Obecnie, posiadając sklep e-commerce, bardzo szybko zdajemy sobie sprawę jak istotna jest odpowiednia dywersyfikacja kanałów dotarcia do naszej grupy docelowej. W tym celu do dyspozycji mamy szeroki wachlarz formatów reklamowych – m.in. za pośrednictwem dobrze znanych Google Ads czy Facebook Ads. Przygotowując strategię reklamową warto wziąć pod uwagę również możliwości, jakie daje nam model RTB.
RTB jest jednym z modeli aukcji dostępnym w obrębie programmatic buying, który pozwala na zakup lub sprzedaż powierzchni reklamowych za pośrednictwem zautomatyzowanych licytacji w czasie rzeczywistym.
Proces ten opisać można w kliku krokach:
Cały proces trwa mniej niż sekundę, dlatego określono go jako real-time bidding (RTB). Warto wspomnieć, że zarówno wydawcy, jak i reklamodawcy mogą kontrolować wszystkie niezbędne parametry kampanii.
Możliwości technologiczne modelu RTB pozwalają na dokonanie zakupu powierzchni reklamowej, która jest wyświetlona dla konkretnego użytkownika. W tym przypadku istotne jest KTO zobaczy kampanie reklamową, a nie GDZIE. To rozwiązanie umożliwia prowadzenie kampanii skierowanej do konkretnych, wartościowych odbiorców, na których zależy reklamodawcy.
Główne możliwości targetowania w ramach RTB to:
Rozliczenie w modelu real-time bidding opierają się głównie na podstawowym modelu CPM (Cost Per Mile). Oczywiście nie jest to jedyna możliwość, ponieważ działania reklamowe w modelach efektywnościowych: CPC (Cost Per Click), CPL (Cost Per Lead), CPA (Cost Per Action).
Możliwość licytacji w czasie rzeczywistym znaczenie uprościła i usprawniła możliwości reklamowe. Obecnie reklamodawca musi jedynie skorzystać z usług platformy DSP i odpowiednio skonfigurować preferencje kampanii, aby za pośrednictwem różnego rodzaju wydawców docierać do ogromnej puli potencjalnych klientów.
Takie podejście nie tylko oszczędza czas i wysiłek, ale oferuje listę godnych uwagi korzyści takich jak:
Mając możliwość docierania do sprecyzowanego użytkownika za pośrednictwem RTB możemy również dokładniej poznać naszych klientów. Dowiedzieć się, jakie są ich zainteresowania, potrzeby preferencje dzięki czemu nasza reklama może lepiej zwrócić uwagę użytkownika przebywającego w internecie.
Przed stworzeniem możliwości zakupu mediów w modelu RTB, marketerzy poświęcali bardzo dużo czasu na kontakt oraz negocjacje z wydawcami, aby uruchomić planowaną kampanię display. Technologia umożliwiająca licytację stawki w czasie rzeczywistym zautomatyzowała cały proces i pozwoliła marketerom skupić się na zrozumieniu klienta.
Dzięki wykorzystaniu rozwiązań RTB marketerzy mają możliwość bieżącego optymalizowania budżetów i dopracowywania kampanii. Mogą również dostosować liczbę emisji reklam do swoich potrzeb, dzienną częstotliwość reklam oraz miejsce ich publikacji. Na podstawie danych w prosty sposób marketerzy są wstanie wybrać wydawców, nadać im priorytet lub pozbyć się nieefektywnych miejsc.
W wyniku powyższych zalet, jakie daje RTB, firmy otrzymują dokładne miejsca reklamowe i narzędzia, których potrzebują, aby dotrzeć do konkretnych odbiorców. Czas i pieniądze zaoszczędzone na bardziej efektywnym działaniu reklam mogą być również przekierowane i odegrać decydującą rolę w przyszłych kampaniach. Ostatecznie, wykorzystanie tych korzyści prowadzi do lepszej wydajności kampanii i zwiększenia ROI.
Wykorzystanie sieci RTB pozwala na dotarcie do szerszego grona odbiorców niż w przypadku działania tylko w obrębie sieci partnerskiej Google. Wszystkie zalety tego rozwiązania pozwalają na efektywniejsze inwestowanie budżetów w kampaniach display, a co za tym idzie są świetnym uzupełnieniem media mix-u w e-commerce. Poznanie i właściwe zarządzenie możliwościami, jakie daje RTB powinno przełożyć się na osiąganie coraz lepszych rezultatów.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.