Wejścia bezpośrednie, zwane w branżowym slangu “direct”, wyszukiwarki i porównywarki cenowe to trzy źródła ruchu, które wyróżnia potencjał zakupowy – zarówno pod kątem liczby transakcji, jak i ich wartości. I to niezależnie od asortymentu sklepu – wynika z analizy sklepów internetowych zbudowanych na platformie Selly przeprowadzonej wspólnie z agencją Promotraffic.
Kluczowe dla każdego e-biznesu jest obserwowanie statystyk dotyczących ruchu: skąd przychodzi kupujący, które ze źródeł wizyt przynosi największą liczbę transakcji, a które sprzedaż o najwyższej wartości. Dzięki tej wiedzy można tworzyć odpowiednie strategie reklamowe i tak dobierać narzędzia, by maksymalizować efekty kampanii oraz zarabiać.
Nie ma jednego, idealnego kanału sprzedaży, w który bezwzględnie należy inwestować. Warto przyjrzeć się, co działa w przypadku sklepów oferujących asortyment w konkretnej kategorii i na tej podstawie dobrać odpowiedni miks narzędzi i kampanii. Zależnie od grupy docelowej, asortymentu i wielu innych czynników może okazać się, że kluczowa dla generowania sprzedaży e-commerce jest obecność w social mediach czy wyszukiwarce. To właśnie wyszukiwarka niezmiennie jako źródło przekierowujące ruch do e sklepu cieszy się bardzo dużym udziałem w ruchu i sprzedaży a zaplanowanie obecności w niej jest szalenie istotne. R. Stolarczyk- CEO Promotraffic.
Wejścia do sklepu, które są efektem wpisania adresu strony w okno przeglądarki lub też nazwy konkretnej marki w wyszukiwarce.
W wyniku wpisania w wyszukiwarce tzw. frazy kluczowej, np. nazwy konkretnego przedmiotu lub usługi, użytkownik otrzymuje listę wyników. Obok tych organicznych, czyli takich, które w ocenie Google najtrafniej odpowiadają na jego zapytanie, znajdzie też dopasowane reklamy.
To serwisy, które prezentują produkty z różnych sklepów internetowych. Pozwalają internautom wyszukać najkorzystniejszą dla nich cenę. Porównywarki przekierowują konsumenta pod konkretny adres www, gdzie może dokonać zakupu. Transakcje pochodzące z tego źródła dominują w takich branżach, jak komputery czy RTV-AGD, czyli tych, gdzie duże znaczenie przy decyzji zakupowej ma cena.
Media społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram czy LinkedIn tworzą przestrzeń, gdzie promuje się markę i buduje wokół niej społeczność. Pozwalają dobrze poznać potencjalnych klientów i wchodzić z nimi w interakcję. Zarówno organiczne wpisy jak i kampanie reklamowe na social media pozwalają przekierować zainteresowanych danym produktem na stronę sklepu.
Internetowa platforma sprzedażowa, gdzie produkty oferuje wielu sprzedawców jednocześnie. Z początku działali na niej głównie indywidualnie sprzedawcy, z czasem dołączyły do nich profesjonalne e-sklepy zachęcone dużym zasięgiem serwisu. Marketplace współpracuje z nimi umożliwiając otwarcie własnego markowego “stoiska” i zintegrowanie zarządzania sprzedażą z własnym systemem tak by składane tą drogą zamówienia trafiały bezpośrednio do działu sklepu zajmującego się dostawami.
Analiza ilościowa, dane pochodzą z 82 sklepów internetowych zbudowanych na platformie Selly; dotyczą I półrocza 2021 r., które porównano z I półroczem 2020 r.
W branży Dom i ogród zdecydowanie dominuje kanał direct – w tym roku odpowiada za niemal połowę wartości zakupów dokonanych w e-sklepach – zatem zakupy w internecie najczęściej robią osoby przywiązane do konkretnej marki. Stąd pochodzi niemal połowa kwot wszystkich zamówień. Drugim najpopularniejszym sposobem robienia e-zakupów jest korzystanie z wyszukiwarki. Oba kanały zaliczyły lekki wzrost względem zeszłego roku. O kilka procent spadła natomiast popularność Allegro.
Dowiedź się jak Miloo Home osiągnęło wzrost przychodów z SEO o 367%
W przypadku sklepów oferujących asortyment z branży dziecięcej, co trzeci zakup pochodzi z wyszukiwarki. Jest to nieco niższy wynik niż rok temu. Z kolei 26 proc. transakcji to wejścia bezpośrednie. Niemniej to właśnie one mają większy o ponad 5 proc. udział pod względem wartości zakupów niż sprzedaż uzyskana z wyszukiwarki. W porównaniu z minionym rokiem dał się zauważyć znaczny (ok. 15-procentowy) wzrost znaczenia Allegro jako kanału sprzedaży sklepów z branży dziecięcej, przy jednoczesnych spadkach udziału ruchu z wyszukiwarek i direct.
Poznaj zwycięskie case study współpracy Promotraffic i sklepu Ekomaluch
Kupujący w sieci produkty pierwszej potrzeby, czyli spożywcze, które zwykle nabywa się w najbliższym sklepie, zdecydowanie w największym stopniu korzystają z porównywarek cen – odpowiadają za 40 proc. liczby dokonywanych zakupów w 2021 r. Warto zatem zadbać o widoczność w tego typu platformach. Kilkuprocentowy wzrost pojawił się w tym roku w przypadku kanału direct, z którego korzysta obecnie niemal jedna trzecia klientów. Podobny poziom ma ruch z wyszukiwarek, choć tu mamy do czynienia z niewielkim spadkiem. Inne kanały – jak social media czy Allegro – w przypadku tej kategorii są rzadko wykorzystywane przy zakupach tego rodzaju asortymentu.
To wyróżniająca się kategoria. W sklepach o innym asortymencie – za wyjątkiem odzieży – w przypadku ruchu typu direct zazwyczaj jest silna korelacja pomiędzy udziałem liczby zamówień a ich wartością. W kategorii moto widać, że udział w liczbie zamówień kanału direct jest dość typowy – wynosi dokładnie 31,24 proc., natomiast udział ich wartości to już prawie 50 proc. Oznacza to, że bezpośrednie wejścia są najwartościowsze i o takie powinni w szczególności zabiegać właściciele sklepów w tej kategorii.
Aż połowa wszystkich kwot zamówień w kategorii Odzież pochodzi z bezpośrednich wejść na stronę (wzrost o ponad 2 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym). Drugim najpopularniejszym źródłem ruchu są wyszukiwarki – odpowiadają za ok. ⅓ wszystkich transakcji, jak i ogólnej wartości zakupów. Warto odnotować niemal 6-procentowy spadek udziału Allegro w porównaniu z zeszłym rokiem pod względem liczby zamówień. Porównywarki cen z kolei generują ruch w znikomym stopniu, a w zeszłym roku niemal zupełnie nie dostarczyły sklepom odzieżowym klientów.
Dowiedź się jak butik online Moda Size Plus zwiększył swoje przychody online o 68%
Sprzęt RTV i AGD najchętniej kupowany jest przy wykorzystaniu porównywarek cen – aż 40 proc. wartości sprzedaży przypada na to źródło ruchu. Na drugim miejscu pod kątem kwot zamówień plasuje się ruch direct (ponad 30 proc., niewielki spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym). Mniejszą rolę odgrywają wyszukiwarki, zatem można wnioskować, że kupujący są zdecydowani i wybierają konkretne towary.
Tu zdecydowanie królują bezpośrednie wejścia – odpowiadają za niemal 60 proc. wartości zamówień, przy czym odsetek liczby zamówień jest o połowę niższy. W porównaniu z zeszłym rokiem zauważalnie wzrósł ruch z Allegro, jeśli chodzi o zamówienia – już niemal co czwarty zakup dokonywany jest tym kanałem. Co ciekawe, nie ma to dużego przełożenia na wartość sprzedaży – wciąż za zaledwie 6 proc. wydatków na akcesoria związane ze zdrowiem odpowiadają zakupy na marketplace. W niewielkim stopniu wykorzystywane są porównywarki cen i media społecznościowe.
Dowiedz się jak zwiększyliśmy o 2051% ruch organiczny jednego z lidera aptek online w Polsce
Badane dane z platformy sklepów internetowych Selly sprawiają, że wyciągnięcie wniosków dotyczących dalszych planów rozwoju własnych sklepów jest prostsze. Należy pamiętać, że podczas planowania rozwoju w sklepie internetowym, liczy się zarówno wiedza o nawykach konkretnych użytkownikach, jak ogólne branżowe trendy. Łącząc obie rzeczy jesteś w stanie zwiększyć udziały w swojej branży.
Sklepy internetowe, niezależnie od asortymentu, uzyskują znaczną część ruchu z wejść bezpośrednich (od klientów znających markę), wyszukiwarki i porównywarek cenowych. To znak, który może wskazać Ci kierunek, jeżeli czujesz, że któryś ze wspomnianych kanałów może być niedoinwestowany.
Pamiętaj jednak, aby nie zapominać o innych kanałach w promocji sklepu. Chociażby dlatego, że widząc dane sklepów w Selly postrzegamy duże znaczenie wejść bezpośrednich. Jak natomiast sprawić, by było ich więcej? Prowadzić działania świadomościowe na szeroką skalę. Spójrz na sprzedaż i marketing kompleksowo, a z pewnością wykorzystanie danych z raportu będzie skutkować widocznymi efektami – Adrian Prędkiewicz z Selly.pl.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.