Niedawno pożegnaliśmy 2019 rok, dlatego warto przez chwilę zastanowić się, co zmieniło się w branży na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy. W tym artykule skupiliśmy się na zmianach, które nastąpiły w wyszukiwarce Google w minionym roku, a było ich naprawdę mnóstwo!
W pierwszym miesiącu nie zostały odnotowane większe zmiany w algorytmie Google – z początkiem roku Google pracowało nad rozwojem nowej wersji Google Search Console. Udoskonalało narzędzie i dodawało nowe funkcje. Obecnie nowa wersja GSC pozwala na weryfikację całej domeny za pomocą DNS – ta funkcja przydatna jest dla witryn, które działają na wielu subdomenach. Dodano również kolejne raporty dotyczące danych strukturalnych.
W tym miesiącu zaobserwowano wdrożenie poprawek w algorytmie, które zostały nazwane Valentine’s Day Update. Te poprawki nie zostały potwierdzone przez Google mimo wskazywań algorytmów śledzących zmiany. Większość stron pozytywnie jednak je odczuła. Google w lutym zaktualizował fragmenty rozszerzone tzw. Featured Snippet Freshness Update. Celem było przedstawianie wyłączenie danych strukturalnych.
W GSC pojawiła się także możliwość monitoringu danych strukturalnych dla produktów tzw. schema Product. Umożliwia to analizę potencjalnych błędów bez korzystania z innych narzędzi.
W marcu pojawiła się aktualizacja głównego algorytmu wyszukiwarki, która została potwierdzona przez Google i nazwana March 2019 Core Update. Inną nazwą, jaka pojawiała się w sieci, to Florida 2. Ten update były kontynuacją po Medic Update z 2018 roku. Na zmianach w algorytmie zyskały przede wszystkim strony z branży medycznej. Wiele stron, które straciły w sierpniu 2018, po aktualizacji marcowej odzyskały i na odwrót.
Źródło: https://twitter.com/searchliaison
Spadki zanotowały też strony, które miały problemy pod kątem UX lub technicznym, a także strony typu YMYL (Your Money Your Life). John Muller w marcu poinformował, że znaczniki rel=next i rel=prev są całkowicie ignorowane przez wyszukiwarkę od dłuższego czasu.
W kwietniu pojawiło się wiele problemów, z którymi Google intensywnie walczył. Przykładem było wyindeksowanie losowych witryn wyszukiwarki Google – naprawa tej sytuacji potrwała tydzień.
Źródło: https://twitter.com/searchliaison
Po kilku dniach pojawiły się podobne trudności z Google News, jednak ten problem udało się naprawić w ciągu jednego dnia. Kolejną przeszkodą było możliwe złe dopasowanie adresów kanonicznych dla niektórych podstron. Ten problem mógł mieć wpływ na złe wyświetlanie ścieżki breadcrumbs w SERPach i powodować problem z indeksacją podstron. Dodatkowo dane w GSC między 9 a 25 kwietnia były niekompletne. Jak widać, ten miesiąc miał wiele problemów, z którymi Google musiał dzielnie walczyć.
W maju Google miał problem z indeksacją nowych treści co oznacza, że nowy kontent, który pojawiał się na stronach, nie był przez jakiś czas indeksowany. Większych zmian w tym miesiącu nie zaobserwowano.
W czerwcu pojawiła się kolejna duża aktualizacja algorytmu wyszukiwarki, która została nazwana June 2019 Core Update. Najbardziej tę aktualizację odczuły strony typu YMYL i strony, które miały mało backlinków ze stron wysokiej jakości. Po tym updacie pojawił się również kolejny, który został nazwany Site Diversity Update. Miał on na celu spowodowanie, aby w wynikach wyszukiwarki nie pojawiały się więcej niż dwa wyniki z tej samej domeny.
Jeżeli Google uzna, że warto wyświetlić dodatkowe wyniki, to może nastąpić odstąpienie od reguły. Dodatkowo od 1 czerwca Mobile-First jest włączony jako domyślny sposób indeksowania dla wszystkich nowych witryn.
W lipcu zauważalne były zmiany w wynikach wyszukiwania, co zostało uznane za kolejną aktualizację, nazwaną nieoficjalnie Maverick (nie została ona potwierdzona przez Google). W tym miesiącu Google poinformowało, że od początku września nie będzie respektować komendy noindex w pliku txt.
Obecnie jedynym sposobem, aby zablokować stronę przed indeksacją, jest dodanie odpowiedniego metatagu noindex w html lub zwrócenie noindex w żądaniu HTTP.
W sierpniu Google po raz kolejny poinformowało o problemach z indeksacją nowych treści w wynikach wyszukiwania.
We wrześniu Google poinformowało o kolejnej dużej aktualizacji głównego algorytmu Google tzw. Broad Core Update. Niestety Google nie dał znać, jakie zmiany zostały wprowadzone, co jest ich tradycyjnym rozwiązaniem. Ten update pewnie miał za zadanie ogólną poprawę wielu czynników.
Źródło: https://twitter.com/searchliaison
Pojawiły się również nowe typy oznaczania linków a mianowicie rel=”sponsored” (dla linków sponsorowanych) i rel=”ugc” (dla linków generowanych przez użytkownika). Również atrybut nofollow przestał być dyrektywą, a stał się tylko sugestią dla robotów wyszukiwarki. Także od początku miesiąca weszły zapowiadane w życie zmiany z komendą noindex w pliku txt.
Dodatkowo Google rozpoczęło walkę z nadużywaniem wyświetlania gwiazdek w wynikach wyszukiwania. Określili w jakich typach dopuszczalne jest wyświetlanie oceny w formie graficznej:
• schema.org/Book
• schema.org/Course
• schema.org/CreativeWorkSeason
• schema.org/CreativeWorkSeries
• schema.org/Episode
• schema.org/Event
• schema.org/Game
• schema.org/HowTo
• schema.org/LocalBusiness
• schema.org/MediaObject
• schema.org/Movie
• schema.org/MusicPlaylist
• schema.org/MusicRecording
• schema.org/Organization
• schema.org/Product
• schema.org/Recipe
• schema.org/SoftwareApplication
W październiku mieliśmy kolejną aktualizację nazwaną BERT. Ta aktualizacja ma za zadanie pomóc wyszukiwarce coraz lepiej rozumieć język naturalny i interpretować wpisywane zapytania oraz intencje użytkowników. Po tych zmianach zyskiwać powinny strony, które mają treść skierowaną przede wszystkim pod użytkownika.
Tracić natomiast powinny strony, które mają treść przeoptymalizowaną lub skierowaną pod roboty wyszukiwania. BERT ma mieć zasięg na 10% wszystkich zapytań. W Google Search Console pojawił się nowy raport ulepszeń dotyczący wyników wideo.
Źródło: https://webmasters.googleblog.com/2019/10/search-console-video-results-reports.html
Listopad przyniósł zmiany w wynikach lokalnych poprzez dopasowania neuronowe, które ma algorytmowi Google coraz lepiej rozumieć wpisywane zapytania w wyszukiwarkę. Po ich wprowadzeniu nie zauważono większych zmian w SERPach, jednak warto mieć na uwadze wyniki lokalne.
Źródło: https://twitter.com/searchliaison
Dodatkowo Google rozbudowało GSC o raport, który przedstawia informacje o prędkości poszczególnych podstron. Obecnie jest on w fazie testów, ale przyszłościowo będzie miał znaczenie przy optymalizowaniu witryny pod urządzenia mobilne.
Źródło: https://webmasters.googleblog.com/2019/11/search-console-speed-report.html
W ostatnim miesiącu minionego roku nie działo się już wiele. Google kończyło pracę nad globalnym wdrożeniem algorytmu BERT, które udało im się zrealizować i wykonać na ponad 70 językach w tym także w Polsce.
Źródło: https://twitter.com/searchliaison
Rok 2019 przyniósł wiele zmian, które są bardzo istotne dla SEO i witryn w wynikach wyszukiwarki. Mieliśmy kilka dużych updatów głównego algorytmu wyszukiwarki, rozbudowę GSC czy nowe oznaczenia linków. Wiele stron zarówno zyskało, jak i straciło na tych zmianach. Google zwracało uwagę na jakość publikowanej treści, pisania pod kątem użytkownika i wyczerpywaniu danego tematu jak najlepiej.
Coraz istotniejsze jest dostosowanie strony do urządzeń mobilnych i szybkości. W minionym roku Google skupił się na stronach YMYL jak i JavaScript.
Warto również wspomnieć o link buildingu, który powinien skupiać się na jakości, a nie ilości. Teraz istotne jest linkowanie ze stron o wysokiej widoczności i autorytecie niż masowe zdobywanie linków. Zmiany również można było zaobserwować na wizytówkach Google.
Na koniec przytoczę wypowiedź naszego Head of SEO, Michała Gwoździa, dotyczącą wstępnych prognoz w kontekście SEO na najbliższy rok:
W 2019 roku Google za pomocą aktualizacji BERT uświadomił webmasterów o znaczeniu pozycjonowania lokalnego. Na obecnym etapie już pojawiają się rekomendacje ze strony Google, aby mocno uwzględniać ten aspekt przy optymalizowaniu stron www. 2020 rok będzie kontynuacją rozwoju tego obszaru. Dodatkowo jesteśmy świadkami zyskiwania na znaczeniu narzędzi obliczających korelacje, dlatego uważam, że w nowym roku narzędzia tego typu będą coraz mocniej doceniane przez branżę, a co za tym idzie, będą zyskiwać na popularności. Ponadto 2020 rok z pewnością będzie kontynuacją trendów związanych z Mobile First Index, Machine Learning, a content tworzony pod kątem użytkowników będzie jeszcze bardziej zyskiwać na znaczeniu w rankingach.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.