Home Blog Eksperci PromoTraffic podsumowują 2020 rok i wskazują nadchodzące trendy: Content Marketing

Eksperci PromoTraffic podsumowują 2020 rok i wskazują nadchodzące trendy: Content Marketing

Czas czytania : 4 min
14 grudnia 2020

Rozpoczynamy cykl, w którym specjaliści z różnych działów PromoTraffic pracujący na co dzień dla biznesów e-commerce podsumowują mijający rok w branży marketingu internetowego. Jako pierwsza na pytania odpowiedziała Weronika Bazarnik, starsza specjalistka Content Marketingu.

Krzysztof Winiarski: Czy akcje contentu jako dziedziny marketingu internetowego wzrosły w trakcie kryzysu wywołanego koronawirusem? Czy właściciele firm odnoszą się do niego z większym, czy z mniejszym zaufaniem?

Weronika Bazarnik, Content Marketing Senior Specialist w PromoTraffic: Nie da się ukryć, że pandemia ma niebagatelny wpływ na nasze życie osobiste i zawodowe, co w efekcie przekłada się na nasze potrzeby i przyzwyczajenia w sieci. Prawda jest taka, że content jest podstawą działań każdego marketera, w dobie koronawirusa – absolutną koniecznością. Współcześni konsumenci są nieco bardziej zachowawczy w wydatkach i uważniej przyglądają się komunikacji marek. Jaki z tego wniosek? Każda marka, której zależy na wzrostach, musi o tę komunikację zadbać najlepiej jak potrafi, a tu z pomocą przychodzi content marketing.

Z uwagi na specyfikę czasów, w obecnych działaniach marketingowych należy uwzględnić elementy takie jak personalizacja i budowanie zaufania do marki. Według raportu Deloitte 75% konsumentów oczekuje spójnej komunikacji we wszystkich kanałach. Mają tego świadomość zarówno marketerzy, jak i właściciele sklepów internetowych, którzy coraz częściej decydują się na działania z zakresu content marketingu.

Doskonałym dowodem na powyższe jest raport Hubspot “The Power of Language”, z którego dowiadujemy się, że 64% badanych marketerów twierdzi, że Covid-19 sprawił, iż język stał się ważniejszy niż kiedykolwiek i pomaga w kontaktach z klientami. Co więcej, niemal 1/3 (30%) twierdzi, że ich CEO zwraca większą uwagę na siłę języka niż przed pandemią. W efekcie tego (71%) marketerów planuje skupić się bardziej na treści i języku podczas przygotowywania kolejnego planu marketingowego i kolejnego budżetowania. 

Czy akcje content marketingu zatem wzrosły i czy właściciele firm odnoszą się do niego z większym zaufaniem? Odpowiedź może być tylko jedna – TAK. 🙂

Content Marketing dla e-commerce

W 2020 roku byliśmy świadkami kilku poważnych wpadek w świece influencer marketingu. Jak myślisz, czy firmy będą teraz bardziej ostrożne? Czy wpłynie to na popularność tej usługi?

Influencer marketing to jeden z najbardziej dynamicznych trendów w świecie marketingu online. Rok 2020 na pewno na długo zapisze się na kartach historii. Nie oznacza to jednak, że popularność tej usługi może zmaleć. Influencer marketing to wciąż bardzo potężne narzędzie, które przynosi markom wymierne efekty. Liderzy opinii mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe klientów oraz ich przywiązanie do marki. Postrzegani w pewnym sensie jako autorytet, wciąż wywołują i będą wywoływać u odbiorcy potrzebę posiadania produktów danej marki, dlatego błędem byłaby rezygnacja z tego kanału komunikowania się z klientami. Oczywiście o fali wpadek Jessiki Mercedes i jej marki VECLAIM użytkownicy na pewno szybko nie zapomną. Stories Olciak i Angeliki Muchy na temat Starbucksa też odbiły się szerokim echem w sieci, więc ten temat też prawdopodobnie będzie jeszcze wracał. Niemniej z każdej wpadki należy wyciągać wnioski – tym bardziej że w tym przypadku marketerzy i właściciele e-commerce mogą się uczyć na cudzych błędach, a nie swoich. 🙂 

Współpracując z influencerem, trzeba wziąć pod uwagę wiele scenariuszy, a to wymaga odpowiednich przygotowań i przede wszystkim – researchu. Konieczne jest sprawdzenie m.in. tego, kim jest influencer, w jakiego rodzaju treściach się specjalizuje, czy ma na swoim koncie jakieś wpadki. Na tej podstawie można podejmować decyzję i układać współpracę. 

Content marketing to oczywiście nie tylko teksty. Jakie niezbyt popularne formaty Twoim zdaniem powinny być stosowane szerzej w promocji sklepów internetowych w 2021 roku?

Tak jak już wcześniej wspomniałam, kluczem do sukcesu (szczególnie w tym roku!) jest spójna komunikacja z klientem, która ma angażować i budować relację oraz zaufanie. Treści pisane to absolutny must have, aczkolwiek warto wyjść ten jeden krok dalej w stronę klienta i zaoferować mu ciekawy webinar, angażujące video czy wartościowy podcast. W tym zestawieniu warto też wziąć pod uwagę infografikę, o której mówi się nieco rzadziej. W sieci liczy się przede wszystkim obraz, a atrakcyjna kreacja graficzna wsparta ciekawym contentem skutecznie zwróci uwagę czytelnika, pozostając w jego świadomości na dłużej.

Zaskakujące, że są formaty medialne znane z przeszłości, które zaliczyły udany powrót. Przykładem niech będzie podcast. Czy jest to coś, co sprawdzi się w przypadku każdej firmy? Jakie korzyści widzisz w tworzeniu własnych audycji?

Podcast to jeszcze mało popularne medium, co oznacza, że wdrożenie go do strategii marketingowej pozwoli się wyróżnić marce na tle innych konkurentów. Dotyczy to każdej branży. Nie ma tematu, którego nie można wartościowo omówić. Tutaj może nas jedynie blokować kreatywność, ale w naszej branży jej mimo wszystko nie brakuje.

Tworzenie i dystrybucja audycji video pomoże budować wizerunek eksperta oraz wzmacniać zaufanie do marki. Taką formą można się bawić na wiele sposobów – nagrywając odcinki solowe lub zapraszając różnych gości. Pozwoli to zwiększyć zasięgi podcastu (a tym samym marki!) i nawiązać ciekawe kontakty biznesowe. Za sprawą nagrywania podcastu ekspert może się podzielić realnymi doświadczeniami ze swoimi odbiorcami, dokładnie analizując temat, a wszystko to odbywa się w swobodnej atmosferze, którą klienci doceniają. Zalet tego medium jest całe mnóstwo. Treść audio można swobodnie transkrybować, czyli spisać ją i umieścić na stronie. Dzięki temu raz opracowany temat można dystrybuować odbiorcom na wiele sposobów.

Social Media dla e-commerce

Każdy specjalista do spraw content marketingu stara się, by tworzona przez niego treść jak najlepiej odpowiadała potrzebom odbiorców. Jak myślisz, jak bardzo będą się one różnić w 2021 roku? Jak wpłyną na nie zmiany na świecie?

Wspomniałam wcześniej o personalizacji komunikatów do klientów, która powinna być priorytetem w dzisiejszych czasach. Z badania portalu Statista The International Content Marketing Trend Study 2020 wynika, że spersonalizowany content to dla większości marketerów B2B już oczywistość i konieczność (84%). W kwestii tego, jak podchodzić do contentu, przepytani marketerzy B2B wskazują jeszcze automatyzację (69%) i wideo na żywo (67%). Nie ulega wątpliwości, że w 2021 roku musimy się skupić na powyższych elementach. Na taką listę w kontekście trendów i rozwoju na pewno warto jeszcze dopisać targetowanie, storytelling, content ekspercki i organiczne budowanie zasięgów, aby trafiać do czytelników z wartościową treścią, która trafi w ich potrzeby, a także ich zainteresuje.

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.