Home Blog Dlaczego content marketing to skuteczny sposób na reklamę?

Dlaczego content marketing to skuteczny sposób na reklamę?

Czas czytania : 5 min
05 lipca 2021

Content Marketing to forma promocji polegająca na tworzeniu treści wartościowych, przydatnych użytkownikom. W założeniu mają zainteresować potencjalnych klientów – w zależności od strategii zachęcając do kupna konkretnych produktów, wspierając SEO, poszerzając świadomość marki albo budując ekspercki wizerunek. Często można spotkać się jednak ze stwierdzeniem, że „content marketing nie sprzedaje” – a więc nie stanowi opłacalnej formy reklamy. Dlaczego content marketing to skuteczny sposób na reklamę i jakie warunki trzeba spełnić, aby był efektywny? Wyjaśniamy!

Z tego artykułu dowiesz się:

Formy content marketingu

„Content Marketing” najczęściej utożsamiany jest z wpisami blogowymi. W istocie jednak marketing treści to pojęcie znacznie szersze, obejmujące treści różnego rodzaju – nie tylko te pisane – i często funkcjonuje na styku z innymi formami promocji. Contentem może więc być artykuł na blogu, newsletter, notka rozesłana do mediów oraz post w social mediach. Ale także e-book, filmik, live nagrany we współpracy z influencerami, podcast, webinar, infografiki. Warunek? Aby treści faktycznie były content marketingowe, powinny być wysokiej jakości i dostarczać odbiorcom jakąś wartość – np. zaciekawiając albo odpowiadając na ich pytania. Istotny jest też wpisanie je w uszytą na miarę strategii – tak, aby trafiały do właściwych odbiorców i adekwatnie odpowiadały na ich potrzeby oraz korespondowały z wizerunkiem marki. W content marketingu można stosować także różne techniki – między innymi storytelling. (O najciekawszych przykładach kampanii storytellingowych pisaliśmy tutaj.)

Dobór najlepszych form content marketingu zależy od strategii, która zawiera realizację konkretnych celów i dotarcie do danej grupy docelowej. Strategia powinna uwzględniać także m.in. specyfikę oferty, konkurencję, możliwości budżetowe i być opracowana z uwzględnieniem innych działań promocyjnych.

banner content marketing

Co daje content marketing?

Celem reklamy zazwyczaj są sprzedaż produktów lub usług, ewentualnie – zwiększanie świadomości marki/produktu albo budowanie konkretnego wizerunku marki. Content marketing obejmuje działania, które mogą wspierać te procesy i pomagać w dotarciu do klienta na każdym etapie lejka zakupowego.

Jakie korzyści można więc odnieść dzięki dobrze poprowadzonemu content marketingowi?

Czy Content Marketing zawsze jest skuteczny?

Z Content Marketingu w różnych formach korzystają niemal wszystkie marki liczące się na rynku. (W Polsce szeroko słynie z tego choćby Allegro, którego kampania storytellingowa na święta została ciepło przyjęta przez odbiorców. Warto podkreślić, że Allegro sięga jednak po różne formy Content Marketingu – tworzą dużą liczbę tekstów, odpowiadających na zapytania konsumentów, zrealizowali serię krótkometrażowych filmów Legendy Allegro, wydają własne e-booki.) Pośród liderów w swoich branżach trudno znaleźć takie, które nie prowadziłyby blogów lub nie realizowały kampanii content marketingowych w jakiejś formie. Content Marketing jest ważną częścią ich strategii – i pomaga bez wątpienia osiągnąć sukces. Czy jednak oznacza to, że CM zawsze jest skuteczny?

Nie! Nie wystarczy napisać paru tekstów czy nakręcić wideo, aby te działania skutecznie podniosły widoczność i świadomość marki czy zwiększyły sprzedaż. Content Marketing to efektywna forma promocji, ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zaplanowany i prowadzony. Co to oznacza? Że musisz zbadać między innymi o strategię, zakładającą wyznaczenie person, do których będziesz kierować treści, spójność działań z innymi gałęziami marketingu (zwłaszcza SEO i SM), postarać się o właściwą dystrybucję treści. Bardzo istotne są także dbałość o wysoką jakość treści, ewaluacja działań oraz ich optymalizacja

Co to oznacza w praktyce? Jeśli np. planujesz prowadzić bloga i zależy Ci, aby po pierwsze, teksty były interesujące dla odbiorców, po drugie, widoczne w wyszukiwarkach, musisz opracować strategię działań. Zastanów się, do kogo kierujesz swoje teksty i jakie treści mogą zainteresować Twoich odbiorców. Pamiętaj, że artykuł powinien dostarczać wyczerpującej odpowiedzi na pytania, jakie potencjalnie zadadzą sobie Twoi odbiorcy. Zwróć również uwagę na kwestie związane z SEO i webwritingiem. Skorzystaj z narzędzi, które pomogą ci w wybraniu słów kluczowych (np. Senuto czy Semrush) i zaplanowaniu treści tak, aby Google je dostrzegło (np. Senuto). Postaraj się, aby w artykule nie zabrakło nagłówków, pogrubień, wyliczeń i grafik. Dobrze, jeśli nie będziesz polegać tylko na ruchu organicznym – zastanów się, w jaki sposób możesz wypromować swoje treści. Może warto użyć do tego newslettera albo profilów w social mediach? (Pamiętaj jednak, by zachować tu umiar! Jeżeli Twoi klienci kilka razy w tygodniu dostaną na maila informację o nowym wpisie na blogu, zapewne wypiszą się z newslettera. A udostępnianie treści w social mediach to dobra strategia – te udostępnienia muszą jednak być przeplatane z ciekawymi, angażującymi postami.) Efekty działań powinny być też stale monitorowane i optymalizowane. Dostrzegasz, że nagle Twój blog traci widoczność? Spróbuj poszukać przyczyn takiego stanu rzeczy. Może jest to związane z aktualizacją algorytmu albo po prostu artykuły po latach straciły aktualność i konkurencja stworzyła lepsze? Przyjrzyj się, które teksty spadają, na jakie słowa tracą widoczność – i postaraj się je zoptymalizować. 

Pamiętaj też, że działania content marketingowe to bieg długodystansowy. Nie zobaczysz efektów po tygodniu ani nawet po miesiącu – zazwyczaj na te potrzeba od trzech do nawet sześciu miesięcy.

Więcej na temat dobrych praktyk content marketingowych możesz przeczytać w artykule „4 praktyki content marketingowe, które pomogą Ci osiągnąć sukces w e-commerce”).

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail wspolpraca@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic 
jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.

Jak bardzo podobał Ci się ten wpis?

Kliknij i oceń

Średni rating 0 / 5. Głosowanie 0

Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?