Tym razem na pytania dotyczące ubiegłego roku w swojej dziedzinie digital marketingu i trendów na rok przyszły odpowiedziała Gabriela Róg, Team Leader w dziale SEO PromoTraffic.
Krzysztof Winiarski: Spośród wszystkich dziedzin digital marketingu, SEO jest najbardziej narażone na nagłe zmiany – cała branża jest przecież uzależniona od zmian w algorytmie wyszukiwarki. Czy przy takich niespodziewanych fluktuacjach szybka reakcja jest zawsze właściwym zachowaniem?
Gabriela Róg: To prawda, że branża SEO jest uzależniona od algorytmów wyszukiwarki. Warto jednak zaznaczyć, że ostatnie zmiany są nakierowane głównie na użytkownika. Jeżeli będziemy trzymać się wytycznych dla webmasterów, odpowiadając przy tym na oczekiwania usera, to nie powinniśmy doświadczać rewolucyjnych zmian w pozycjach naszej witryny przy każdej aktualizacji.
Zdarzają się również sytuacje, w których Google informuje o planowanych zmianach z wyprzedzeniem. Dzięki temu można się na nie przygotować. Dla przykładu: wiemy już, że w 2021 roku wdrożona zostanie nowa aktualizacja, która znacząco zwiększy wagę użyteczności witryn przy tworzeniu rankingu w SERP-ach.
Być może SEO nie jest najbardziej dynamicznym obszarem digitalu, ale czasami ciężko za nim nadążyć! Właśnie dlatego ważne, by na bieżąco śledzić newsy, aktualizować swoją wiedzę i reagować. Pamiętajmy jednak, że pochopne działania mogą przysporzyć więcej szkód niż pożytku, dlatego konkretne decyzje zawsze powinny wynikać z wcześniejszej analizy.
Nowoczesne SEO musi być sprzężone z innymi gałęziami performance marketingu, a także z Content Marketingiem czy UX. Czy w przyszłości te zależności będą się zacieśniać? Jeśli tak – jak mogą się na to przygotować sklepy internetowe?
Zdecydowanie tak – więzi pomiędzy SEO, Content Marketingiem a UX-em w przyszłości będą się zacieśniać. Obserwujemy taki trend od dawna i nie sądzę, żeby w tym zakresie coś się zmieniło. Warto jednak zaznaczyć, że nie tylko te 3 obszary wyraźnie ze sobą korelują. Nie bez znaczenia dla pozycjonowania są także kampanie PPC, działania w social media czy też akcje wizerunkowe – i oczywiście to sprzężenie działa w obie strony.
Jak na takie zazębianie się poszczególnych obszarów digitalu mogą przygotować się sklepy internetowe? Przede wszystkim podczas planowania działań marketingowych nie powinny pomijać żadnego z nich. Warto również otworzyć się na testowanie różnych rozwiązań – nie zapominając przy tym o użytkowniku. Powierzając poszczególne zadania specjalistom z różnych obszarów – czy to z zewnętrznej agencji, czy też wewnątrz własnej firmy – należy upewnić się, że nie zamykają się oni wyłącznie na swoją specjalizację i – co najważniejsze – współpracują ze sobą! Synergia działań i analizowanie zależności poszczególnych sfer marketingu jest w tym przypadku kluczowe.
Research słów kluczowych, link-building, content – który z aspektów SEO w ostatnim roku stał się ważniejszy, a znaczenie którego zmalało?
Już od kilku lat możemy zaobserwować zwrot branży w kierunku wartościowych treści. Zawsze miały one znaczenie, natomiast teraz, bardziej niż kiedykolwiek, chodzi w nich o usera i zaspokojenie jego potrzeb. Nie bez znaczenia była tutaj jedna z najgłośniejszych aktualizacji algorytmu, nad którą Google pracował od 2018 roku. Wdrożony końcem października 2019 BERT dotyczył intencji użytkownika i pozwalał robotom lepiej zrozumieć, co kryje się za danym wyszukiwaniem. Tak więc teraz copywriting SEO to nie tylko odpowiednia liczba znaków, unikalność i nasycenie słowem kluczowym, ale także kontekst i wyczerpujące pokrycie tematu.
Oczywiście skupienie się na treściach nie oznacza całkowitej rezygnacji z linkowania. Autorytet domeny był i w dalszym ciągu jest istotny, natomiast same sposoby na pozyskiwanie wartościowych odnośników ciągle się zmieniają. Kreatywne podejście zyskuje na znaczeniu.
Strony internetowe, a wśród nich sklepy online, są współcześnie tworzone z myślą o urządzeniach mobilnych. W jaki sposób wpływa to na pracę specjalistów SEO? W jaki sposób będą oni musieli dostosować się do wymogów mobile w przyszłości?
To, że użytkownicy coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych, nie tylko do przeglądania ofert, ale także do kupowania, jest faktem. Ta nowa rzeczywistość, w której zakupy możemy zrobić już nie tylko w sklepie i w domu, ale także w tramwaju w drodze do szkoły, na fotelu u fryzjera lub stojąc w korku (czego nie polecam!), zmusza specjalistów od pozycjonowania do nabywania nowych kompetencji. W tym konkretnym przypadku mam na myśli ostatnio bardzo popularne i wcześniej już wspomniane połączenie – SEO + UX. Odchodzimy więc od oceniania strony klienta tylko przez pryzmat optymalizacji i page speedu, ale zwracamy uwagę również na aspekty związane z formą serwowania użytkownikowi informacji, których szuka. Dostępność menu, sprawna wyszukiwarka wewnętrzna, szybki i prosty proces zakupowy, wygodne w korzystaniu buttony, czcionka o odpowiedniej wielkości – to tylko kilka przykładowych elementów, które wpływają na wygodę użytkowania strony na mobile i nie powinny być pomijane w analizach SEO.
Właściciele e-commerce’ów są dziś raczej świadomi ogromnego wpływu SEO na wyniki ich sklepów. Jakie dodatkowe, ponadstandardowe działania zaproponowałabyś im w 2021?
Postawmy na użytkownika! Skupmy się na UX-ie, dopracujmy witrynę pod kątem wizualnym, zadbajmy o szybkość ładowania się serwisu i twórzmy content, który będzie “zjadliwy” nie tylko dla robotów wyszukiwarki. Spróbujmy utożsamić się z naszym potencjalnym klientem – dzięki temu będziemy w stanie zrozumieć i zaspokoić jego potrzeby. Brzmi banalnie i może mało “niestandardowo”, ale podczas codziennej pracy z e-commerce’ami z różnych branż łatwo zauważyć, że często skupiając się na jednym z wymienionych obszarów, zapominamy o innych.
Kolejnym ważnym i często zaniedbywanym elementem jest analityka – nie tylko w przypadku SEO, ale także pozostałych obszarów marketingu internetowego. Często dane są zbierane, ale brakuje czasu na ich analizę. Dywersyfikacja działań i łączenie różnych kanałów internetowych sprawdza się w większości serwisów. Jednak żeby robić to dobrze, musimy rozumieć zależności, wiedzieć co zadziałało, a co nie – a odpowiedzi tkwią w danych.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.