Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

3 kroki do skutecznej kampanii e-mail marketingowej w sklepie internetowym

8 748
Aleksandra Połetek | 19.08.2020

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co przyczynia się do skuteczności kampanii e-mail,
  • czym jest personalizacja i segmentacja w e-mail marketingu,
  • jak budować relacje z klientami i potencjalnymi klientami za pomocą wysyłek mailowych.

E-mail marketing należy do jednych z najbardziej efektywnych sposobów komunikacji online. Do jego zalet bezsprzecznie należą uniwersalność, możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców oraz tworzenie spersonalizowanych komunikatów, które pozwalają na zbudowanie relacji z klientami. Z drugiej strony nieumiejętnie prowadzone działania mogą wzbudzać irytację odbiorców. Sprawdź, jak uniknąć takiego scenariusza i czerpać jak najwięcej korzyści z e-mail marketingu w sklepie internetowym. 

Zainspiruj się i stwórz skuteczną kreację

Obecnie jesteśmy bombardowani niezliczoną ilością komunikatów, dlatego coraz trudniej jest stworzyć kreację, która przyciągnie uwagę i zachęci do interakcji. Jeśli dopiero zaczynasz wysyłać e-maile w swoim sklepie internetowym, możesz zapisać się do newslettera konkurencji lub do bazy adresatów zagranicznych firm, które oferują podobny asortyment. Zobacz, jakie taktyki są przez nich stosowane, jakim językiem komunikują się ze swoimi odbiorcami i jaką treść do nich kierują. 

Pamiętaj, że to strona wizualna mailingu może zadecydować o jego powodzeniu, dlatego nie lekceważ roli dobrze dobranych grafik i formatowania tekstu. Poniżej kilka punktów, które należy wziąć pod uwagę, przy przygotowywaniu wysyłki:


•    Temat i preheader – to właśnie te elementy mogą zadecydować, czy Twój przekaz zostanie odczytany, czy zostanie wrzucony do kosza. Jak go zatem sformułować? Nie ma na to niestety złotej rady – testy pomogą Ci sprawdzić, które newslettery miały najwyższy wskaźnik OR (otwarć). Od strony praktycznej: temat powinien zamknąć się w około 60-70 znakach; unikaj wyrażeń, które mogą zostać potraktowane jako spam (np. sale, za darmo, bezpłatnie).
•    Nadawca – podobnie jak w powyższym przypadku, nie ma jednego sposobu na przedstawienie się odbiorcy. Niektórzy poprzestają na nazwie firmy, inni powołują się na imię i nazwisko, a jeszcze inni łączą te dwa aspekty, np. Kasia z XYZ. Bez względu na to, jakim tropem pójdziesz, staraj się być konsekwentny. Pole z nadawcą jest w końcu jednym z najważniejszych elementów komunikacji z odbiorcą: nie pozwól, by zbyt częste zmiany odebrały Ci wiarygodność. 
•    CTA – call to action, czyli wezwanie do działania w treści wiadomości, ma za zadanie generowanie konwersji. Liczą się przede wszystkim takie czynniki jak: widoczność, wyróżnienie, jasność przekazu. Oprócz komunikatu wprost (Kup, Sprawdź, Zobacz), przemów do odbiorcy językiem korzyści, pokaż mu, co może zyskać.  Spróbuj napisać CTA w pierwszej osobie liczby pojedynczej, tak jak w poniższym przykładzie – ten prosty zabieg może przełożyć się na zwiększenie open rate i klikalności nawet o 90%! (źródło: Campaign Monitor).
•    Landing page – czyli strona docelowa, na którą trafi klient po kliknięciu w któryś z elementów e-maila. Zadbaj o to, by była spójna z wiadomością, którą otrzymał na skrzynkę pocztową. 
•    Podpis – powinien zawierać dane, które bez trudu pozwolą na wskazanie nadawcy wysyłającego wiadomość e-mail. 

O stronie wizualnej newslettera decyduje również jego responsywność – nie jest w końcu tajemnicą, że obecnie lwią część przekazów, które docierają do nas w sieci, odbieramy przez urządzenia mobilne.

Komunikat - e-mail marketing

Dbałość o budowanie relacji poprzez e-mail marketing

W e-mail marketingu nie skupiaj się wyłącznie na sprzedaży  - przerzuć środek ciężkości na to, co Ty możesz oferować swoim klientom. Podkreśl to, co mogą zyskać, korzystając z oferty, którą przygotowałeś, np. darmowy e-book lub kod rabatowy na zakupy. Wydaje Ci się, że prowadząc sklep internetowy, wystarczą tylko ładne zdjęcia produktów z przyciskiem kierującym do zakupu? To błąd! W krótkim czasie Twoi odbiorcy mogą zirytować się nachalnością takiego przekazu. Nie lekceważ roli, jaką odgrywają komunikaty informacyjne, edukacyjne, inspiracyjne. Prowadzisz sklep z ubraniami? Możesz wysyłać swoim odbiorcom również porady dotyczące najnowszych trendów.

Pracując nad strategią e-mail marketingową dla swojego sklepu internetowego, weź pod uwagę zarówno osoby, które dopiero poznają firmę, jak i te, które są już jej zagorzałymi zwolennikami. W zależności od etapu, w którym znajduje się odbiorca w swoim procesie zakupowym, możesz do niego dotrzeć z innym rodzajem komunikatu. Przykład: na etapie wzbudzania i utrzymania zainteresowania odbiorcy znajdują się osoby, które poznały markę i wyraziły chęć otrzymywania newslettera. Doceń to poprzez powitalny e-mail, w którym podziękujesz za zainteresowanie ofertą.

Korzystnie na budowanie relacji z klientem może wpłynąć pamiętanie o jego urodzinach i przygotowanie dla niego z tej okazji specjalnej oferty promocyjnej. Kolejnym pomysłem jest poproszenie klientów o feedback, na przykład w postaci ankiety. Dzięki temu możesz poznać ich oczekiwania lub dowiedzieć się, na jakie problemy natrafili w kontakcie z Twoim sklepem.

Rabat - e-mail marketing

Strona z podziękowaniami - e-mail marketing

Personalizacja i segmentacja

O skuteczności strategii e-mail marketingowej decyduje również to, czy docierasz z komunikatem do właściwej grupy docelowej. Tak jak wspomniałam w punkcie pierwszym, dobrze dobrany przekaz do odbiorcy wpłynie pozytywnie na współczynnik otwarć i interakcji ze sklepem. Bazę odbiorców można segmentować na podstawie danych:

•    deklaratywnych (otrzymujesz je od odbiorcy z formularzem, np. imię, zainteresowania),
•    behawioralnych (określają sposób, w jaki odbiorca reaguje na komunikację ze sklepem, np. kliknięcia w linki),
•    transakcyjnych (zawierają informacje o historii zakupowej klienta) (źródło: E. Bzdoń, Segmentacja i personalizacja w email marketingu, Marketing i biznes). 

W jaki sposób możesz wykorzystać te informacje? Możliwości jest wiele – zależy to w dużej mierze od efektu, który chcesz osiągnąć i celu, który przyświeca Twoim działaniom. Jeśli masz na przykład sklep z odzieżą, dobrym pomysłem może być przygotowanie dwóch osobnych maili: dla kobiet i dla mężczyzn. Chcesz zachęcić osobę, która dokonała zakupu w Twoim sklepie do powrotu? Dzięki segmentacji, a w dalszej kolejności personalizacji, możesz to zrobić. Wyślij wiadomość z podziękowaniem za ostatnie zakupy i przekonaj do powrotu, zachęcając do skorzystania z promocji na następne zakupy. 

Jeśli nie dostrzegasz zalet takiego podejścia, pomyśl, że zgodnie ze statystykami aż 77% ROI jest generowane przez kampanie, które powstały w oparciu o personalizację i segmentację (źródło: National Client 2015 DMA) .

Trzymaj rękę na pulsie

I na koniec: nawet najbardziej przemyślana kampania e-mail marketingowa nie zwalnia z obowiązku systematycznego monitorowania jej skuteczności. Stawiaj klienta i jego potrzeby na pierwszym miejscu - sprawdzaj, jaki rodzaj treści i komunikatów przynosi najlepsze rezultaty i optymalizuj pod tym kątem swoje przyszłe newslettery. Takie podejście zwiększy Twoje szanse na wzrost zainteresowania marką i zdobycie lojalnych klientów. 

Aleksandra Połetek

Content Marketing Senior Specialist

W PromoTraffic pracuje na stanowisku Content Marketing Specialist. Na co dzień uważnie dobiera słowa, przez co stara się kreować pozytywny wizerunek marek, z którymi ma przyjemność współpracować. Lubi udowadniać sobie i innym, że „gotować każdy może”, a wolne chwile najchętniej spędza na łonie natury (nie wiedzieć czemu, szczególnie ukochała sobie zimne polskie morze). Jak sama mówi: przepada za kryminałami w wersji zarówno literackiej, jak i filmowej, ma też słabość do psów.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.