Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Narzędzia marketingowe -lista must have dla każdego e-commerce managera

7 min 805
Emilia Kacperczyk | 02.03.2021

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie narzędzia marketingowe dostarczą pogłębionych danych na temat Twojego e-commerce,

  • z jakich narzędzi warto korzystać, gdy chcesz przeanalizować swoją pozycję na tle konkurencji.

Każdy dojrzały marketer wie, że nawet najlepsza intuicja i doświadczenie w branży nie wystarczy, by w sposób świadomy dobierać kanały komunikacji z klientami i optymalizować konwersję. Aby trafnie lokalizować budżety i zwiększać ROAS, niezbędne jest wyposażenie warsztatu e-commerce managera w narzędzia marketingowe - zarówno wewnątrz firmy jak i zewnętrzne, które opiszę w poniższym tekście.

Wewnętrzne narzędzia marketingowe

Google Analytics

Nie będę oryginalna pisząc, iż absolutnym numerem jeden w pracy w e-commerce managera jest Google Analytics. Można śmiało powiedzieć, że nie ma innych narzędzi, które są w stanie dostarczyć równie rzetelnej wiedzy na temat Twojego e-biznesu. W wersji podstawowej GA jest darmowy, a jego implementacja na stronie prosta i szybka. Wymaga założenia konta w panelu Google Analytics, wygenerowania kodu śledzącego i wgrania go na odpowiednie podstrony w serwisie. Niezbędna jest konfiguracja modułu e-commerce i celów, które chcemy mierzyć. Dzięki GA poznamy między innymi:

  • poziom przychodów z kanałów online,
  • ruch na stronie,
  • współczynnik konwersji,
  • ilość transakcji i z jakich źródeł pochodzą,
  • dane na temat ścieżki konwersji oraz z etapu koszyka,
  • dane na temat efektywności poszczególnych kanałów e-commerce oraz kampanii,
  • dane demograficzne użytkowników .

Aby Google Analytics mógł nam dostarczyć rzetelnych i miarodajnych danych, konieczna jest jego odpowiednia konfiguracja, dostosowana do potrzeb i celów. Co ważne: poprzedzona strategią, opracowaniem customer journey i lejka konwersji. Dzięki temu jesteśmy w stanie stworzyć scenariusze grupowania kanałów dopasowane do etapu lejka. Niewątpliwie, dane z analizy ścieżek wielokanałowych zaspokoją znaczną część potrzeb e-commerce managera. Więcej informacji na temat tego, jak utworzyć niestandardowe grupowanie kanałów znajdziesz pod tym linkiem.

W przypadku prowadzenia kampanii płatnych należy pamiętać o dodaniu tagów/linków UTM do kampanii.

Campaign UTM Builder

Jest to narzędzie Google ułatwiające sprawne tworzenie linków z tagiem śledzącym. Dzięki niemu możemy śledzić efektywność poszczególnych kampanii w Google Analytics. Za pomocą narzędzia dodasz unikalny parametr do adresu URL dla danej kampanii, który pozwoli na wyfiltrowanie danych z tych kampanii w Google Analytics. Będziesz mógł obliczać zwrot z inwestycji w daną kampanię - ROAS oraz eliminować nieskuteczne typy reklam. Dzięki narzędziu stworzysz link z tagiem wypełniając poniższe pola:

Dodam, że powstanie wówczas dość długi link, który warto skrócić za pomocą kolejnego narzędzia przydatnego w e-commerce - aplikacji bit.ly. Ów "skracacz" linków przyda się nie tylko w kampanii, ale i w postach w kanałach społecznościowych, gdzie masz ograniczoną liczbę znaków, a krótki link wygląda estetycznie i przejrzyście.

Jak wspominałam wyżej, do śledzenia sprzedaży konkretnych produktów i ich wagi w pozyskiwaniu Klientów na ścieżce konwersji niezbędny jest rozszerzony moduł e-commerce w GA. Dzięki niemu możemy zbadać szczegółowe zachowania nabywcze w obrębie serwisu, takie jak wyświetlenia stron produktów, przychód z danego produktu, dodawanie i usuwanie produktów z koszyka oraz śledzenie promocji w sklepie. Na poniższym screenie widać część możliwości GA w rozszerzonej wersji.

Analiza kohortowa

Ciekawym narzędziem w obrębie samego Google Analytics jest analiza kohortowa, która daje e-commerce managerowi informację, na ile zrealizowane działania promocyjne wpłynęły na zachowania użytkowników w serwisie i ich retencję. Kohorta łączy dane użytkowników o wspólnych cechach, pozwalając badać ich zachowanie w czasie. Tworząc odpowiednie segmenty - takie jak zakres dat, kanał, rodzaj  promocji - możemy wywnioskować, jaka jest realna wartość jednej wizyty użytkownika w witrynie, a na podstawie danych z kolejnych wizyt,  zaprognozować przychody.

Co zyskasz dzięki analizie kohortowej:

  • Sprawdzisz, jaka jest wartość użytkownika w czasie: jak długo i często kupuje po pierwszym kontakcie z serwisem,
  • Określisz ROAS z pozyskania nowego Klienta i aktywizacji istniejącego,
  • Dowiesz się, jak długo Twoi Klienci podejmują decyzję o zakupie.

Analiza kohortowa będzie dla Ciebie źródłem wartościowych informacji pod warunkiem, że przeprowadzisz ją na właściwym wycinku danych. Np. po przeprowadzeniu kampanii leadowej, nie możesz badać wszystkich użytkowników, gdyż ci którzy już wcześniej odwiedzili serwis, będą prawdopodobnie na innym etapie lejka i mogą zaburzyć dane.

Nowoczesny CRM

(Customera Relationship Management) W wolnym tłumaczeniu system zarządzania relacjami z klientem. agreguje dane Klientów, wspiera procesy sprzedażowe pozwalając na bieżąco monitorować ich realizację, a także identyfikować słabe punkty na drodze do sprzedaży. Dzięki niemu zawczasu dowiesz się, na jakich produktach warto się skupić w promocji online. Analiza danych sprzedażowych na podstawie CRM pozwala identyfikować trendy i dostosowywać strategię, zwłaszcza, gdy Twój e-commerce ma swoją kontynuację offline i trzeba zabezpieczać stany magazynowe produktów cieszących się największą popularnością czt dopasować komunikację do najczęstszych obaw Twoich Klientów. Dzięki CRM z łatwością zaopiekujesz się procesami posprzedażowymi, utrzymasz retencję i zarządzisz procesami sprzedaży produktów komplementarnych.

Sales Manago

Jest to system do email marketingu, dodatkowo oferujący szereg możliwości automatyzacji marketingu, jak notyfikacje web push, popupy, czat. SM dostarcza również statystyk na temat użytkowników w czasie rzeczywistym, dając możliwość dostosowania komunikacji z potencjalnym klientem w real time. Co więcej agreguje zebrane dane na temat klientów, pozwalając na ich segmentację po zainteresowaniach i kierowanie do nich personalizowanej komunikacji. Panele analityczne Sales Manago dają możliwość analizowania procesów sprzedażowych i przepływu użytkowników, przedstawiają Customer Journey i pozwalają zaplanować kolejne działania marketingowe.

W Sales Manago są dostępne przyjazne wizualnie dashboardy analityczne agregujące dane o kontaktach monitorowanych w czasie rzeczywistym, śledzące lifetime kontaktu i jego przyzwyczajenia jako konkretnego usera: np. co go interesuje na stronie i w jakich godzinach ją odwiedza. Sprawdzi się doskonale w biznesie, w którym koszt pozyskania leada jest wysoki a jego dokładna identyfikacja istotna z biznesowego punktu widzenia.

Sales Manago to bez wątpienia najbardziej popularny i najchętniej używany, choć nie jedyny, system marketing automation z panelem analitycznym, agregującym dane na temat klientów. Przed podjęciem decyzji, który system wybrać, dobrze jest przejrzeć wersje demonstracyjną i dostosować wybór do swoich potrzeb. Prężnie rozwija się także Edrone, Freshmail, GetResponse i inne.

SEMrush

Jest to podstawowe narzędzie pozycjonerów, ale ze względu na intuicyjność może być używane nawet przez początkującego e-commerce managera. SEMrush ma ponad 50 funkcjonalności, dzięki którym możemy sprawdzić między innymi jakość contentu w serwisie, profil linków czy widoczność na frazy kluczowe. Aby to zbadać nie trzeba być właścicielem serwisu, co stwarza możliwość prostej i wnikliwej analizy konkurencji.

Dzięki Semrush marketer dowie się:

  • jaka jest widoczność jego serwisu i poziom ruchu organicznego,
  • jaka jest ilość słów kluczowych i ich pozycje w wyszukiwarce,
  • na jakie słowa kluczowe widoczni są konkurenci  i jaki dystans nas od nich dzieli,
  • jaka jest wielkość i proporcje zasięgu brandowego, płatnego, organicznego.

Dzięki Semrush można dowiedzieć się, na jakie słowa kluczowe postawili konkurenci w swojej strategii contentowej i na które słowa kluczowe są najlepiej widoczni w SERP. Pozwala także dowiedzieć się, jakie trendy w słowach kluczowych warto uwzględnić w contencie. Narzędzie daje również możliwość analizowania szacunkowej wartości kampanii płatnych. Należy pamiętać, że dane z Semrush są szacunkowe i nie będą się w 100% pokrywać z rzeczywistością, ale z pewnością pokażą, jaka jest Twoja pozycja na rynku.

HOT JAR

Jest to darmowe narzędzie, które pozwoli określić na ile użyteczna i przyjazna UX-owo jest Twoja strona. Hotjar to przede wszystkim, choć nie tylko- mapy ciepła. Dzięki nim marketer dowie się, jak użytkownicy poruszają się po serwisie, w co klikają, czy nawigacja w serwisie jest zrozumiała i interesująca.

Czego możesz się dowiedzieć z narzędzia?

  • kliknięcia - CTR,
  • ruch - jak poruszał się kursor na stronie,
  • przewijanie strony- które miejsca strony były najbardziej widoczne i na czym koncentrowała się uwaga użytkownika.

Hotjar pozwala również na nagrywanie strony w celu zbadania jak poruszali się na nich użytkownicy, zbadanie na którym etapie użytkownik zrezygnował z wykonania danej akcji. Jest również możliwość udostępnienia użytkownikom krótkich ankiet, czy próśb o ocenę serwisu. Narzedzie przyda isę również w testowaniu zmian na stronie- jeśli zastanawiasz się, czy użytkownicy widzą Twój świeżo dodany button, to warto podpiąć HJ, a w Google Analytics badać liczbę kliknięć.

W wersji darmowej możesz stworzyć 3 osobne heatmapy i sporządzić 100 nagrań na jednym koncie:)

Hot Jar dodasz do strony na dwa sposoby: za pomocą GTM, lub wklejając specjalny kod do sekcji <head> serwisu.

Similarweb

To darmowe i banalnie proste w obsłudze narzędzie, pozwala na określenie pozycji serwisu w rankingu, w oparciu o wielkość ruchu. Wystarczy wpisać adres strony w odpowiednim polu, by dowiedzieć się, jaką pozycję w rankingu osiąga, jakie są proporcje pozyskiwanego ruchu z poszczególnych kanałów oraz poziom zaangażowania userów.  

Im mniejszy Traffic Rank, tym lepiej, gdyż oznacza to wysoką pozycję w rankingu serwisów. Narzędzie to przydaje się również wtedy, gdy prowadzisz samodzielne działania SEO i szukasz serwisów partnerskich o dużej mocy. Similarweb to narzędzie marketingowe, które zdradza nam, skąd pozyskuje linki nasza konkurencja a także z jakich słów kluczowych ma najwięcej wejść. Dzięki niemu zbadasz ruch na stronach konkurencji, strukturę demograficzną i udział poszczególnych kanałów w ruchu. Warto zaznaczyć, że Similarweb dostarcza przybliżonych danych, które podobnie jak w przypadku Semrush, mogą nieco odbiegać o stanu faktycznego i nie należy ich traktować dosłownie. Niestety przy niskim pułapie ruchu na stronie, narzędzie nie pokaże żadnych danych.

Jakie korzyści da Ci to narzędzie marketingowe?

  • dowiesz się, jaki jest ranking Twojej strony na tle konkurencji w Polsce i za granicą,
  • odkryjesz, w jakich kanałach najprężniej działa Twoja konkurencja,
  • jaki jest udział mediów społecznościowych w całym ruchu,
  • z jakich domen pochodzą linki prowadzące do Twojego serwisu i do serwisów konkurentów,
  • najskuteczniejsze słowa kluczowe- zarówno płatne jak i te pochodzące z kampanii.

Każdy e-marketing manager powinien sięgać po narzędzia marketingowe Google.

Google Search Console

Jedna z ważniejszych, bezpłatnych usług pomiarowych Google, która udostępni Ci wiedzę o technicznej sferze serwisu oraz da obraz jego kondycji SEO. Aby korzystać z usługi wystarczy mieć konto Google i uprawnienia dostępowe do tej strony.

Czego się dowiesz z narzędzia?

  • zgłosisz nowe podstrony do zaindeksowania w Google
  • dowiesz się, które strony zwracają błędy
  • na jakich pozycjach w Google jest widoczny Twój serwis
  • czy Twój profil linków jest dobrej jakości
  • czy najważniejsze dla Ciebie podstrony dobrze realizują swój cel- ściągają największy ruch.

Powyżej wymieniłam podstawowe funkcjonalności, ale lista możliwości jest o wiele dłuższa. W Google Search Console tworzy raporty skuteczności witryny; czas na stronie, CTR, pozycje fraz, najskuteczniejsze podstrony, liczba kliknięć etc.

Google Trends

Google Trends to usługa, która pozwala sprawdzić, jaka jest skala wyszukiwania wybranych kluczowych słów w danym okresie. Statystyki z narzędzia opierają się na ilości zapytań w Google (włącznie z serwisem Youtube i grafikami) dzięki czemu mamy pewność, że bazują na dużej próbie i możemy na nich polegać. Google Trends nie wskaże co prawda bezwzględnej liczby wyszukiwań, gdyż posługuje się skalą od 1 do 100, gdzie 100 oznacza najwyższą wartość w skali. GT pozwala na porównanie kilku fraz jednocześnie. Z perspektywy e-commerce managera jest istotnym narzędziem marketingowym, z którego warto korzystać w planowaniu działań z odpowiednim wyprzedzeniem.

Planner słów kluczowych

Narzędzie dostępne na koncie Google Ads używane w planowaniu kampanii w sieci wyszukiwania. W przeciwieństwie do Googe Trends określa liczbowo miesięczną ilość zapytań na daną frazę oraz wartość kliknięcia w reklamę. Z planera możemy czerpać informacje dotyczące trendów i oszacować koszty kampanii na konkretne frazy. Dzięki narzędziu marketer odkryje także nowe słowa kluczowe związane z daną frazą oraz współistniejące frazy chętnie używane przez użytkowników tzw. frazy long tail, które powinien wykorzystać w contencie.

Inne narzędzia marketingu internetowego

Należy zaznaczyć, że niemal każdy uruchomiony kanał marketingowy ma swoją narzędziownię i system raportowania, który dostarcza nam dodatkowych danych. Do analizowania danych marketingowych mogą posłużyć także raporty z managera reklam na Facebooku, panel raportowy Allegro czy Ceneo a także panel sieci afiliacyjnej czy Criteo.  Należy  pamiętać o tym, że posługują się one różnymi modelami atrybucji, przez co dane będą się różnić względem tych widocznych w GA. Kluczową umiejętnością e-commerce managera jest holistyczne podejście do biznesu łączące nie tylko dane z dziesiątek narzędzi e-commerce marketingu, ale także z obserwacji trendów offline.

Organizacja pracy

Oprócz narzędzi analitycznych w roli e-commerce managera istotna jest organizacja pracy zespołów projektowych. Zwłaszcza podczas pracy zdalnej warto sięgać po narzędzia, które skategoryzują, uporządkują i rozdzielą poszczególne zadania oraz ograniczą ilość zdalnych spotkań.

Trello

Jest prosta aplikacja w formie tablicy z zadaniami, pomocna w organizacji pracy i rozdzielaniu obowiązków w zespole. Trello daje możliwość możliwość tworzenia tablic z zadaniami dla osób w małych zespołach projektowych, przy nieskomplikowanych projektach. Z powodzeniem sprawdzi się jako interaktywny organizer. Można stworzyć tablicę z listą zadań, np. "do zrobienia", "zrealizowane" w "trakcie realizacji", przenosząc zadania między listami zmieniać ich status. Niestety, nie daje możliwości edycji dokumentów – aby edytować załączony plik, należy go pobrać na dysk. Nie ma również możliwości rozdzielnia zadania na subtaski i przyporządkowania do nich poszczególnych osób.

Aby zacząć korzystać z Trello wystarczy szybka rejestracja. 30 dniowy okres próbny jest darmowy, natomiast później narzędzie kosztuje około 10$ miesięcznie, więc nie jest to wielki wydatek a z pewnością ułatwi organizację pracy.

Asana

Przy bardziej zaawansowanych projektach doskonale sprawdzi się Asana. Jest to system do zarządzania skomplikowanymi projektami w dużych zespołach. Do każdego projektu można utworzyć taski, załączyć dokumenty, przypisać do nich osoby odpowiedzialne za zdanie i określić termin realizacji zadania. Jeśli projekt jest bardzo złożony, jest możliwość stworzenia subtasków dla poszczególnych osób z nadaniem różnych dat, co dodatkowo wspiera workflow i motywuje do pracy:) Osoby zaangażowane w projekt mają również możliwość dodawania komentarzy. Sporym udogodnieniem są mailowe przypomnienia o zbliżającym się deadlinie oraz powiadomienia o wzmiankach, które otrzymują zaangażowani w projekt.

Niewątpliwie e-commerce jest branżą, w przypadku której funkcjonowanie bez narzędzi e-marketingu jest niemożliwe. Dane analityczne, zarówno te pochodzące z narzędzi zewnętrznych jak i wewnętrznych zasobów powinny być punktem wyjścia przy planowaniu kalendarza marketingowego i lokowania budżetów. Nawet najlepsze narzędzia e-marketingu dostarczają pewnego wycinka danych, które należy umiejętnie ze sobą łączyć i interpretować. Pracując jako e-commerce manager nigdy nie będziesz w stanie powiedzieć, że znasz i wykorzystujesz już wszystkie dostępne narzędzia marketingowe, gdyż jest to branża z zadziwiającą dynamiką zmian. Wymagania rynku e-commerce zatroszczą się o Twój pęd do wiedzy i dociekliwości w poszukiwaniu nowych kanałów i narzędzi:)

 

Emilia Kacperczyk

Customer Success Senior Specialist

Senior Customer Success w Promo Traffic. Z reklamą związana od ponad 10 lat, z czego przez ponad połowę z digital marketingiem. Z wykształcenia socjolog i aktywny obserwator trendów rynkowych. W obsłudze Klienta stawia na pełną transparencję i relacyjność. W życiu kieruje się empatią i niemalże doskonałą intuicją. Prywatnie fanka literatury parentingowej i psychologii.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.