Home Blog 4 najważniejsze ‘must have’ dla e-commerce, czyli jak z sukcesem rozwijać sklep internetowy

4 najważniejsze ‘must have’ dla e-commerce, czyli jak z sukcesem rozwijać sklep internetowy

Czas czytania : 6 min
09 września 2016

W jaki sposób klienta poszukującego produktu zmienić w tego, który dokona transakcji? Jak zachęcić do powrotu tych, którzy przerwali zakupy? Jak zdobyć dane kontaktowe nowych klientów? Przeczytaj artykuł, a znajdziesz odpowiedź na postawione pytania!

Obecnie pozyskanie lojalnego klienta nie jest prostym zadaniem. Właściciele różnych e-biznesów prześcigają się w kreatywnych pomysłach. Nowe trendy w ich działaniach pojawiają się w coraz krótszych odstępach czasu. Walka o konsumenta jest coraz bardziej zacięta. W takich okolicznościach, prowadząc sklep internetowy, musisz pamiętać o 4 podstawowych elementach.

Po pierwsze: AdWords Search

Jak sama nazwa wskazuje, AdWords Search to sposób na pozyskanie klientów będących na etapie poszukiwania artykułu. W tej grupie znajdują się użytkownicy, którzy zdecydowali, że zakupią konkretny produkt np. telefon określonej marki, modelu, a nawet koloru. Aby porównać oferty różnych sklepów internetowych, korzystają z wyszukiwarki Google. Co zrobić, aby trafili na stronę Twojego sklepu internetowego?

Jedną z najskuteczniejszych metod (jeśli potrafimy ją odpowiednio wykorzystać) jest właśnie AdWords Search, czyli kampanie tekstowe na pierwszej stronie Google. Od pewnego czasu możemy zauważyć, że Google zwiększył ilość pozycji reklamowych z trzech do czterech wyników. Taki stan rzeczy powoduje, że większość ekranu jest zdominowana reklamami Google, a w przypadku wyszukiwań lokalnych (gdy może pojawić się także mapka) zdarza się, że pierwsze pozycje wyników naturalnych znajdują się już poniżej zgięcia ekranu!

Możliwości możliwościami, ale jak stworzyć skuteczną reklamę? Tutaj zaczyna się prawdziwa sztuka. O efektywności Twojej reklamy będzie informował współczynnik ROI (return on investment), czyli zwrot z inwestycji. Skuteczna reklama to taka, która generuje zyski zadowalająco (lub zachwycająco!), czyli wysokie w stosunku do poniesionych kosztów (zarówno budżetu przeznaczonego na kampanię jak i marży dla agencji). Do takiego sukcesu doprowadzić może tylko złożony i trwający co najmniej kilka tygodni proces. Listę działań koniecznych przy  tworzeniu i prowadzeniu kampanii znajdziesz poniżej:

 

Wykorzystaj możliwości reklamy PLA

PLA (Product Listing Ads) to forma reklamy przeznaczona głównie dla reklamodawców branży e – commerce. Jest ona sposobem na pokazanie Twojego produktu bezpośrednio w oknie wyszukiwarki! Reklamy mogą pojawiać się po prawej stronie wyników wyszukiwania: lub powyżej (jako pierwszy wynik!): Oczom użytkownika ukazują się zdjęcia produktu z opisem, ceną oraz nazwą sklepu. Po kliknięciu w wybrany produkt zostajemy przekierowani bezpośrednio na kartę produktową sklepu internetowego, dzięki czemu w maksymalny sposób skracamy ścieżkę zakupową naszego klienta i minimalizujemy prawdopodobieństwo, że będzie on przeglądał różne produkty w sklepie i nie dokona transakcji. Proces zakupowy możemy więc zamknąć w 4 prostych krokach:

  1. wpisanie zapytania do wyszukiwarki,
  2. wybór produktu,
  3. dodanie produktu do koszyka,
  4. płatność.

  Reklama PLA jest skutecznym sposobem na to, by klientów z etapu poszukiwania przenieść na etap konwersji. Na dowód skuteczności tego kanału przedstawiam przykładowe dane z kampanii jednego z naszych klientów. Na pierwszym screenie z Google Analitycs widzimy efekty z grudnia 2014 roku, gdy dla klienta prowadziliśmy kampanię w AdWords Search rozszerzoną o działania DSA: W 2015 roku klient zainwestował dodatkowy budżet w kanał PLA: Inwestując nieco ponad 2000 zł, klient osiągnął przychody na poziomie 32 tysięcy złotych (tylko z kanału PLA!), co daje wynik prawie ośmiokrotnie wyższy niż w poprzednich kampaniach, w których wykorzystywano inne kanały.

Po drugie: remarketing

Klient opuszczający koszyk w Twoim sklepie internetowym nie jest klientem straconym! Na szczęście jest remarketing. Daje on możliwość wyświetlania produktów użytkownikom, którzy już odwiedzili daną stronę www. Kampanie remarketingowe można stosować zarówno w ujęciu tekstowych (remarketing w AdWords Search), jak i graficznym (remarketing w GDN). Aby przypomnieć Twojemu klientowi o zakupie, którego nie dokonał, warto zastosować tzw. remarketing dynamiczny. Są to reklamy produktowe generowane na podstawie danych z Google Merchant Center. Jak to działa? Źródło: smartyou.pl/blog

Po trzecie: baza mailowa klientów

Jak komunikujesz się ze swoimi klientami? Publikacja treści na stronie internetowej i na portalach społecznościowych nie wystarczy. Aby móc trafiać do nich bezpośrednio, polecamy wszystkim firmom, niezależnie od branży, podjąć działania dążące do zebrania adresów mailowych swoich klientów. Jak to zrobić?

Jeśli chcesz zebrać dane kontaktowe nowych klientów, zaplanuj kampanię leadową. Lead to Twój potencjalny klient, który zostawi dla Ciebie swoje dane kontaktowe. Kampanie leadowe można prowadzić za pomocą różnych kanałów, np. na Facebooku czy LinkedIn’ie lub poprzez sieć wyszukiwania i stworzenie landing page z formularzem kontaktowym. Pamiętaj! Nie wszyscy klienci lubią dzielić się swoimi danymi w obawie przed zbyt częstym kontaktowaniem się z nimi. Przygotuj więc zachętę dla klientów – bardzo prawdopodobne, że podzielą się swoim adresem mailowym jeśli np. dostaną na niego wartościowego e-booka, ciekawy katalog, darmową wycenę lub zniżkę na Twoje usługi lub produkty.

O adresy mailowe stałych klientów możesz poprosić na swojej stronie www lub portalu Facebook. Zasada jest taka sama – w zamian za adres, klient powinien otrzymać dodatkową zniżkę lub atrakcyjny (dla niego!) materiał. Wprowadź je na swoją stronę www i przesyłaj klientom po wpisaniu przez nich adresu e-mail.

Po czwarte: newsletter

Kiedy już dysponujesz bazą e-mailową klientów, trzeba ją mądrze wykorzystać. Podczas prowadzenia newslettera pamiętaj o kilku ważnych zasadach:

Doceń stałych klientów

Sukcesem w prowadzeniu własnego biznesu jest utrzymanie jak największej liczby stałych i lojalnych klientów – takich, którzy Twoje usługi i produkty będą polecać znajomym, a zachęcenie ich do skorzystania z oferty konkurencji byłoby niezwykle trudne. Pięknie to brzmi, prawda? Taki stan rzeczy jest jednak możliwy do osiągnięcia tylko, jeśli będziesz dbał o swojego klienta na każdym etapie zakupowym, a szczególnie na tym, który następuje po konwersji (zakupie). Przygotuj dla stałych klientów dodatkowe rabaty lub systemy zachęcające do ponownego skorzystania z Twoich usług. Możliwości jest wiele – możesz wprowadzić system lojalnościowy, przesyłać wiadomości klientom, którzy dawno nie skorzystali z Twoich usług oraz obdarowywać tych, którzy często dokonują zakupu. Nie masz pomysłu? Chętnie doradzimy!

Podsumowanie

Chcąc osiągnąć sukces w e-commerce, musisz pamiętać o tym, aby w miarę możliwości aktualizować Twoją ofertę i dawać użytkownikom takie rozwiązania, które jeszcze bardziej ułatwią i uprzyjemnią ich zakupy. Nie możesz tylko oczekiwać od nich, że będą dokonywać coraz większej liczby transakcji. Powinieneś dzielić się z nimi czymś ciekawym i wartościowym, aby odpowiednio uatrakcyjnić swoje usługi. W powyższym artykule, przedstawiliśmy Ci, co powinieneś robić, zarządzając sklepem internetowym. Pamiętaj o tym, że konkurentów jest wiele, a ich liczba stale rośnie. Radzimy, abyś na bieżąco monitorował ich działania i starał się, aby Twoja oferta była z każdym kolejnym tygodniem czy miesiącem coraz bardziej zachęcająca.  

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.