Home Blog Dlaczego content marketing to skuteczny sposób na reklamę?

Dlaczego content marketing to skuteczny sposób na reklamę?

Czas czytania : 5 min
05 lipca 2021

Content Marketing to forma promocji polegająca na tworzeniu treści wartościowych, przydatnych użytkownikom. W założeniu mają zainteresować potencjalnych klientów – w zależności od strategii zachęcając do kupna konkretnych produktów, wspierając SEO, poszerzając świadomość marki albo budując ekspercki wizerunek. Często można spotkać się jednak ze stwierdzeniem, że „content marketing nie sprzedaje” – a więc nie stanowi opłacalnej formy reklamy. Dlaczego content marketing to skuteczny sposób na reklamę i jakie warunki trzeba spełnić, aby był efektywny? Wyjaśniamy!

Z tego artykułu dowiesz się:

Formy content marketingu

„Content Marketing” najczęściej utożsamiany jest z wpisami blogowymi. W istocie jednak marketing treści to pojęcie znacznie szersze, obejmujące treści różnego rodzaju – nie tylko te pisane – i często funkcjonuje na styku z innymi formami promocji. Contentem może więc być artykuł na blogu, newsletter, notka rozesłana do mediów oraz post w social mediach. Ale także e-book, filmik, live nagrany we współpracy z influencerami, podcast, webinar, infografiki. Warunek? Aby treści faktycznie były content marketingowe, powinny być wysokiej jakości i dostarczać odbiorcom jakąś wartość – np. zaciekawiając albo odpowiadając na ich pytania. Istotny jest też wpisanie je w uszytą na miarę strategii – tak, aby trafiały do właściwych odbiorców i adekwatnie odpowiadały na ich potrzeby oraz korespondowały z wizerunkiem marki. W content marketingu można stosować także różne techniki – między innymi storytelling. (O najciekawszych przykładach kampanii storytellingowych pisaliśmy tutaj.)

Dobór najlepszych form content marketingu zależy od strategii, która zawiera realizację konkretnych celów i dotarcie do danej grupy docelowej. Strategia powinna uwzględniać także m.in. specyfikę oferty, konkurencję, możliwości budżetowe i być opracowana z uwzględnieniem innych działań promocyjnych.

banner content marketing

Co daje content marketing?

Celem reklamy zazwyczaj są sprzedaż produktów lub usług, ewentualnie – zwiększanie świadomości marki/produktu albo budowanie konkretnego wizerunku marki. Content marketing obejmuje działania, które mogą wspierać te procesy i pomagać w dotarciu do klienta na każdym etapie lejka zakupowego.

Jakie korzyści można więc odnieść dzięki dobrze poprowadzonemu content marketingowi?

Czy Content Marketing zawsze jest skuteczny?

Z Content Marketingu w różnych formach korzystają niemal wszystkie marki liczące się na rynku. (W Polsce szeroko słynie z tego choćby Allegro, którego kampania storytellingowa na święta została ciepło przyjęta przez odbiorców. Warto podkreślić, że Allegro sięga jednak po różne formy Content Marketingu – tworzą dużą liczbę tekstów, odpowiadających na zapytania konsumentów, zrealizowali serię krótkometrażowych filmów Legendy Allegro, wydają własne e-booki.) Pośród liderów w swoich branżach trudno znaleźć takie, które nie prowadziłyby blogów lub nie realizowały kampanii content marketingowych w jakiejś formie. Content Marketing jest ważną częścią ich strategii – i pomaga bez wątpienia osiągnąć sukces. Czy jednak oznacza to, że CM zawsze jest skuteczny?

Nie! Nie wystarczy napisać paru tekstów czy nakręcić wideo, aby te działania skutecznie podniosły widoczność i świadomość marki czy zwiększyły sprzedaż. Content Marketing to efektywna forma promocji, ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zaplanowany i prowadzony. Co to oznacza? Że musisz zbadać między innymi o strategię, zakładającą wyznaczenie person, do których będziesz kierować treści, spójność działań z innymi gałęziami marketingu (zwłaszcza SEO i SM), postarać się o właściwą dystrybucję treści. Bardzo istotne są także dbałość o wysoką jakość treści, ewaluacja działań oraz ich optymalizacja

Co to oznacza w praktyce? Jeśli np. planujesz prowadzić bloga i zależy Ci, aby po pierwsze, teksty były interesujące dla odbiorców, po drugie, widoczne w wyszukiwarkach, musisz opracować strategię działań. Zastanów się, do kogo kierujesz swoje teksty i jakie treści mogą zainteresować Twoich odbiorców. Pamiętaj, że artykuł powinien dostarczać wyczerpującej odpowiedzi na pytania, jakie potencjalnie zadadzą sobie Twoi odbiorcy. Zwróć również uwagę na kwestie związane z SEO i webwritingiem. Skorzystaj z narzędzi, które pomogą ci w wybraniu słów kluczowych (np. Senuto czy Semrush) i zaplanowaniu treści tak, aby Google je dostrzegło (np. Senuto). Postaraj się, aby w artykule nie zabrakło nagłówków, pogrubień, wyliczeń i grafik. Dobrze, jeśli nie będziesz polegać tylko na ruchu organicznym – zastanów się, w jaki sposób możesz wypromować swoje treści. Może warto użyć do tego newslettera albo profilów w social mediach? (Pamiętaj jednak, by zachować tu umiar! Jeżeli Twoi klienci kilka razy w tygodniu dostaną na maila informację o nowym wpisie na blogu, zapewne wypiszą się z newslettera. A udostępnianie treści w social mediach to dobra strategia – te udostępnienia muszą jednak być przeplatane z ciekawymi, angażującymi postami.) Efekty działań powinny być też stale monitorowane i optymalizowane. Dostrzegasz, że nagle Twój blog traci widoczność? Spróbuj poszukać przyczyn takiego stanu rzeczy. Może jest to związane z aktualizacją algorytmu albo po prostu artykuły po latach straciły aktualność i konkurencja stworzyła lepsze? Przyjrzyj się, które teksty spadają, na jakie słowa tracą widoczność – i postaraj się je zoptymalizować. 

Pamiętaj też, że działania content marketingowe to bieg długodystansowy. Nie zobaczysz efektów po tygodniu ani nawet po miesiącu – zazwyczaj na te potrzeba od trzech do nawet sześciu miesięcy.

Więcej na temat dobrych praktyk content marketingowych możesz przeczytać w artykule „4 praktyki content marketingowe, które pomogą Ci osiągnąć sukces w e-commerce”).

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.