Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

11 pytań, na które każdy specjalista Social Media powinien znać odpowiedź

266
Wiktor Woźniak | 21.04.2021

Konfucjusz mawiał "Wybierz pracę, którą kochasz, a nie będziesz musiał pracować nawet przez jeden dzień w swoim życiu". Słowa te, powtarzane jak mantra przez przeróżnych doradców zawodowych czy coachów biznesu, mają również swoją drugą stronę, o której nie wspomina się równie często. A szkoda! Wszak, oprócz satysfakcji z wykonywanego zawodu, w pracy tak samo istotne są nasze własne umiejętności i kompetencje, dzięki którym będziemy w stanie sprostać postawionym przed nami wyzwaniom, jak również osiągać wyznaczone cele. Dotyczy to każdego zawodu, bez wyjątku.

W branży e-commerce firmy, co rusz poszukują osób, które zaopiekują się komunikacją marki w mediach społecznościowych. Specjalista ds. social media, Social Media Ninja czy Social Media Manager, to tylko niektóre z określeń stanowisk, które można znaleźć w ogłoszeniach o pracę. Mimo różnic w nazwach, a czasem i liście obowiązków, wszystkie te posady łączy jedno - biegła znajomość obsługi mediów społecznościowych.

W tym miejscu należy więc zadać sobie pytanie - jaką wiedzę i kompetencje powinna posiadać osoba, które chce profesjonalnie zajmować się prowadzeniem profili w social mediaach? Pomóc w tym może poniższa lista 11 pytań, na które każdy specjalista ds. mediów społecznościowych powinien znać odpowiedź.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie kompetencje powinien posiadać dobry specjalista ds. Social Media.
  • Jak prowadzić media społecznościowe dla e-commerce.
  • Jak tworzyć ciekawe i angażujące treści, które sprzedają.

Dlaczego warto wykorzystywać media społecznościowe w e-commerce?

Po pierwsze - wizerunek. Media społecznościowe mają niebagatelny wpływ na rozpoznawalność i budowę wizerunku marki. Bardzo często to właśnie dzięki obecności firmy w mediach społecznościowych zyskuje ona grono aktywnych odbiorców, którzy potem zostają wiernymi Klientami.

Po drugie, obecnie potencjalni Klienci wręcz oczekują od marek obecności w social mediach. Odbiorcy chcą wchodzić z markami w interakcje i dowiadywać się o nowościach właśnie za pośrednictwem mediów społecznościowych. Właściwie planowanie działań w social mediach, daje możliwość prowadzenia dialogu z Klientami, a nie tak jak w przypadku tradycyjnych mediów, monologu.

Po trzecie - precyzyjne targetowanie komunikatów marketingowych, a także masa możliwości i formatów, za pomocą których przedstawimy naszą ofertę.

W jaki sposób publikować treści w social mediach dla e-commerce?

Dobór odpowiednich treści, które będziemy publikowali na prowadzonych kanałach, a także tworzenie atrakcyjnego contentu jest wręcz gwarancją dostarczenia zadowalających rezultatów. Zwiększenie liczby odbiorców, lepsze dotarcie do grupy docelowej, a w końcu zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym to cele, które możemy osiągnąć, jeśli będziemy pamiętać właściwym doborze materiałów i formie ich przedstawienia. Chociażby sam Facebook poza najpopularniejszymi link postami oraz photo postami, daje nam wiele możliwości przedstawienia swoich usług czy produktów. Wśród nich możemy wymienić m.in.:

Format Canvas

Canvas to format, dzięki któremu standardowy post wyświetlany na urządzeniach mobilnych, po kliknięciu, zmienia się w pełnoekranową, interaktywną infografikę. Osadzić w niej można całą karuzelę zdjęć, materiały wideo, jak również inne elementy jak: tekst, logo czy przyciski CTA.

Post karuzelowy

Czyli inaczej popularna "karuzela". Świetnie sprawdzi się do przedstawienia kilku produktów lub usługi w różnych ujęciach jednocześnie. Jest to również bardzo ciekawe rozwiązanie w momencie, w którym chcemy, aby nasz post opowiadał pewną historię.

Wideo

Nawet najprostszy film może okazać się viralem. Dzięki wideo w przystępny i interesujący sposób pokażesz wartość Twojego produktu lub usługi.

Na które kanały warto postawić, aby sprzedawać w mediach społecznościowych?

Ciężko znaleźć osobę pracującą na stanowisku specjalisty ds. marketingu w social media, która nigdy nie usłyszała, że "Facebook nie sprzedaje". A to nic bardziej mylnego! Praktycznie każde z dostępnych mediów społecznościowych może pomóc nam w zwiększeniu sprzedaży w naszym sklepie internetowym i skutecznym wypełnianiu wyznaczonych zadań. Kluczem do doboru właściwej platformy jest ustalenie jasnych celów biznesowych, a także poznanie swojej grupy docelowej.

Przykładowo, w przypadku szeroko rozumianej branży beauty, gastronomii czy marek odzieżowych świetnym wyborem będą Instagram i Pinterest. Z kolei LinkedIn i Twitter przydadzą się w budowie eksperckiego wizerunku firmy.

Zależy Ci na wypromowaniu inspiracji modowych, dekoracyjnych lub kulinarnych? A może poszukujesz kanału, w którym znajdziesz odbiorców dla swoich poradników lub tutoriali? W takim razie nie może zabraknąć Cię na YouTubie i TikToku.

W jaki sposób optymalizować treść by przyciągała odbiorców?

Najważniejsze jest, aby pamiętać, że publikowane treści muszą być ciekawe i atrakcyjne nie tylko dla Ciebie, ale przede wszystkim dla Twoich odbiorców. Dobry specjalista ds. social mediów wie, że niebagatelną rolę odgrywa w tym strategia komunikacji, którą stosuje w mediach społecznościowych. Jednak, jeśli nie masz jeszcze ściśle opracowanej strategii, zobacz jak działa Twoja konkurencja, co publikują i jakie treści cieszą się największą popularnością.

Praca nad angażowaniem odbiorców polega przede wszystkim na tworzeniu treści, które będą dla nich przydatne. Pamiętaj o zadawaniu pytań i zachęcaniu do wzięcia udziału w dyskusji. Dzięki temu nie tylko zwiększysz grono użytkowników śledzących Twoje aktywności w mediach społecznościowych, ale również zlojalizujesz grono obecnych odbiorców.

Nie bój się wielokrotnie wykorzystywać treści, które cieszyły się największą popularnością. Pamiętaj również o testowaniu różnych formatów postów - możliwości jest naprawdę wiele!

Oczywiście by móc stwierdzić, co działa najlepiej musisz mierzyć efektywność prowadzonych działań. Mogą Ci w tym pomóc wewnętrzne statystki dostępne w kanałach social media, jak również odpowiednie narzędzia analityczne.

Jakich narzędzi do analizy działań w social media dla e-commerce powinien używać specjalista ds. mediów społecznościowych?

Aby praca w social mediach mogła przynieść określony efekt, należy pamiętać o analizowaniu danych i optymalizacji podejmowanych na ich podstawie decyzji. Dzięki statystykom dowiesz się, które z publikowanych przez Ciebie treści są najskuteczniejsze oraz co przynosi najlepsze wyniki.

Bardzo pomocne w analizie aktywności podejmowanych w kanałach mediów społecznościowych są zewnętrzne narzędzia. Z których warto skorzystać?

Google Analytics

Popularne narzędzie od Google, dzięki któremu zbierzesz dane dotyczące ruchu w witrynie, a także zachowań użytkowników. Ponadto za jego pomocą sprawdzisz m.in. skuteczność sprzedawanych przez Ciebie produktów. Dzięki analizie wybierzesz spośród nich te, które najlepiej sprawdzą się w podczas prowadzenia kampanii promocyjnej w mediach społecznościowych.

Jeśli za pomocą Google Analytics chcesz zmierzyć skuteczność reklam w social media, musisz pamiętać o dodaniu odpowiednich parametrów URL. W tym z kolei w szybki i prosty sposób pomoże Ci narzędzie Campaign URL Builder.

Supermetrics

Dzięki temu narzędziu w szybki i dokładny sposób sprawdzisz najważniejsze statystyki prowadzonego marketingu na Facebooku, LinkedInie czy Instagramie. Wśród nich wymienić można między innymi całkowity zasięg, jak również zasięgi organiczne, płatne czy viralowe. Sprawdzisz także ogólny poziom zaangażowania użytkowników: komentarze, lajki, udostępnienia. Dowiesz się również, które z publikowanych postów cieszyły się największą popularnością w danym zakresie czasu.

SocialInsider

Chcesz wiedzieć jak radzi sobie Twoje konkurencja w mediach społecznościowych? W takim razie skorzystaj z narzędzia SocialInsider! Dzięki niemu przeanalizujesz, jak radzi sobie konkurencja na takich platformach jak Facebook, Twitter i Instagram. Sprawdzisz, ile postów publikuje oraz czy wybrana strategia komunikacji angażuje odbiorców.

NapoleonCat

Kolejne z przydatnych narzędzi. Dzięki jego zastosowaniu nie tylko rozplanujesz komunikację na kilku kanałach social media jednocześnie. Za jego pomocą sprawdzisz również, jakiego rodzaju content jest publikowany na prowadzonych profilach. Podejrzysz także, jakie dni i godziny, w których zamieszczasz treści, wykazują największy potencjał pod względem zaangażowania.

Dlaczego warto postawić na wideo content?

Według firmy badawczej Forrester Research, jedna minuta wideo jest warta dla konsumenta tyle, co 1,8 miliona słów. Właściwie w tym momencie można by zakończyć odpowiedź na postawione pytanie. Jednak z kronikarskiego obowiązku należy zaznaczyć, że wideo content jest jednym z najskuteczniejszych elementów strategii marketingowej. Filmy angażują odbiorców, wzbudzają emocje, budują świadomość marki, a w dodatku generują leady sprzedażowe i zwiększają ruch na stronie internetowej.

Odpowiednio przygotowane wideo nie tylko pozwoli poznać odbiorcy Twoją firmę i oferowane przez Ciebie produkty. Wpłynie również na sposób postrzegania marki, a co za tym idzie, decyzje zakupowe.

Jeśli wspomnieć by jeszcze o tym, że social media - Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, YouTube, LinkedIn - po prostu kochają filmy, mamy już kompletną odpowiedź na pytanie, dlaczego warto postawić na wideo content.

Jak tworzyć posty sprzedażowe?

Na to pytanie nie ma jednej, właściwiej odpowiedzi. Ilu specjalistów ds. mediów społecznościowych, tyle możliwych rozwiązań. Warto jednak zastosować się do kilku podstawowych wskazówek, dzięki którym nasze posty będą sprzedawać:

Zastanów się, kto jest Twoim odbiorcą

Sprzedajesz zabawki i akcesoria dla niemowląt? W takim razie kieruj swój przekaz do rodziców. Prowadzisz sklep fitness? Dostosuj swój przekaz do grupy, która jest aktywna fizycznie. Osoby spędzające większość dnia przed konsolą prędzej zainteresują się nową grą, niż zestawem ciężarów i odżywkami białkowymi.

Pamiętaj, kto jest Twoim odbiorcą. Zastanów się, czym interesują się i zajmują Twoi Klienci i dostosuj do nich swoją komunikację w social media.

Co chcesz przekazać w poście

Wiesz już, do kogo kierujesz swój wpis. Teraz musisz zastanowić się, co konkretnie chcesz zaoferować odbiorcy. Może to być typowa oferta sprzedażowa z wybranymi produktami, możliwość pobrania e-booka z przepisami kuchni meksykańskiej czy darmowa konsultacja treningowa.

Dobór materiałów musi być ściśle powiązany z celem, jakich chcesz osiągnąć publikując dany post.

Pamiętaj o wezwaniu do działania

Nakieruj odbiorcę na odpowiednie działanie. Potencjalny Klient musi wiedzieć, co dokładnie ma zrobić po przeczytaniu posta. Dlatego tak ważne jest, aby we wpisie zawrzeć tzw. "call to action", czyli konkretny komunikat wzywający do działania, np. "Napisz w komentarzu #dieta, aby otrzymać darmowy jadłospis" czy "Kliknij w link, aby zapoznać się z ofertą".

Wybierz odpowiednią kreację

Obraz wyraża więcej niż tysiąc słów. Jest to niezaprzeczalna prawda, którą zna każdy specjalista ds. mediów społecznościowych lub osoba zajmująca się szeroko pojętym marketingiem.

Odpowiednia kreacja graficzna, ładne zdjęcie czy dobrze zmontowane wideo nie tylko przyciągnie uwagę odbiorcy. Dzięki właściwie dobranej kreacji wyróżnisz się z tłumu i sprawisz, że użytkownik chętniej zapozna się z tym, co masz mu do zaoferowania.

Jak stworzyć strategię prowadzenia mediów społecznościowych dla e-commerce?

Social media są jedną z najtańszych dostępnych form marketingu, a zysk z prowadzonych w nich pracy dla biznesów e-commerce rośnie z każdym dniem. Jednak, aby zacząć sprzedawać za pośrednictwem mediów społecznościowych niezbędne będzie opracowanie odpowiedniej strategii, która pomoże nam w prowadzeniu skutecznej komunikacji.

Sam proces tworzenia strategii rozpoczynamy od dogłębnej analizy rynku, konkurencji, a także zastanej sytuacji. Warto wykorzystać do tego wspomniane wcześniej narzędzia takie jak: Supermetrics, NapoleonCat, SocialInsider czy Google Analytics.

Jednymi z punktów, które powinny być na nas najbardziej istotne są ogólne dane dotyczące profilu, jak: liczba polubień, zaangażowanie, liczba komentarzy i udostępnień, a także zasięgi - organiczny, płatny i całkowity. Analiza tych danych pozwoli nam stwierdzić m.in. w jakich dniach warto publikować oraz, które z treści cieszyły się największą popularnością.

Kolejną rzeczą, jaką należy sprawdzić jest udział w całościowym biznesie, jaki posiada dany kanał social media. Dzięki temu dowiemy się, z których platform korzystają nasi Klienci. To z kolei pozwoli nam ustalić, w których kanałach powinniśmy prowadzić komunikację.

Po przeprowadzeniu analizy, nadchodzi czas wyciągania wniosków i przystąpienie do stworzenia strategii. Nasze doświadczenie pokazuje nam, że podczas prowadzenia kampanii w social media dla naszych Klientów, najskuteczniejszy okazywał się naturalny content. Przykładowo, jeśli prowadzisz działalność z branży meblarskiej, postaw na publikacje aranżacji wnętrz, w których wykorzystane zostały oferowane przez Ciebie produkty.

Kolejnym punktem jest właściwie linkowanie. Z naszych doświadczeń wynika, że najskuteczniejszą formą jest stawianie odnośnika do sklepu lub konkretnego produktu już w pierwszej linijce posta. Ma to związek z tym, że treści publikowane na Facebooku będą inaczej wyświetlane na desktopie, a inaczej podczas korzystania z telefonu. Zadbaj o to, żeby link zawsze był widoczny dla Twoich odbiorców!

Nie należy zapominać również o odpowiednim formacie posta. Jak wspominałem we wcześniejszej części tekstu, social media oferują nam masę możliwości przedstawienia treści. Nie zawsze trzeba publikować klasyczny photo post lub link post - warto postawić chociażby na wideo czy posty karuzelowe. Ważne jednak, żeby całość współgrała z key visualem prowadzonej działalności.

Oczywiście wszystkie podejmowane przez nas kroki musimy poddawać analizie. Regularnie sprawdzaj, które treści są najskuteczniejsze, które z postów sprzedają i na które formaty stawiać przede wszystkim. Równie ważne jest monitorowanie, jak radzi sobie konkurencja i wyciąganie na tej podstawie odpowiednich wniosków. Tylko wtedy będziesz w stanie opracować optymalną strategię komunikacji w mediach społecznościowych dla Twojego e-commerce.

W jaki sposób osoba na stanowisku specjalisty ds. social media powinna definiować KPI?

Każda osoba pracująca na stanowisku specjalisty social media powinna wiedzieć, jak mierzyć skuteczność prowadzonych kampanii. Na które wskaźniki należy w szczególności zwracać uwagę, a które można pominąć.

Oczywiście, aby w pełni odpowiedzieć na pytanie w jakiś sposób definiować KPI w social media, należy najpierw jasno określić cele. Dla przykładu, jeśli media społecznościowe mają przede wszystkim napędzać sprzedaż sklepu, to głównymi wskaźnikami na jakie powinniśmy zwracać uwagę powinna być liczba konwersji oraz liczba wejść na stronę z takich serwisów jak Facebook, LinkedIn czy Pinterest.

Jeśli prowadzone przez Ciebie social media mają za zadania głównie budowanie wizerunku, najważniejszymi KPI powinny być osiągane zasięgi oraz liczba komentarzy, lajków i udostępnień.

Jedno jest pewne, dopiero wtedy kiedy jasno określisz cele, które masz osiągać za pomocą marketingu prowadzonego w social media, będziesz w stanie zdefiniować odpowiednie KPI, a także ocenić czy właściwie wywiązujesz się z powierzonych zadań i obowiązków.

W jaki sposób zarządzać budżetami?

Umiejętności odpowiedniego zarządzania budżetem, jak również właściwa obsługa kampanii są niezwykle ważne na stanowisku specjalisty ds. social mediów. Przede wszystkim, aby właściwie zarządzać budżetami przeznaczonymi na działania z zakresu marketingu w mediach społecznościowych, należy najpierw go określić. Musisz przy tym pamiętać, że budżet powinien być dopasowany do sytuacji finansowej firmy.

Gdy już wiesz jakimi środkami dysponujesz, pora zabrać się do odpowiedniego rozplanowania kampanii reklamowych. Na początku określ cele wynikające z obecności Twojej marki w konkretnych serwisach social media. To właśnie od nich zależeć będzie m.in. w jaki sposób obliczać będziesz zwrot z inwestycji. Oczywiście najprościej określić jest zysk na podstawie wzrostu sprzedaży, jednak należy pamiętać, że social media nie służą tylko temu. Równie ważne jest budowanie dialogu z potencjalnymi Klientami czy tworzenie pozytywnego wizerunku marki. To rzeczy, w które naprawdę warto inwestować.

Należy również pod uwagę wziąć na ilu i jakich konkretnie rynkach masz zamiar się reklamować. Ceny reklam mogą znacznie się różnić w zależności od kraju, w którym prowadzona ma być dana kampania.

Przy tworzeniu kampanii reklamowych nie można zapominać także o tzw. kosztach powiązanych, jak również długofalowych planach firmy.

Dopiero po przeanalizowaniu wszystkich wymienionych czynników możesz zabierać się do pracy i zacząć tworzyć skuteczne kampanie w social media.

Dlaczego warto analizować dane w social media?

Analiza danych

Odpowiednio przeprowadzona analiza danych pozwoli Ci nie tylko zoptymalizować dotychczasowe aktywności w social media. Dzięki niej poznasz także potrzeby i zachowania Klientów. Korzystając z analizy danych, jako osoba na stanowisku specjalisty ds. mediów społecznościowych, będziesz w stanie odpowiedzieć na takie pytania jak:

  • Czy cele biznesowe są realizowane?
  • Czy strategia przynosi odpowiednie wyniki? A jeśli tak, to której jej elementy dają najlepsze rezultaty?
  • Czy dotychczasowa praca przynosi wymierne rezultaty?

 

Aby Twoja kampania w social media była skuteczna musisz przeanalizować zebrane dane. Pomogą Ci w tym nabyte umiejętności, zebrane wcześniej doświadczenie, a także... narzędzia typu Brand24 czy Supermetrics. To właśnie dzięki nim będziesz w stanie poznać formaty postów, które cieszyły się największą popularnością czy ocenić, które z nich przyciągnęły największą liczbę Klientów. Zebrane dane pozwolą Ci na wyciągnięcie odpowiednich wniosków i zaplanowanie kolejnych kroków, które przybliżą Cię do osiągnięcia założonych celów.

Wiktor Woźniak

Social Media Specialist

Zawodowo specjalista ds. mediów społecznościowych i dziennikarz sportowy. Doświadczenie zdobywał w pracy w jednym z największych polskich portali internetowych oraz krakowskiej agencji marketingowej. Prywatnie miłośnik szeroko rozumianej popkultury, fan angielskiej piłki i analogowych brzmień.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.