceń, który również jest czynnikiem rankingowym.

Na przestrzeni czasu widać, jak wiele Google zainwestowało w to, aby dostarczać użytkownikom treści jak najwyższej jakości. Z jego ostatnich posunięć, takich jak wprowadzenie algorytmu BERT, którego zadaniem jest przetwarzanie naturalnego języka (NLP – Natural Language Processing), widać że treści są głównym elementem internetu, na którym szczególnie zależy firmie z Mountain View i w przyszłości będą one podlegać jeszcze większej kontroli, zatem warto już dziś mieć to na uwadze i tworzyć bogate merytorycznie publikacje. 
 

Katarzyna Marczak

energiczna Seo Specialist, która zabierze głos w każdym temacie. W wolnym czasie poświęca się gotowaniu, a nadprogramowe kalorie spala na siłowni. Oglądając telewizję, stawia na silne emocje i dlatego jest zagorzałym kibicem ekstraklasy (co niekiedy doprowadza ją do łez).

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.