Z tego artykułu dowiesz się:
Działania reklamowe w Internecie wymagają od osób je prowadzących ciągłej kontroli, analizy oraz dostosowywania się do trendów i aktualnych warunków. Niejednokrotnie złożoność kampanii i spora ilość działań reklamowych sprawia, że zachodzi potrzeba wykorzystania narzędzi mających za zadanie zautomatyzowanie działań lub scalenie wyników tak, aby otrzymać pełen obraz skuteczności podejmowanych akcji. W poniższym artykule przedstawię kilka narzędzi, które z pewnością znajdą wykorzystanie w niejednej kampanii reklamowej dla sklepu internetowego.
Optymzr jest narzędziem, które warto wykorzystać do działań reklamowych w sklepie internetowym ze względu na szerokie możliwości optymalizacji i kontrolowania działań PPC. Do tego narzędzia e-commerce możemy podpiąć konta reklamowe Google Ads, Microsoft Ads, Amazon Ads oraz Yahoo Japan Ads. Pokrótce omówię najciekawsze, z subiektywnego punktu widzenia, funkcje, jakie oferuje ta platforma.
W tej sekcji narzędzie umożliwia nam poznanie przyczyny spadku najważniejszych wskaźników lub wyników kampanii. Z raportu będziemy w stanie dokładnie określić, który element spowodował zmianę wskaźnika i czy inne czynniki miały wpływ na efekty działań. W poniższym przykładzie widzimy, że liczba kliknięć wczoraj spadła: w porównaniu do wcześniejszego dnia osiągnęliśmy zdecydowanie niższą ilość wyświetleń. Niższa liczba wyświetleń jest w tym przypadku spowodowana zbyt niskim rankingiem reklamy i oferowanym budżetem.
Wynik jakości to wskaźnik, który pozwala zobaczyć, jak jakość reklam wypada na tle konkurencji. Wysoki wynik oznacza, że reklama i strona docelowa są odpowiednie dla użytkowników internetu wyszukujących dane słowa kluczowe. Na wynik jakości składa się przewidywany współczynnik klikalności, trafność reklamy oraz jakość strony docelowej.
W raporcie Quality Score Tracker możesz sprawdzić wynik jakości dla konta i konkretnych kampanii z dokładnym rozbiciem na wszystkie trzy składowe tego wskaźnika. Dostępna jest również szczegółowa analiza wyników słów kluczowych i propozycje optymalizacyjne dla konkretnych grup reklam.
W narzędziu Optymzr nie zabrakło również raportu analizującego stronę internetową, na którą kierowane są kampanie. Oprócz zestawienia stron i podstron z najwyższym współczynnikiem konwersji i wysokim CTR, mamy również do wglądu listę landingów z wysokim współczynnikiem konwersji i niskim CTR oraz wysokim CTR, ale niskim współczynnikiem konwersji. Na podstawie tych raportów możemy zastanowić się nad możliwościami kierowania potencjalnych klientów do innych części naszej strony internetowej i w efekcie zwiększyć sprzedaż.
Dzięki narzędziu Supermetrics z łatwością zbudujesz raporty śledzące wyniki kampanii na bieżąco. Wtyczka Supemetrics jest dostępna w Arkuszach Google i za jej wykorzystanie należy opłacić abonament.
Źródła danych, które są dostępne w tym narzędziu to między innymi Google Analytics, Google Ads, Facebook Ads, Tik Tok Ads, Adform oraz inne narzędzia SEO, PPC, social media i programmatic.
Zaciągane dane możemy wyfiltrować, np. ze względu na marki, nazwy kampanii, źródła ruchu. Raport może zostać wygenerowany w podziale na między innymi przedział czasowy, kraj sprzedaży czy nazwę produktu.
W przypadku sklepów internetowych, gdzie sezonowość odgrywa kluczową rolę, warto stworzyć zestawienie wyników sprzedaży grup produktów z podziałem na konkretne miesiące w roku. Analiza takiego raportu pozwala na solidne przygotowanie się i dostosowanie reklam do powtarzających się trendów.
Supermetrics, ze względu na możliwość łączenia danych z różnych źródeł, będzie szczególnie przydatny przy większych kampaniach sklepów internetowych. Przykładowo, możemy połączyć dane z Facebook Ads oraz Google Analytics i sprawdzić, jak działania w social media przekładają się na last-clickowy przychód. Łączenie danych jest możliwe dzięki umieszczaniu reguł Supermetrics w różnych komórkach w Arkuszach Google, tak jak na poniższym przykładzie.
Z poziomu narzędzia istnieje również możliwość ustawienia automatycznego odświeżenia danych i wysyłania aktualnych wyników na e-mail. Jaką może przynieść to korzyść? Przede wszystkim oszczędzamy sporo czasu na codziennym budowaniu raportów potrzebnych do optymalizacji. Dzięki temu możemy zająć się tylko wprowadzaniem istotnych zmian. Przykładowo możemy zaciągać dane zestawów reklam z Facebook Ads i jednocześnie z Google Analytics z tego samego okresu. Odpowiednio otagowana kampania Facebook Ads będzie odkładać się poprawnie w Google Analytics i będziemy w stanie połączyć te dwa źródła danych. W przykładzie poniżej widzimy raport, który codziennie aktualizuje wyniki o przychodzie, użytkownikach (wartość z Google Analytics) i koszcie oraz wartości konwersji zakup (dane z Facebook Ads) konkretnych zestawów reklam. Odpowiednie formuły w pliku przenoszą te dane na wskaźnik COS (koszt/przychód) oraz koszt użytkownika. Analizując taki raport i optymalizując zestawy musimy wziąć pod uwagę różnice w atrybucji w obydwu systemach.
Wszystkie funkcje o których wspominałam powyżej – automatyczne odświeżenie, dane z różnych źródeł, pozwolą stworzyć przejrzyste panele informacyjne.
Roi Hunter to narzędzie obsługujące kampanie reklamowe e-commerce zarówno na platformie Google, Instagramie, jak i na Facebooku, co wyróżnia go na tle pozostałych, gdyż jako jeden z niewielu, pozostaje w stałym partnerstwie z trzema wymienionymi gigantami. System sprawdza się głównie w przypadku klientów posiadających sklepy internetowe, ponieważ oferuje obsługę kampanii zwiększających sprzedaż oraz liczbę konwersji, używając przy tym zaawansowanych algorytmów zaprojektowanych przez twórców.
Biorąc pod uwagę zmieniające się trendy konsumenckie i wyraźny wzrost zainteresowania formatem wideo wśród odbiorców, Template Editor to jedna z ważniejszych funkcji RoiHuntera. Gotowe szablony przygotowane przez twórców niwelują problemy związane z dodatkowym tworzeniem oraz importowaniem filmów wideo z zewnętrznych programów, tym samym czynią pracę bardziej efektywną.
Produkt Insights to funkcja, która w łatwy i przejrzysty sposób przedstawia katalog produktowy naszego sklepu. Za jego pomocą możemy sprawdzić, jaka ilość produktów jest promowana w czasie rzeczywistym, jaki przychód generują, czy promowane produkty są istotne z punktu widzenia firmy, czy marnujemy zasoby na produkty, które nie są rentowne oraz czy nie przegapiliśmy innych możliwości podczas procesu kreowania kampanii.
Połączenie danych z wielu platform oferowane przez raport Product Insight pomaga dostrzec, jak radzą sobie promowane przez nas produkty. Dzięki opracowanym algorytmom raport ułatwia optymalizowanie kampanii promujących. Na przykład w sytuacji, gdy dany produkt został pominięty na Facebooku lub gdy nie generuje on odpowiedniego zysku, możemy w łatwy sposób wykluczyć go, dzięki czemu w zestawieniu produktów promowanych, zawsze zostaną tylko te najbardziej opłacalne z naszego punktu widzenia.
Automatyczne reguły opierają się na podstawowej instrukcji warunkowej IF – THEN, które określają, w których momentach ROI Hunter podejmuje daną akcję. Poprzez działanie to rozumiemy nie tylko zwiększenie lub obniżenie stawki bądź budżetu, ale również ponowne aktywowanie niektórych reklam. Dzięki proponowanej optymalizacji współczynników, które nie spełniają założonych warunków, praca, którą do tej pory wykonywaliśmy ręcznie, zostaje w dużej mierze zautomatyzowana. Ilość warunków, które chcemy, aby zostały spełnione, jest nieograniczona, a ich zbiór, określony jako strategia przypisać można, w zależności od potrzeb, do całego konta bądź do wybranych kampanii.
Narzędzie RevealBot może okazać się szczególnie przydatne w kampaniach w social mediach. Interfejs RevealBot podzielono na 6 sekcji – część z nich jest stricte raportowa i pomoże szybko wygenerować przydatne insighty, a druga część ułatwia tworzenie reklam lub promowanie postów.
Rules pozwoli na ustawienie reguł dotyczących kont reklamowych lub kampanii, zestawów reklam i reklam w kampaniach na Facebooku. Narzędzie oferuje nieco więcej zmiennych niż reguły w panelu Facebook’a i dodatkowo można utworzyć własną zmienną. Spełnienie warunku nie jest ograniczone tylko do wyłączenia/włączenia i zmiany budżetu kampanii/zestawu/reklamy. w RevealBot możemy ustawić również duplikowanie, usunięcie elementów lub zmianę stawek.
W zakładce Reports mamy możliwość stworzenia własnego panelu poglądowego na wyniki z kampanii w social mediach. Ciekawą funkcją jest możliwość wysyłania raportu w określonym odstępie czasowym na e-mail lub Slack, dzięki temu zawsze otrzymasz zaktualizowane wyniki swoich kampanii.
Z raportów Top Audiences warto skorzystać w celu poznania najważniejszych grup odbiorców. Raport może zostać zbudowany na podstawie konkretnego konta reklamowego i dotyczy wszystkich grup uwzględnionych na tym koncie. Zbudowanie raportu wymaga od nas wybrania kluczowych zmiennych, na podstawie których będziemy oceniać skuteczność targetów i dociekać zachowań użytkowników. Wnioski, jakie możemy wyciągnąć z powstałych zestawień, to przykładowo – osoby o jakich zainteresowaniach dokonały najwięcej zakupów lub najchętniej klikają w reklamy.
Podobną rolę do wyżej opisanego raportu pełni również zestawienie “Top creatives”, tylko w tym przypadku uzyskamy informacje na temat najlepiej sprawdzających się reklam pod względem określonego wskaźnika.
Dla niektórych najbardziej ciekawą funkcją narzędzia RevealBot może być “post boosting”, który umożliwia automatyczne promowanie postów publikowanych w social mediach. Często ilość postów, szczególnie dla dużych sklepów internetowych o szerokim asortymencie, może być zbyt przytłaczająca. Samodzielne promowanie każdego posta zajęłoby większość czasu spędzonego nad optymalizacją kampanii. Z pomocą przychodzi funkcja automatycznego promowania postów, w której określamy, jaki typ posta chcemy promować, w jakiej kampanii, jak długo i w jakim budżecie. Nie brakuje również funkcji filtrowania – np. nie chcemy promować contentu z białą bluzką, więc wystarczy nałożyć filtr, który wykluczy z promowania posty zawierające taki tekst. Automatyczne promowanie postów może zostać uruchomione we wszystkich umiejscowieniach, jakie przewiduje system reklamowy Facebook’a.
W narzędziu RevealBot znajdziemy również sekcję “Bulk creation”, w której możemy stworzyć od podstaw kampanię i wyeksportować ją do panelu Facebook. System sam stworzy odpowiednią ilość zestawów oraz reklam, w zależności od tego ile materiału dostarczymy oraz jakie wybierzemy opcje targetowania.
Platforma oferuje również podgląd na żywo, dzięki któremu możemy obserwować jakie działania są podejmowane poprzez to narzędzie w czasie rzeczywistym.
W działaniach reklamowych e-commerce najczęściej używamy katalogu produktowego, dzięki któremu jesteśmy w stanie przedstawić produkty oferowane w sklepie internetowym. DataFeedWatch to narzędzie e-commerce, które pomoże uporządkować feed oraz wykorzysta jego potencjał do wyświetlania trafnych reklam zwiększających sprzedaż.
Pierwszym krokiem rozpoczęcia działań jest utworzenie sklepu w panelu oraz wgranie feedu produktowego. Plik można zaciągnąć z innych platform – np. Magento, Shopify, Woocommerce lub posłużyć się linkiem.
Wgrane informacje będziemy musieli zmapować do danych DFW – polega to na przypisaniu atrybutów zawartych w pliku do atrybutów skonfigurowanych w narzędziu. Ciekawą możliwością jest utworzenie nowych pól – przykładowo w pliku bazowym nie ma osobnego pola odpowiadającego kolorowi produktu, ale kolor jest zawarty w tytule produktów. Dzięki regułom łatwo utworzysz nowe pole, do którego będzie się zaciągała dana z tytułu.
Z poziomu narzędzia istnieje możliwość stworzenia kampanii tekstowych w oparciu o feed produktowy. Wykorzystanie tej opcji pozwoli zaoszczędzić czas na wyszukiwaniu słów kluczowych i tworzeniu reklam do każdej grupy, ponieważ tworzą się one automatycznie. Za słowa kluczowe mogą nam posłużyć tytuły produktów, natomiast reklamy możemy stworzyć poprzez dodanie stałych elementów połączonych z danymi zaciąganymi z feedu.
Price Watch to nowe narzędzie oferowane przez DataFeedWatch, będące co prawda w fazie testowej, jednakże z uwagi na zastosowane rozwiązania, warto śledzić aktualizacje na jego temat. Price Watch to narzędzie, za pomocą którego możliwe będzie pozyskiwanie wartości takich jak: ceny stosowane przez konkurencję, sugerowaną cenę za produkty znajdujące się w katalogu, najtańszych konkurentów w okolicy oraz ceny wysyłki. Dostęp do takich informacji jak ranga cenowa danego produktu pozwoli dokładniej przeanalizować konkurencję, doprecyzować strategię biznesową oraz w efekcie wyrobić sobie silną pozycję na rynku.
Dostępne narzędzia e-commerce ułatwią analizę i optymalizację prowadzonej kampanii internetowej. Szczególnie warto z nich korzystać, gdy musisz szukać nowego rozwiązania dla ulepszenia swoich działań lub chcesz zautomatyzować część procesów. Wszystkie przedstawione rozwiązana wymagają wniesienia opłaty, natomiast taka inwestycja przyczyni się do wzrostu Twojego sklepu internetowego.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.