Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Zakup powierzchni reklamowej w modelu RTB

5 min 635
Marcin Piątek | 01.07.2021

Obecnie, posiadając sklep e-commerce, bardzo szybko zdajemy sobie sprawę jak istotna jest odpowiednia dywersyfikacja kanałów dotarcia do naszej grupy docelowej. W tym celu do dyspozycji mamy szeroki wachlarz formatów reklamowych - m.in. za pośrednictwem dobrze znanych Google Ads czy Facebook Ads. Przygotowując strategię reklamową warto wziąć pod uwagę również możliwości, jakie daje nam model RTB.

Czym jest RTB (Real-Time Bidding) w marketingu?

RTB jest jednym z modeli aukcji dostępnym w obrębie programmatic buying, który pozwala na zakup lub sprzedaż powierzchni reklamowych za pośrednictwem zautomatyzowanych licytacji w czasie rzeczywistym.

Proces ten opisać można w kliku krokach:

  1. Użytkownik uruchamia stronę internetową na swoim urządzeniu.
  2. Wydawca za pośrednictwem kodu na stronie internetowej wysyła informacje do platformy SSP (Supply Side Platform), że ma do sprzedania powierzchnię reklamową.
  3. Partner SSP wysyła zapytanie licytacyjne do swoich partnerów DSP (Demand Side Platform).
  4. DSP na podstawie danych otrzymanych z SSP i danych reklamodawców (dla których pracuje) ustala możliwą do zaoferowania stawkę, następnie wysyła tę informację wraz z kodem emisji ponownie do SSP.
  5. Na podstawie zebranych ofert licytacji SSP wybiera najwyższą stawkę. Reklamodawca wygrywający aukcję płaci minimalnie więcej (0,01) niż reklamodawca, który zaproponował drugą najwyższą ofertę.
  6. Wydawca otrzymuje od SSP kod emisyjny na podstawie którego wyświetlana jest wybrana kreacja reklamowa.

Cały proces trwa mniej niż sekundę, dlatego określono go jako real-time bidding (RTB). Warto wspomnieć, że zarówno wydawcy, jak i reklamodawcy mogą kontrolować wszystkie niezbędne parametry kampanii.

Targetowanie w modelu RTB

Możliwości technologiczne modelu RTB pozwalają na dokonanie zakupu powierzchni reklamowej, która jest wyświetlona dla konkretnego użytkownika. W tym przypadku istotne jest KTO zobaczy kampanie reklamową, a nie GDZIE. To rozwiązanie umożliwia prowadzenie kampanii skierowanej do konkretnych, wartościowych odbiorców, na których zależy reklamodawcy.

Główne możliwości targetowania w ramach RTB to:

  • demografia (płeć, wiek, miejsce zamieszkania),
  • zainteresowania,
  • intencje zakupowe,
  • capping,
  • czas i miejsce emisji,
  • stawki (z możliwością dostosowania ich do całej kampanii, danej grupy reklam lub formatu reklamowego).

Model rozliczenia w RTB

Rozliczenie w modelu real-time bidding opierają się głównie na podstawowym modelu CPM (Cost Per Mile). Oczywiście nie jest to jedyna możliwość, ponieważ działania reklamowe w modelach efektywnościowych: CPC (Cost Per Click), CPL (Cost Per Lead), CPA (Cost Per Action).

Dlaczego warto korzystać z modelu Real-Time Bidding?

Możliwość licytacji w czasie rzeczywistym znaczenie uprościła i usprawniła możliwości reklamowe. Obecnie reklamodawca musi jedynie skorzystać z usług platformy DSP i odpowiednio skonfigurować preferencje kampanii, aby za pośrednictwem różnego rodzaju wydawców docierać do ogromnej puli potencjalnych klientów.

Takie podejście nie tylko oszczędza czas i wysiłek, ale oferuje listę godnych uwagi korzyści takich jak:

Precyzyjne targetowanie

Mając możliwość docierania do sprecyzowanego użytkownika za pośrednictwem RTB możemy również dokładniej poznać naszych klientów. Dowiedzieć się, jakie są ich zainteresowania, potrzeby preferencje dzięki czemu nasza reklama może lepiej zwrócić uwagę użytkownika przebywającego w internecie.

Większa efektywność

Przed stworzeniem możliwości zakupu mediów w modelu RTB, marketerzy poświęcali bardzo dużo czasu na kontakt oraz negocjacje z wydawcami, aby uruchomić planowaną kampanię display. Technologia umożliwiająca licytację stawki w czasie rzeczywistym zautomatyzowała cały proces i pozwoliła marketerom skupić się na zrozumieniu klienta.

Kontrola nad czasem i miejscem emisji

Dzięki wykorzystaniu rozwiązań RTB marketerzy mają możliwość bieżącego optymalizowania budżetów i dopracowywania kampanii. Mogą również dostosować liczbę emisji reklam do swoich potrzeb, dzienną częstotliwość reklam oraz miejsce ich publikacji. Na podstawie danych w prosty sposób marketerzy są wstanie wybrać wydawców, nadać im priorytet lub pozbyć się nieefektywnych miejsc.

Większa wydajność

W wyniku powyższych zalet, jakie daje RTB, firmy otrzymują dokładne miejsca reklamowe i narzędzia, których potrzebują, aby dotrzeć do konkretnych odbiorców. Czas i pieniądze zaoszczędzone na bardziej efektywnym działaniu reklam mogą być również przekierowane i odegrać decydującą rolę w przyszłych kampaniach. Ostatecznie, wykorzystanie tych korzyści prowadzi do lepszej wydajności kampanii i zwiększenia ROI.

Podsumowanie

Wykorzystanie sieci RTB pozwala na dotarcie do szerszego grona odbiorców niż w przypadku działania tylko w obrębie sieci partnerskiej Google. Wszystkie zalety tego rozwiązania pozwalają na efektywniejsze inwestowanie budżetów w kampaniach display, a co za tym idzie są świetnym uzupełnieniem media mix-u w e-commerce. Poznanie i właściwe zarządzenie możliwościami, jakie daje RTB powinno przełożyć się na osiąganie coraz lepszych rezultatów.

Marcin Piątek

Customer Success Expert

Z PromoTraffic współpracuje od ponad 3 lat. Ukończył studia na kierunku Marketing i komunikacja rynkowa oraz studia podyplomowe na specjalizacji Marketing Internetowy. Doświadczenie zdobywał prowadzą projekty e-commerce w różnorodnych branżach. Na codzień zajmuję się koordynacją oraz rozwojem projektów w oparciu o dane analityczne. Prywatnie fan literatury fantasy, gier video oraz biegania.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.