Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

SEO

Jak wybrać agencję SEO dla e-commerce? 5 nigdy niepublikowanych porad

6 799
Grzegorz Maliszewski | 23.07.2020

Z tego artykułu dowiesz się:

  • na co warto zwrócić uwagę przy wyborze agencji SEO,
  • jak uniknąć typowych pułapek znajdujących się w ofercie pozycjonowania,
  • czego możesz oczekiwać od specjalistów SEO.

Nawiązując współpracę z agencją SEO, z pewnością chcesz zobaczyć efekty w postaci wyższych przychodów ze sprzedaży. Jednak czy tego samego chce zatrudniona przez Ciebie agencja performance? Oto kilka sugestii, na co zwrócić uwagę przy wyborze specjalistów od pozycjonowania, by zwiększyć swoje szanse na sukces w e-commerce: 

SEO ma zapewnić wzrost przychodów, nie wzrost odwiedzin z Google!

Inwestowanie w działania związane z SEO powinno przekładać się na realizację celów biznesowych. W przypadku sklepów internetowych najważniejszym z nich jest zwiększenie przychodów. Oczywiście nic nie wydarzy się z dnia na dzień, zwłaszcza w przypadku nowo powstałych sklepów, ale również w przypadku sklepów o ugruntowanej pozycji w Google, które nie mają pomysłu na to, jak przebić szklany sufit. SEO to proces długotrwały i czasochłonny, na dodatek zależny od działań prowadzonych w innych kanałach komunikacji, jak np. Content Marketing czy Google Ads.

W przypadku każdego sklepu pierwszy krok to zbudowanie widoczności w Google poprzez odpowiednie frazy kluczowe, kolejny to przełożenie widoczności na kaloryczny ruch na stronie. Krok trzeci to zwiększenie konwersji. Realizację tego najważniejszego celu można zapewnić w największym stopniu poprzez odpowiedni dobór fraz i ich dopasowanie do oferty sklepu. Natomiast strategia doboru słów kluczowych (która powinna poprzedzać wszystkie działania SEO) powinna uwzględniać również ich potencjał biznesowy. Oczywiście, jeśli mamy sklep z butami wspaniale byłoby się pojawiać na frazę „czarne buty”, ale jej pozycjonowanie może trwać bardzo długo i być kosztowne, a finalnie może się okazać, że osoby, które ją wpisują, wcale nie szukają butów z oferty naszego sklepu.

Dlatego tworząc listę słów kluczowych - czy nawet planując rozbudowę działań o kolejne frazy - warto zadbać o to, by wyselekcjonować słowa, które będą generować konwertujący w sklepie ruch.

Podsumowując, najwięcej o skuteczność działań SEO mówi zwiększająca się krzywa przychodów z kanału Google Organic.

Pakiety SEO? Zastanów się, czy zadziałają w Twoim sklepie

Niektóre agencje pozycjonujące oferują tzw. pakiety SEO – gotowe pudełkowe rozwiązania na każdą sytuację. W praktyce rozwiązanie jest idealnie dopasowane do Twojego budżetu LOW, MEDIUM i HIGH, ale czy w równym stopniu do Twoich potrzeb? W zależności od tego, który pakiet SEO wybierzesz, tyle zapłacisz. Z pozoru gotowe rozwiązania wydają się świetną opcją i idealnym narzędziem wspierającym sprzedaż. Nic bardziej mylnego! Nie warto ulegać pokusie gotowych produktów, bo może dotknąć Cię „klątwa” pakietów SEO!

Uniwersalne rozwiązania nie uwzględniają indywidualnych potrzeb. To banał, ale wbrew pozorom wielu właścicieli e-commerce’ów nadal ulega tym chwytom marketingowym. A przecież każdy sklep jest inny. Różnice w ofercie, intensywności działań marketingowych, zachowaniu klientów, asortymencie czy polityce cenowej. Nie zapominajmy również o UX. W dodatku wokół każdego sklepu internetowego cały czas zachodzi ogromna ilość zmian: sezonowość, ulubione przez wszystkich aktualizacje algorytmu Google, zmiany w ofercie, zmieniająca się aktywność konkurencji, czy nowo powstająca konkurencja - można wymieniać bez końca… Każdy e-commerce to „żywy organizm”. Zatem w jaki sposób uniwersalny pakiet może za tym nadążyć?

Pakiet SEO daje poczucie, że inwestujesz w pozycjonowanie i otrzymujesz to, co najważniejsze stosunkowo niskim kosztem. Agencja zaś ma poczucie, że nie przekroczy rentowności projektu, bo wszystko zamyka w pakiecie. Jednak działania pakietowe często nie przynoszą oczekiwanych efektów. Trudno odróżnić się od konkurencji korzystając z tych samych narzędzi. Chcesz osiągnąć lepsze rezultaty od innych? Potrzebujesz indywidualnej strategii dopasowanej do Twojego sklepu!

Przeczytaj również: Koszty pozycjonowania – z jakimi wydatkami należy się liczyć?

Transparentny podział abonamentu

Przejrzysty podział abonamentu to kolejna ważna rzecz, na którą należy zwrócić uwagę, wybierając agencję SEO. Zanim zdecydujesz się na współpracę, zapytaj:

  • Jaki budżet zostanie zainwestowany w link building i dlaczego właśnie taki?
  • Jaka kwota zostanie przeznaczona na treści i jak będzie się to zmieniać w czasie?
  • Jaki jest koszt roboczogodziny specjalistów SEO w razie dodatkowych prac?
  • Jaki są stawki copywritingu i pracy z treściami, tłumaczeń SEO i native speakerów, w szczególności, jeśli planujesz pozycjonować sklep za granicą.

Kiedyś SEO było „czarną magią”... Teraz dalej nią jest i będzie do momentu, kiedy Google nie ujawni wszystkich czynników rankingowych ;) Co z tego, że wszyscy wiedzą, że trzeba linkować, pisać, analizować, optymalizować. Miejsc na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google i tak jest tylko 10. Obecnie strategia SEO stanowi bardzo ważny element determinujący sukces. Trzeba nie tylko działać, ale i odpowiednio to zaplanować. Umiejętne rozłożenie budżetu to połowa sukcesu. Jestem przekonany, że kilka powyższych pytań pozwoli Ci szybko zweryfikować, czy za podaną kwotą obsługi stoją konkretne, przemyślane i wynikające z analizy argumenty.

Otwartość na kooperacje z Twoim zespołem wewnętrznym

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że masz już zespół doświadczonych osób, wspierających Twoje działania. Zwykle są to dział IT, copywriter, agencja Google Ads, czy specjaliści od Social Media. Decydując się na agencję, zapytaj, czy jest otwarta na współpracę z Twoimi pracownikami. To właśnie Twoi ludzie najlepiej znają sklep od zaplecza i są ogromnym potencjałem. Sprawdź, czy wybrana agencja wykorzysta jego zasoby, czy może zasłoni się swoim know-how.

Sama deklaracja na etapie ofertowania to może być zbyt mało. Zapewniam Cię, że ją otrzymasz! Dlatego dobrze jest również zapytać, jak będzie wyglądała wymiana informacji, bieżąca komunikacja i wspólna realizacja strategii. Jakie narzędzia zostaną wykorzystane, aby to ułatwić. Takie pytania pogłębiające pomogą Ci ustalić, czy wewnątrz agencji zostały ku temu wypracowane odpowiednie standardy, czy też będziesz królikiem doświadczalnym.

Plan działań wynikający z analiz – nie wymuszaj rezygnacji z audytu!

Aby plan działań SEO był efektywny, jego tworzenie należy poprzedzić dokładną analizą. Dokonuje się jej podczas audytu. Audyty zbudowały swoją popularność na fali rozdawanych na prawo i lewo kar od Google kilka lat temu. Po jakimś czasie klienci mieli ich dość (i kar od Google i audytów SEO, rzecz jasna :). Po pewnym czasie wśród klientów zaczęły się pojawiać opinie w stylu: „Kolejny audyt? Kolejne miesiące czekania na listę „to do”? Przecież już przez to przechodziłem z poprzednią agencją? Po co robić go ponownie, zamiast korzystać z wyników poprzedniego?”. Odpowiedź jest prosta. Audyt jest niezbędnym krokiem do zbudowania strategii SEO, samo powiedzenie, co jest źle, to mniej niż połowa sukcesu. Kluczowe jest zaplanowanie na podstawie audytu, co ma się wydarzyć i w jakiej kolejności, aby mogło zwiększyć obecność w wyszukiwarce i generować większe przychody z ruchu organicznego. Obecnie najczęściej przeprowadza się nie tylko audyt techniczny, ale również sprawdza konkurencję, audyt Google Analytics, analizę treści, dokonuje analizy słów kluczowych.

Dobrze przeprowadzony audyt pozwala stworzyć lepszą strategię SEO. Nie rezygnuj z niego. To tak, jakbyś rezygnował z fundamentów, budując dom, który ma Ci służyć przez lata. Audyt to fundament działań SEO, który w dalszej perspektywie ma generować widoczne zyski dla Twojego biznesu. Aczkolwiek jestem przekonany, że nie potrzebujesz kolejnego opasłego tomu pt. „Audyt SEO, wydanie trzecie poprawione”. Dlatego koniecznie upewnij się, czemu audyt będzie służył, jak zostanie wykorzystany, w jaki sposób zostanie na nim posadowiona dalsza współpraca. Dowiedz się również, co otrzymasz w efekcie wykonania analiz SEO i jak to wpłynie na Twój biznes. 

Jak widzisz, przy wyborze agencji SEO potrzebujesz wziąć pod uwagę wiele kwestii. Nie bój się pytać, drążyć temat i porównywać oferty. Czas, który poświęcisz na to teraz, pozwoli Ci zaoszczędzić realne pieniądze w przyszłości i szybciej zobaczyć efekty w postaci wzrostu sprzedaży. Inwestycja w profesjonalne działania SEO to Twoja trampolina do sukcesu.

Jeśli ten temat Cię zaciekawił, zapraszam do rozmowy, tylko proszę, uprzedź mnie, żebym zdążył zrobić kawę :)

Grzegorz Maliszewski

Head of Business Development

Opiekun klienta z natury i sprzedawca z zamiłowania. Z branżą digital związany od 2012 roku. Jest odpowiedzialny za idealną obsługę klienta od momentu pierwszego kontaktu po nieskończone rozwijanie projektu. Zawodowo uwielbia łączyć swoją wiedzę zdobytą w działaniach marketingowych performance, e-commerce i IT, z poszukiwaniem idealnego modelu sprzedaży oraz opieki projektowej. Prywatnie rozwija swoją pasję do małych/wielkich, rodzinnych wypraw rowerowych.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.