Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Jak wybrać agencję do content marketingu dla e-commerce?

1469
Grzegorz Maliszewski | 26.10.2020

Z tego artykułu dowiesz się:

  • na co zwrócić szczególną uwagę podczas wyboru i porównywania agencji content marketingowych,
  • jakie różnice w ofertach i postawie wykonawcy mogę mieć dla ciebie kluczowe znaczenie,
  • jak zwiększyć szanse na to, że Twoja kampania contentowa szybko zrealizuje założone cele.
     

Content is the king – te słowa są powtarzane w świecie marketingu niczym mantra. Nie bez powodu. Działania content marketingowe w ostatnim czasie bardzo mocno zyskały na wartości. Dobre treści to absolutna podstawa. Pozwalają Ci skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować wizerunek marki, a także (a może przede wszystkim) wzmacniać widoczność Twojego sklepu w sieci.  Na pewnym etapie rozwoju biznesu nie unikniesz konieczności wsparcia specjalistów. Pytanie jednak, jak wybrać odpowiednią agencję content marketingową. Oto wskazówki, które ułatwią podjęcie świadomej decyzji, obarczonej małym ryzykiem marketingowej wpadki.

Najważniejszy jest ruch w witrynie

Mimo że content marketing jest nakierowany na tworzenie ciekawych i angażujących tekstów, pisanych „dla ludzi”, a nie tylko “pod Google”, świetnie napisane stylistycznie teksty to nie wszystko. Nawet najpiękniejsze artykuły na blogu bez czytelników są tylko zbiorem przypadkowo ułożonych literek. Aby uzyskać płynącą z nich wartość dodaną, treści muszą dotrzeć do odbiorców. I to nie przypadkowych, a tych, którzy mogą być zainteresowani Twoim przekazem. Dobry artykuł zawsze przyciągnie jakiś ruch, ale tylko artykuł zaprojektowany pod Twoich klientów, przyciągnie Twoich klientów!

WSKAZÓWKA: Dobra agencja CM powinna opracować strategię generowania ruchu już na wstępnym etapie projektowania komunikacji. Jeśli takiego planu nie ma, Twoje treści mogą utknąć w ślepej uliczce!

Content Marketing dla e-commerce

Upewnij się, że wytycza jasną strategię i cele spójne z celami Twojego biznesu

Strategia content marketingowa może realizować różne cele – należy je jednak jasno określić, zanim zaczną powstawać jakiekolwiek teksty. Copywriter musi z góry wiedzieć, co i dlaczego pisze. Od tego, czy jego celem jest wzmocnienie wizerunku marki, zwiększenie jej rozpoznawalności, budowanie zaangażowania, kreowanie potrzeb, wzmocnienie ruchu na stronie klienta, budowanie lojalności klientów, czy inspirowanie kupujących, będą uzależnione styl i forma treści. Analityka internetowa jest nieodłącznym elementem projektowania każdej usługi, której celem jest skuteczne dotarcie do grupy docelowej Twojego sklepu.

WSKAZÓWKA: Najlepsza agencja content marketingu zacznie od omówienia z Tobą oczekiwania wobec treści i zadba o ich dostosowanie do zadań, które mają realizować. Co więcej, jednym z pierwszych etapów współpracy będzie przygotowanie szczegółowych analiz konkurencji, słów kluczowych, analiza treści bloga, a w uzasadnionych przypadkach nawet audyt SEO strony internetowej.

Sprawdź, czy agencja ma pomysł na to, jak mierzyć sukces content marketingu

Mierzenie efektów, jakie daje wysokiej jakości marketing treści, jest trudniejsze niż analiza wyników kampanii Google Ads. Uzyskanie twardych danych jest poważnym wyzwaniem – jak bowiem udowodnić przełożenie dobrych treści na lepsze konwersje w witrynie?

Mimo to trzeba pamiętać, że koszty content marketingu to niemała inwestycja. Dlatego jako usługodawca powinieneś oczekiwać konkretnego pomysłu na zmierzenie skuteczności. Jeśli agencja CM nie ma na to sprawdzonej metody, szukaj dalej.

WSKAZÓWKA: Najłatwiejszym sposobem, aby upewnić się, czy specjaliści CM sprawdzają, jak ich treści przekładają się na realizację celów, jest poproszenie o „szczegółowe” studia przypadków od klientów, którzy nadal z nimi pracują. Konkretne wzrosty liczby odwiedzin na stronie, większe zainteresowanie postami na FB czy lepsze wyniki w pozyskiwaniu leadów po optymalizacji treści to „wskaźniki sukcesu”, które można uznać za wiarygodne.

Dbałość o terminowe, zorganizowane i przemyślane raportowanie

Rozliczenie współpracy z agencją contentową jest zazwyczaj dość proste, a koszt współpracy jest uzależnione od ilości treści dostarczonych w danym miesiącu. Jako klientowi zależy Ci jednak nie na ilości, a na jakości. Dlatego pojawia się pytanie: czy wystarczy Ci informacja, że w poprzednim miesiącu na Twoim blogu, stronie www lub sklepie pojawiło się 35 bardzo ciekawych artykułów na 10 tys. znaków każdy? To może nie wystarczyć, ponieważ liczy się nie ilość contentu, a jego przełożenie na realizację określonych celów.

Ze sprawdzoną agencją CM możesz je precyzyjnie wytyczyć i uzyskać comiesięczny, szczegółowy raport. Dane, które mogą Cię zainteresować, to np.:

  • ruch na stronie,

  • bounce rate na podstronach z nowymi wpisami blogowymi,

  • współczynnik konwersji.

Być może artykuły powinny być tematycznie podzielone wg. celów, jakie mają realizować – np. na te, które mają budować świadomość marki, kreować potrzeby czy pomagać przy wyborze konkretnego produktu? Taki podział pozwoli mierzyć efektywność każdej z grup osobno.

WSKAZÓWKA: Zapytaj o przykładowe raporty oraz o konstrukcję Twojego raportu. W szczególności pamiętaj, aby upewnić się, kiedy w kontekście raportu będzie powstawał plan na kolejny miesiąc.

Otwarta i asertywna komunikacja to sekret udanej współpracy

Współpraca z agencją content marketingową ma długofalowy charakter. Potrzebujesz solidnego partnera – eksperta, który dobrze rozumie świat marketingu treści i umie rzetelnie ocenić, co jest możliwe do realizacji, a co jest zupełnie nierealne. Współpracownika, który powie STOP, jeśli Twoje oczekiwania co do typu treści i efektów, jakie mają one pomóc osiągnąć, się ze sobą nie zgadzają.

Pamiętaj: nie będziesz zadowolony z agencji gotowej podjąć się wszystkiego, aby tylko otrzymać wynagrodzenie. 

Rzetelny partner:

  • poinformuje Cię, kiedy nie celowo pracujesz przeciwko własnym celom,

  • wyjaśni, dlaczego Twój pomysł nie zadziała, a następnie przedstawi lepszą alternatywę,

  • jest w stanie przewidzieć, że coś nie działa,

  • potrafi powiedzieć „NIE”, jeśli oczekujesz realizacji zbyt dużego projektu w nierealnie krótkim czasie – przy tworzeniu dobrego contentu „szybko” i „naprawdę dobrze” rzadko idą ze sobą w parze.

WSKAZÓWKA: Podczas rozmowy zapytaj, czy kiedyś odmówili klientowi i dlaczego oraz co zaproponowali w zamian. Konkretny przykład – np. wyjaśnienie, dlaczego rekomendowali infografikę zamiast długiego artykułu i jakie to przyniosło efekty, da Ci rzetelną informację o stylu pracy agencji CM.

Darmowy e-book

Sprawdź ich stronę internetową

„Szewc bez butów chodzi”? Nie w tej branży! Dobra agencja SEO czy CM wie, jak jej pozycja na rynku zależy od jakości treści. Dba o swój content marketing. W pierwszej kolejności trzeba więc ich szukać na ich własnej stronie www. Przyjrzyj się stronie głównej oraz zakładkom ofertowym. Czy dobrze czyta Ci się teksty, które się tam znajdują?

Zerknij na bloga firmowego – czy znajdują się tam angażujące artykuły, które budują wiarygodność agencji CM? Czy regularnie blogują? Czy ich treści są dobrze oceniane pod kątem kluczowych wyszukiwanych słów? Czy mają obserwujących, fanów, znajomych i „polubienia”?  Oferują możliwość zapisania się do Newslettera?

WSKAZÓWKA: Jeśli czytając treści na stronie agencji CM nie „czujesz” ich, istnieje prawdopodobieństwo, że styl treści, jakie otrzymasz na swój serwis, również nie będzie Ci odpowiadał. Witryna www to najlepsza wizytówka content marketingowca.

Poznaj ludzi, którzy będą odpowiedzialni za treści dla Ciebie

Agencję content marketingową tworzy zazwyczaj zespół copywriterów i managerów treści. Każdy z nich ma inne specjalności i styl. Dlatego, gdy chcesz podjąć współpracę w zakresie przygotowywania tekstów, poproś o wskazanie, kto konkretnie będzie odpowiedzialny za ich napisanie.

Sprawdź, czy to osoba, która:

  • zna i rozumie zawiłości Twojej branży lub ma potencjał, by te zawiłości przyswoić,

  • ma doświadczenie w pisaniu treści o podobnej tematyce,

  • ma odpowiednie kompetencje w zakresie planowania i publikacji treści.

  • wie, jakie podejście zastosować, aby przygotować artykuły eksperckie z dziedziny, którą zajmuje się Twój e-commerce.

WSKAZÓWKA: Jeśli to możliwe, poproś o pokazanie próbek treści copywritera, który ma z Tobą współpracować i uzyskaj o nim więcej informacji.

Zastanów się, czy lubisz tych ludzi

Poważnie! Kiedy zaczynasz współpracować z agencją i już na początku komunikacja między Wami się nie układa, w przyszłości bez wątpienia pojawią się również tarcia, które utrudnią realizację wspólnych projektów.

Najlepsze relacje są oparte na wzajemnym szacunku oraz partnerstwie. Ważne jest także, aby style pracy – Twój i agencji – były ze sobą kompatybilne. Zanim podpiszesz umowę, zastanów się: czy możesz regularnie pracować z tymi ludźmi? Czy rozumiesz filozofię ich firmy? Czy podoba Ci się styl ich działania?

To bardzo ważne – zwłaszcza jeśli macie wspólnie realizować duże projekty. Cały proces będzie obejmował więcej niż wymianę kilku maili w biegu i wystawienie faktury. Czeka Was długoterminowy kontakt, który będzie wymagał inwestycji czasu, energii i pieniędzy. Po drodze na pewno pojawią się trudności, które trzeba będzie rozwiązać. Właśnie dlatego właśnie w taką podróż powinieneś wyruszyć z kimś, z kim czujesz się komfortowo.

WSKAZÓWKA: Zastanów się, czy zespół od content marketingu zdaje „test piwa”, a zatem, czy byłbyś w stanie zaprosić ich na piwo i spędzić wieczór w takim towarzystwie? Jeśli tak, to dobrze rokuje na przyszłość. Jeśli zaś „chemii” nie ma, może warto szukać dalej?

Zapytaj, z jakich narzędzi korzysta

Pisanie tekstów na potrzeby działań content marketingowych wymaga dobrego zaplecza technologicznego i merytorycznego. Zapytaj, z czego korzystają specjaliści w agencji CM i jak te narzędzia pomogą Ci osiągnąć sukces. Wbrew pozorom opisy produktów, treści blogowe czy opisy kategorii bez dodatkowego wsparcia technologicznego mogą pochłonąć bardzo dużo czasu, zbyt dużo! Co więcej, dzięki narzędziom można również przeanalizować content marketingowe treści stron konkurencyjnych i błyskawicznie zebrać informacje mogące pomóc przyciągnąć potencjalnych klientów czymś, czego jeszcze nie widzieli.

WSKAZÓWKA: Profesjonalni specjaliści od contentu korzystają m.in. z narzędzi analitycznych, które pomagają optymalizować treści pod SEO i chętnie podadzą Ci ich listę. Jedne z najpopularniejszych to SimilarWeb, Buzzsumo, SurferSEO, Ahrefs i Semrush.

Oczekuj przejrzystości na wszystkich poziomach

Jeśli od początku agencja CM informuje dokładnie o tym, co i kiedy otrzymasz oraz za ile, to jesteś w domu! Jeżeli zaś już na początku otrzymujesz wymijające odpowiedzi, później będzie już tylko gorzej.

Oczekuj, że zostaniesz poinformowany o każdym etapie pracy. Od wdrożenia zespołu, pierwszej burzy mózgów, przez strategię, aż po publikację treści i ich promocję. To zapewni Ci poczucie bezpieczeństwa i sprawi, że będziesz mógł trzymać rękę na pulsie.

WSKAZÓWKA: Przejrzystość i rzetelność współpracy działają w dwie strony. Nie oczekuj bardzo konkretnych informacji od agencji CM, jeśli przesłany do niej brief nie zawiera specyfikacji tekstów lub niezbędnych materiałów merytorycznych. Rozpoczynając współpracę, zapytaj, co możesz zrobić, aby pomóc w lepszym uruchomieniu projektu. Takie drobnostki mogę diametralnie wpłynąć na to, że  Wasza współpraca będzie przebiegała jeszcze lepiej.

Chociaż cały proces poszukiwania dobrej agencji content marketingowej może zająć sporo czasu, warto go poświęcić. Odszukanie naprawdę dobrego partnera zaowocuje udaną współpracą na lata – taką, która pozwoli Ci zrealizować nawet najbardziej ambitne cele.

Grzegorz Maliszewski

Head of Business Development

Opiekun klienta z natury i sprzedawca z zamiłowania. Z branżą digital związany od 2012 roku. Jest odpowiedzialny za idealną obsługę klienta od momentu pierwszego kontaktu po nieskończone rozwijanie projektu. Zawodowo uwielbia łączyć swoją wiedzę zdobytą w działaniach marketingowych performance, e-commerce i IT, z poszukiwaniem idealnego modelu sprzedaży oraz opieki projektowej. Prywatnie rozwija swoją pasję do małych/wielkich, rodzinnych wypraw rowerowych.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.