Home Blog Podstawowe zasady SEO, które powinien znać każdy digitalowiec

Podstawowe zasady SEO, które powinien znać każdy digitalowiec

Czas czytania : 23 min
22 kwietnia 2021

“Zasady SEO”, w kontekście tak rozbudowanej i pełnej niejasności lub wręcz sprzeczności dziedzinie, jaką jest pozycjonowanie stron internetowych, to wyjątkowo odważne hasło. W końcu niemal nic nie jest pewne w SEO. Większość jego aspektów eksperci uznają za mniej lub bardziej prawdopodobne. Co gorsza, dzisiejsze zasady SEO za rok lub dwa mogą być bezużyteczne. Wszystko za sprawą wciąż zmieniających się algorytmów oceniania stron Google.

Oczywiście, pozycjonowanie strony internetowej to nie wróżenie z fusów. Przygotowałem dla Ciebie pigułkę wiedzy o fundamentach SEO i kluczowych aspektach strategii pozycjonowania stron www. Zawarłem w nim zasady SEO nie jako konkretne techniki (te bywają ulotne), ale bardziej jako ogólny kierunek działań. To zbiór zasad pozycjonowania, które ułatwią Twojej witrynie wspięcie się w wynikach wyszukiwania.

Z tego artykułu dowiesz się:

Wykonaj kluczowe analizy SEO

W myśl zasady Pareto 20 procent działań odpowiada za 80 procent rezultatów. Ciężko odmówić temu racji.

Wyjątkiem nie jest również pozycjonowanie stron internetowych. Zakres i złożoność działań SEO z roku na rok stają się coraz większe. Temat rzeka. Sztuką jest tak ułożyć sobie pracę, by z tej rzeki wyławiać samorodki złota… i nie dać się porwać przez zalegający na jej dnie muł.

Moja wersja reguły Pareto? W praktyce 80% czasu poświęcam na planowanie i analizy, 20% czasu zajmują mi z kolei kwestie wdrożeniowe.

Kluczową zasadą pozycjonowania (SEO) jest wyznaczyć cel działań.

Przedtem koniecznie trzeba jednak poznać aktualny stan projektu. Najważniejsze są trzy analizy: audyt SEO, analiza konkurencji i analiza słów kluczowych.

Audyt SEO

Audyt SEO ma na celu zbadanie kondycji Twojego serwisu.

Szczególną uwagę należy poświęcić kwestiom technicznym, optymalizacyjnym i związanym z treścią (więcej informacji o nich znajdziecie w dalszej części artykułu).

Nie bez znaczenia może być też zweryfikowanie innych kwestii, np. optymalizacji UX, skuteczności poszczególnych sekcji i podstron witryny, mierników zaangażowania użytkownika na stronie… i cokolwiek uznasz jeszcze za potrzebne.

Wynikiem audytu SEO powinna być lista działań SEO i optymalizacji z określonym priorytetem, terminem realizacji i firmą/osobą odpowiedzialną za wdrożenie.

Przeczytaj więcej: audyt SEO.

Analiza konkurencji

Analiza konkurencji ma na celu porównanie swojej witryny do konkurencyjnych witryn.

Przede wszystkim należy zbadać konkurencję w Google, która nie zawsze jest równoważna konkurencji offline. W określeniu konkurencji wprost ze stron wyszukiwania Google mogą pomóc narzędzia takie jak Ahrefs czy Senuto.

W analizie konkurencji warto porównać:

Oprócz oceny stanu aktualnego warto zweryfikować strategie konkurentów w tych obszarach w ubiegłym roku: ile linków zdobywali? Jakiego rodzaju i jakości? Ile wpisów blogowych powstało? I tak dalej.

Wynikiem analizy konkurencji powinna być ocena pozycji portalu względem konkurencyjnych witryn oraz określenie działań niezbędnych do dogonienia konkurencji.

Oczywiście, cennym dodatkiem do analizy konkurencji będzie weryfikacja rozwiązań technicznych i optymalizacyjnych stosowanych przez konkurencję.

Analiza słów kluczowych

Celem analizy słów kluczowych jest określenie priorytetowych słów kluczowych.

Wynikiem analizy słów kluczowych powinno być:

W ocenie wartościowości słów kluczowych i konkretnej frazy należy brać pod uwagę ich dopasowanie do intencji wyszukującego, potencjał (liczba wyszukań), konkurencyjność i aktualnie zajmowane pozycje.

Przeczytaj więcej: słowa kluczowe – dobór i analiza.

Wyznacz cele SEO

W oparciu o przeprowadzone analizy koniecznie opracuj strategię działań SEO.

Strategia powinna przede wszystkim brać pod uwagę Twój budżet i moce przerobowe.

Problem ograniczonych mocy przerobowych można łatwo rozwiązać, decydując się na outsourcing części zadań.

Budżet to już sprawa bardziej złożona. Jeśli projekt jest już rozwinięty, to efekty z reguły pokrywają koszty. W przypadku świeżej witryny musisz liczyć się z tym, że pierwszy etap działań SEO będzie miał charakter inwestycji z odłożonym w czasie zwrotem. Jak długo miałaby trwać taka inwestycja? To zależy od wielu czynników, głównie od konkurencyjności branży, aktualnego stanu witryny i założonych działań SEO.

Strategia SEO powinna zawierać:

Kluczowym czynnikiem są cele SEO. To one pozwolą ocenić skuteczność realizowanej strategii SEO i dostosować ją wedle potrzeby.

Cele SEO powinny spełniać kilka warunków. Najprościej jest trzymać się metodologii wyznaczania celów SMART.

Cele powinny być:

Mierz wyniki SEO

Chociaż trudno w to uwierzyć, nie wszyscy mierzą efektywność realizowanych działań SEO. Najczęściej ma to miejsce w sytuacji, gdy wyznaczonym celem SEO jest mgliste “wzrost widoczności witryny”, “wzrost ruchu witryny” lub “pozycjonowanie stron www na słowa kluczowe”.

Dobrze jednak byłoby wiedzieć, czy pieniądze wykładane na działania SEO zwracają się i w jakim stopniu… czyż nie?

Na szczęście jeśli wyznaczyłeś prawidłowe cele SEO, ich mierzenie będzie z reguły proste. Większą część założonych celów będziesz mógł zweryfikować w narzędziach takich jak:

Outsourcing działań SEO – zasady

Jeśli zajmujesz kierownicze lub wyższe stanowisko, to z pewnością nie powinieneś osobiście zajmować się działaniami SEO. Dotyczy to zresztą również specjalistów SEO pracujących w agencji na wielu projektach lub in-house dla szczególnie rozbudowanych witryn.

Twój czas jest cenny. Prawdopodobnie na tyle cenny, że bardziej opłaci Ci się outsourcing usług SEO.

Jednym rozwiązaniem jest zlecenie tylko części działań, np. linkbuildingu, dbania o wyniki wyszukiwania, tworzenia treści czy wykonywania optymalizacji strony. Jeśli możesz znaleźć kogoś, kto zrobi coś taniej niż Ty lub twój pracownik – outsourcuj. Sam skup się na działaniach strategicznych i szczególnie specjalistycznych.

Innym rozwiązaniem jest pełne powierzenie projektu SEO agencji. W takiej sytuacji agencja SEO przejmie projekt od A do Z. Kluczem będzie dobór właściwej agencji SEO. Przeczytaj więcej: jak wybrać agencję SEO dla e-commerce?

Nie oznacza to jednak, że możesz całkowicie wycofać się w takiej sytuacji z projektu. Pamiętaj, że powinieneś być obecny co najmniej przy ustalaniu strategii działań SEO oraz ocenie efektów.

Przygotuj środowisko pracy

W projekcie SEO bierze udział klient z pracownikami, agencja SEO ze swoimi specjalistami i najczęściej liczni podwykonawcy (copywriterzy, osoby zajmujące się pozyskiwaniem linków, informatycy, tłumacze itp.). Problem rośnie wraz ze skalą projektu.

Mnogość zadań i osób biorących pośrednio lub bezpośrednio udział w projekcie szybko mogą wprowadzić chaos. Na szczęście można temu łatwo zapobiec, przygotowując odpowiednie środowisko pracy. Jak będzie wyglądało, to już zależy od Twoich potrzeb. W dziale SEO PromoTraffic korzystamy z poniższych narzędzi:

Panel współpracy z klientem – autorskie narzędzie PromoTraffic do zarządzania projektem.

Narzędzie zawiera w jednym miejscu komplet informacji o bieżących i historycznych działaniach realizowanych dla danego klienta (m.in. optymalizacja, tworzenie treści pod kątem wyszukiwarek i inne). Każdy rodzaj działań ma dedykowaną zakładkę. Oprócz konkretnych wytycznych, optymalizacji i informacji monitorujemy tu status każdego działania SEO i każdej optymalizacji. Informacje o statusach poszczególnych zadań z podziałem na miesiące są automatycznie zaciągane do zakładki głównej i prezentowane w czytelny sposób.

Dzięki narzędziu z jednej strony możemy szybko ocenić stan realizacji wszystkich działań w projekcie, z drugiej natomiast zagłębić się w najdokładniejsze nawet informacje (jak np. słowa kluczowe, dla których były realizowane działania SEO).

Co więcej, narzędzie udostępnione jest klientom, którzy dzięki temu mają pełen wgląd w projekt. To również w tym narzędziu na bieżąco weryfikują proponowane optymalizacje, tematy blogowe, portale do link buildingu itp.

Panel klientów – znajdują się w nim kluczowe informacje o każdym projekcie realizowanym przez danego specjalistę (cele, budżety, działania SEO, osoby kontaktowe, linki do kluczowych analiz i folderów, monitoring efektów).

Plik jest ogólnodostępny w agencji. Jest to szczególnie przydatne osobom wspierającym realizację (Customer Success Specjaliście, Team Liderzy) oraz osobom zastępującym danego specjalistę.

Dysk Google – wszystkie dokumenty wymagące interakcji więcej niż jednej osoby lub takie, które często aktualizujemy, przechowujemy w chmurze. Dzięki temu każdy użytkownik zawsze ma dostęp do aktualnej wersji pliku. Słowa kluczowe, których analiza jest regularnie odświeżana, to tylko jeden z oczywistych kandydatów do przesłania w chmurę.

Inne narzędzia: organizery pracy (np. Todoist), programy do mierzenia czasu poświęcanego na działania SEO, wewnętrzny system CRM, komunikator wewnętrzny, Google Meets… i wiele innych.

Przeczytaj więcej: narzędzia do pracy zdalnej.

Rozwiąż kluczowe problemy techniczne

Dużo było tych przygotowań, prawda?

Teraz skupię się już na najistotniejszym elemencie, jakim są zasady SEO dla strony pod kątem wyszukiwarek internetowych.

Jednym z nich jest bez wątpienia praca nad poprawą kwestii technicznych dotyczących strony internetowej i jej należyta optymalizacja pod kątem oczekiwań wyszukiwarek.

SEO techniczne to na tyle obszerne zajęcie, że można by na jego temat z powodzeniem napisać grube tomiszcze. Dlatego ja skupię się na krótkim przedstawieniu kluczowych problemów technicznych i optymalizacji. Kluczowych – czyli takich, których wdrożenie pozwala z reguły na osiągnięcie największych efektów. Albo takich, których niewdrożenie oznacza z kolei gorszą efektywność działań SEO lub nawet całkowity ich brak.

Stawka jest wysoka i nie przesadzam. Usiądź wygodnie, przynieś sobie kawę i zaczynamy lekturę na temat optymalizacji.

Dostępność dla robotów wyszukiwarek

Wystarczy jedna linijka tekstu w pliku robots.txt lub niewłaściwa konfiguracja optymalizacji meta tagów, by zablokować dostęp do strony robotom Google. A bez dostępu do strony Google nie będzie w stanie odnaleźć nowych stron i dodać je do swoich stron wyszukiwania. Co gorsza, strony internetowe już znajdujące się w indeksie Google mogą z czasem “opuścić” wyniki wyszukiwania.

Co zrobić, aby do tego nie dopuścić:

Oczywiście Google to nie jedyny search engine, o którego roboty warto zadbać… wszystko zależy od rynku, na którym działasz.

Prędkość działania witryny

Prędkość ładowania się strony internetowej nie bez powodu znajduje się w większości publikacji i artykułów poświęconych technicznemu SEO i optymalizacji.

Nie tylko optymalizacja prędkości strony jest coraz istotniejszym czynnikiem rankingowym Google, ale wpływa również na wrażenia potencjalnych klientów na stronie internetowej. Im wolniej działa strona internetowa, tym większy współczynnik odrzuceń i konwersyjność jej użytkowników (generalnie metryki dotyczące zachowania użytkowników). Dotyczy to zwłaszcza użytkowników mobilnych oraz dysponujących innego rodzaju wolnym łączem internetowym.

Niestety, liczba czynników wpływających na prędkość działania witryny jest olbrzymia. Część możesz poprawić względnie bez trudności (kompresja i minifikacja plików, optymalizacja obrazków), podczas gdy inne będą wymagać silnego zaangażowania zespołu IT lub mogą wręcz okazać się niemal niemożliwe do wdrożenia (np. podział kodu Javacript lub CSS na mniejsze fragmenty).

Prędkości działania witryny najlepiej poświęcić dogłębną, osobną analizę.

Na szczęście sporą ilość problemów można wykryć darmowymi narzędziami, takimi jak:

Zidentyfikuj wszystkie potencjalne działania SEO, które mogą poprawić prędkość działania witryny. Google Page Speed Insights czy Ligthouse przedstawiają swoje rekomendacje. Następnie skonsultuj je z działem informatycznym: czy i w jakim stopniu optymalizacja jest możliwa do wdrożenia? Jak bardzo będzie to czaso- i kosztochłonne?

Na koniec ustal harmonogram priorytetowych wdrożeń. Priorytetowych, czyli takich, których stosunek szacowanych efektów do kosztów wypada korzystnie.

Responsywność

Responsywność to po prostu dostosowanie Twojej witryny internetowej do różnych urządzeń. Oznacza to, że strona internetowa (witryna) ma działać równie sprawnie zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i na tabletach czy smartfonach.

Kluczowe czynniki do weryfikacji na stronach internetowych:

Warto również rozważyć adaptatywne serwowanie treści. Polega to na całkowitej rezygnacji z elementów obciążających łącze internetowe na urządzeniach mobilnych lub zastępowanie ich alternatywami. Przykład? Ładowanie grafiki w miejsce video na smartfonach. Oczywiście, o ile ma to sens 🙂

Problemy z duplikacją treści

Unikalności treści poświęcam jeden z dalszych podrozdziałów. Tu skupię się na kwestiach technicznych.

Jest wiele technicznych przyczyn powstawania duplikatów treści i całych stron. Najczęstszym problemem jest:

Brak wyboru kanonicznej (głównej) wersji adresów url lub dokonanie tego w sposób nieprawidłowy. Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, ale każda strona na Twojej witrynie może mieć liczne kopie. Jak to możliwe?

Weźmy pod lupę stronę: https://www.example.com/testowa-strona/

Jej potencjalne kopie to:

Rozwiązaniem problemu jest wybranie jednej wersji adresów url jako głównej na całej witrynie. Oprócz tego należy przygotować pojedyncze przekierowanie 301, które przekieruje użytkownika z dowolnej z niekanonicznych wersji url na główną. Taka optymalizacja to jedno z kluczowych działań pozycjonowania.

Inne potencjalne przyczyny wystąpienia problemu duplikacji na witrynie:

Prawidłowe adresy url – zasady pozycjonowania

Adres URL powinien jednoznacznie wskazywać na zawartość podstrony oraz spełniać szereg wytycznych, by być przystępnym dla robotów Google.

Oto zasady SEO dla adresów url:

Nie zawsze będzie mógł przygotować perfekcyjne adresy url spełniające wszystkie powyższe wytyczne. Przykładowo, wiele CMS-ów dla sklepów internetowych (jak IAI Shop) nie przejmuje się szczególnie kwestią optymalizacji adresów URL.

Index bloat

Analiza index bloat ma na celu zweryfikowanie tego, czy:

Jeśli jest problem z indeksacją wartościowych podstron, analiza index bloat powinna znaleźć tego przyczyny i zarekomendować odpowiednie działania zaradcze. Na szczęście optymalizacja dla pozycjonowania nie jest w tym wypadku szczególnie problematyczna.

Częstymi przyczynami problemów z indeksacją jest:

Warto upewnić się, że do indeksu nie trafią strony małowartościowe lub funkcjonalne. Nie tylko obniżają ogólną ocenę portalu w oczach Google, ale i zmniejszają szanse na to, że na wartościowe zapytanie pojawi się odpowiednia podstrona.

Aby temu zapobiec należy zadbać o właściwe instrukcje dla robotów na witrynie. Optymalizacja pod pozycjonowanie w skrócie:

Przeczytaj więcej: crawl budget.

Rozbuduj strukturę kategorii – zasady

Jednym z efektów analizy słów kluczowych miało być rozbudowanie struktury kategorii, by znalazło się w niej miejsce na cenne słowa kluczowe.

Generalnie rzecz biorąc, im więcej wartościowych stron na witrynie, na tym więcej fraz Twoja witryna będzie pojawiać się w wyszukiwarce. Oczywiście, o ile struktura kategorii będzie tworzona zgodnie z zasadami pozycjonowania, o których zaraz przeczytasz 🙂

  1. Struktura kategorii powinna odzwierciedlać Twój asortyment i dzielić go na sensowne, powiązane ze sobą grupy i podgrupy produktów. Kiedy tworzyć podkategorie? Gdy klienci wyszukują specyficznej, wyodrębnionej grupy produktów w ramach już istniejącej kategorii. Przykład: jeżeli mamy kategorię “meble”, która zawiera meble do salonu i meble do łazienki, to można je utworzyć jako dwie jej podkategorie. Meble do łazienki to szafki łazienkowe, toaletki i komody. A na tym nie koniec, wszak istnieją szafki łazienkowe dolne, górne, pod umywalkę… Jeżeli w Twoim sklepie nie ma kategorii, która zawiera dokładnie to, czego wyszukują klienci poprzez słowa kluczowe, to pora ją stworzyć.
  2. Każda kategoria musi być ściśle związana z asortymentem, jaki się w niej znajduje. Jeżeli w kategorii znajduje się wiele różnorakiego rodzaju produktów, to jest to sygnał, że być może należy przygotować podkategorie.
  3. Kategorie w sklepie powinny mieć rozbudowaną strukturę hierarchiczną: tj. dzielić się na podkategorie 1 poziomu, które z kolei powinny dzielić się na podkategorie 2 poziomu i tak dalej. Błędem jest przygotowywanie struktury kategorii “płaskiej”, czyli z jednym czy dwoma poziomami, gdy asortyment Twojego sklepu jest olbrzymi. Znacząco utrudni to nawigację po sklepie i dotarcie do interesujących produktów. Z drugiej strony nie można tworzyć zbyt głębokiej struktury kategorii, gdyż roboty wyszukiwarki Google mogą mieć problem z dotarciem do głębiej położonych kategorii. A tym samym z uwzględnieniem ich w indeksie stron wyszukiwania.
  4. Trzeba koniecznie wdrożyć mechanizmy wsparcia linkowania wewnętrznego zwłaszcza w przypadku witryn o głębokiej strukturze. Powszechnie stosowane to: nawigacja okruszkowa (breadcrumbs), menu boczne i dodatkowe linkowanie na stronach kategorii.
  5. Każda kategoria powinna mieć przypisane unikalne słowa kluczowe o satysfakcjonującym potencjale. Jeżeli kategoria nie ma takiej frazy, to z punktu widzenia SEO jest bezużyteczna. Może jednak pełnić rolę funkcjonalną lub służyć innemu celowi, który uzasadnia jej pozostawienie. Jeśli tak nie jest, to kategorie takie najlepiej usunąć.
  6. Czasem sensowne jest przygotowanie więcej niż jednej struktury kategorii – np. drzewko kategorii ze względu na rodzaj asortymentu i drugie z podziałem na marki.

A gdy już będziesz miał gotową logiczną, przyjazną ludziom strukturę kategorii dopasowanych do wartościowych słów kluczowych, wtedy przyjdzie kolej na przygotowaniu dla nich treści.

Zadbaj o wartościowe treści

Treść jest jednym z bardziej istotnych czynników na stronie, które pomagają robotom Google lepiej zrozumieć i ocenić jej zawartość. A w efekcie teksty SEO wpływają na pozycję strony na wybrane słowa kluczowe. Wartościowy dla ludzi, rozbudowany tekst będzie pojawiać się nie na jedno, a na dziesiątki, setki lub nawet tysiące różnorakich słów kluczowych.

Jak więc przygotować treść, która podbije cyfrowe serca robotów wyszukiwarki Google i listy jej stron wyszukiwania? Wyjaśniam to w kolejnych rozdziałach.

Unikalność treści

Unikalność treści w znaczący sposób wpływa na pozycje stron w wynikach wyszukiwania Google. O ile nie jesteś olbrzymim portalem cieszącym się zaufaniem Google (np. Allegro czy Ceneo), to zduplikowaną treścią najprawdopodobniej nie zawojujesz wyników wyszukiwania.

Chyba, że mówimy o zapytaniach, na które serwisy obecne w top 10 serwują tylko zduplikowany tekst. Jest to powszechne w przypadku e-commerców po prostu duplikujących opisy produktów od producentów czy z innych sklepów.

W takim wypadku unikalnej treści nie należy traktować jako wymogu, a raczej jako szansę na zdobycie przewagi konkurencyjnej. Zlecając napisanie treści od nowa, możemy przecież zadbać o jej szeroko rozumianą jakość. Opisy producentów często są z kolei dość… lakoniczne.

Unikalne treści warto przygotowywać przede wszystkim na:

Treści rozbudowane

Teksty powinny być w odpowiednim stopniu rozbudowana. Nie znaczy to, że powinny być zapchane słowami kluczowymi. Co to znaczy:

Benchmarking konkurencji

Dobrą strategią w próbie dostania się do Top 10 stron Google jest wzorowanie się na konkurencji już się tam znajdującej. W końcu Google za coś przyznał tym portalom miejsca na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Przyjrzyj się:

Dostosowanie do intencji wyszukującego

Nie przesadzam, gdy piszę, że wszystkie Twoje wysiłki spełzną na niczym, jeśli opacznie zrozumiesz intencję wyszukującego.

Czymże jest ta intencja? Jest to potrzeba użytkownika, którą wyraża wpisując dane zapytanie w Google.

Generalnie wyróżniamy 3 rodzaje intencji:

Bezwzględnie upewnij się, że słowo kluczowe, które wybrałeś do danej podstrony, ma intencję zbieżną z jej zawartością.

Jeśli fraza kluczowa ma charakter informacyjny, dostarcz wpisy blogowe lub poradniki.

Jeśli fraza kluczowa ma charakter transakcyjny, serwuj strony kategorii, produktów lub usług.

Jak to ocenić? Po prostu wpisz zapytanie w Google i zobacz, jakiego rodzaju treści przeważają w Top 10.

Im więcej stron innego rodzaju niż Twoja, tym mniej trafne słowo kluczowe wybrałeś. I tym mniejsze szanse masz na pojawienie się na takie zapytanie wybraną podstroną.

Nasycenie słowami kluczowymi tematycznie powiązanymi

Dana treść pojawi się na tym więcej fraz w Google:

O co chodzi? Jeżeli piszesz na konkrenty temat, to Google oczekuje, że poruszysz w nim pewne określone wątki. A rozpoznaje to po wykorzystywanych przez Ciebie frazach.

Jakie wątki warto poruszyć w treści można najprościej ustalić badając konkurencyjne artykuły.

Przykładowo, załóżmy, że piszemy artykuł blogowy na słowo “zamki”. Chodzi o zamki w spodniach, w drzwiach, a może średniowieczne budowle? Google nie będzie tego wiedział, dopóki nie zamieścisz w treści powiązanych fraz. Jeśli piszesz o zamkach, w których mieszkali rycerze, to koniecznie wspomnij o szańcach, fosie, murach, królu, pachołkach itd.

Analiza fraz powiązanych nie jest ani łatwa, ani szybka. Dlatego zdecydowanie warto sięgnąć po narzędzia automatyzujące tą pracę, takie jak Surfer.

Działania SEO

Pamiętaj o optymalizacjach on-site

Meta title i meta description – zasady pozycjonowania

Meta tytuł (tytuł strony, tytuł podstrony) i meta opis (meta description) są widoczne dla klientów w wynikach wyszukiwania Google jako nagłówek i krótki opis tekstowy. Obydwa parametry mają więc przede wszystkim niegatelne znaczenie dla poprawy współczynnika Click through rate.

W praktyce pierwsze wrażenie, jakie może zrobić Twoja witryna na użytkownikach, dotyczy właśnie wyników wyszukiwania.

Meta title (meta tytuł) pomaga ponadto w pozycjonowaniu stron www. Warto więc zadbać o jego należytą optymalizację:

Przeczytaj więcej, jeśli interesuje Cię meta tytuł: meta title.

Nagłówek H1

Nagłówek H1 to główny nagłówek danej podstrony. Jest jednym z najważniejszych elementów on-site z punktu widzenia SEO.

Przygotowując nagłówki H1 zadbaj o to, by:

Nagłówki niższych poziomów

Nagłówki niższych poziomów są już mniej istotne od nagłówka H1, co nie oznacza, że można zlekceważyć ich potencjał.

Oto kilka ogólnych zasad pozycjonowania:

Główną rolą nagłówków niższego poziomu nie jest jednak wsparcie SEO (Search Engine Optimization). Jest nią ułatwienie użytkownikom nawigacji po tekście oraz polepszenie czytelności tekstu.

Nagłówki wyróżniają się wizualnie od zwykłego tekstu i pomagają w szybkim zrozumieniu stuktury tekstu i przejścia do interesującego Cię fragmentu. O ile, rzecz jasna, prawidłowo je przygotujesz.

Nagłówki H2 powinny dzielić cały tekst na rozdziały logicznie powiązanej ze sobą treści.

Jeżeli te rozdziały można podzielić na podrozdziały skupione na węższym ich wycinku – to dzielimy je nagłówkami H3. I tak dalej, aż do poziomu H6. Oczywiście nie musisz wykorzystywać nawet nagłówków H3 a nawet H2, jeśli nie ma ku temu potrzeby.

Pomyśl o strukturze nagłówków w tekście jako internetowemu odpowiednikowi rozdziałów i podrozdziałów pracy dyplomowej.

Obrazki

Obrazki są ładne, a dobrze dobrane potrafią wzbogacić wartość treści oraz uatrakcyjnić ją wizualnie. Niestety, niezoptymalizowane obrazki są jednym z głównych powodów spowolnienia działania serwisu. Najlepiej więc wykorzystywać je tylko tam, gdzie to naprawde potrzebne.

Powinieneś zadbać o należytą optymalizację techniczną obrazków:

Warto rozważyć dodanie obrazków w mapie witryny lub przygotowanie dla nich odrębnej mapy obrazków.

Pielęgnuj linki wewnętrzne

Po czym poruszają się pająki? Po niciach sieci.

A po czym poruszają się roboty Google (znane też jako pająki?) Po linkach łączych ze sobą strony tworzące Internet.

Linki łączące różne strony internetowe nazywamy linkami zewnętrznymi. O nich piszę w kolejnym rozdziale.

Istnieją również nie mniej istotne linki wewnętrzne. Są to linki łączące między sobą strony na Twoim serwisie.

Prawidłowa optymalizacja linków wewnętrznych jest kluczowym czynnikiem, umożliwiającym robotom Google sprawnie i bez problemu docierać do kluczowych stron na Twoim serwisie. Bezpośrednim tego efektem jest to, że strony te mogą w ogóle trafić do indeksu. Wpływa to również pozytywnie na zajmowane pozycje oraz częstość odwiedzin tych stron przez Google (a tym samym szansa na odkrycie zmian w treści i to, jak witryna jest oceniana).

Nie bez znaczenia jest również drugi, niemal równie kluczowy czynnik – poprawa nawigacji. To dzięki linkom możesz pokierować swoich użytkowników tam, gdzie chcesz, żeby trafili. W przypadku e-commerców, jakkolwiek by to bezwzględnie nie zabrzmiało, jest to koszyk.

Pracując nad prawidłowym linkowaniem wewnętrznym musisz zadbać o dwa elementy: strukturę z nawigacją oraz linki w treści.

O strukturze sporo pisałem w jednym z poprzednich rozdziałów. Nawigacja to z kolei należycie przygotowane menu główne i stopka, a często również menu boczne i inne elementy nawigacyjne (np. linki do powiązanych kategorii na stronie kategorii).

Oto najważniejsze zasady linkowania wewnętrznego:

Przeczytaj więcej: linkowanie wewnętrzne.

Pozyskuj linki z domen zewnętrznych

Linki wewnętrzne to tylko jedna strona monety. Drugą są linki zewnętrzne – czyli umieszczane na innych witrynach i prowadzące na Twoją stronę.

Link building to kolejny bardzo obszerny temat, dlatego tutaj opiszę pokrótce najważniejsze jego aspekty.

Linki zewnętrze uważane są poniekąd za głos wsparcia udzielany portalowi przez inną witrynę. Google bierze pod uwagę głosy oddawane na portale, gdy decyduje o tym, jaką pozycję w rankingu powinna zajmowa witryna na dane słowo kluczowe. Te internetowe wybory różnią się od tych demokratycznych. W internecie nie wygrasz samą liczbą linków czy linkujących domen. Liczy się przede wszystkim zaufanie (zwane też mocą), jakim dana witryna cieszy się w oczach Google. Są portale takie jak Wikipedia, Allegro czy Facebook, które znajdują się na czele stawki. Linki z takich portali są cenniejsze niż link umieszczony w mrocznym zakątku jakiegoś szemranego forum.

Gdyby przełożyć to na rzeczywistość, to wyglądałoby to tak, że głosy ekspertów, praktyków i profesorów byłyby warte więcej w głosowaniu niż głosy pana Mieczysława spod lokalnego sklepu monopolowego.

Mamy więc liczbę i moc domen linkujących.

Co jeszcze jest istotne w linkbuildingu?

Przeczytaj więcej: link building.

Zadbaj o UX

Zadbanie o należyte wrażenia potencjalnych klientów jest jak wisienka na torcie każdego pozycjonera. Nie ma nic gorszego niż witryna z tysiącami wejść z Google i o 99% współczynniku odrzuceń i bez konwersji u klientów. Jest to sygnał, że coś niepokojącego dotyka Twoją stronę. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy może być nieprawidłowa optymalizacji UX i w konsekwencji – niezadowoleni użytkownicy.

Kluczowe czynniki wpływające na User Experience klientów i Twoją stronę:

Przeczytaj więcej o optymalizacji stron pod kątem UX: UX a SEO oraz 5 kluczowych elementów UX dla e-commerce

Podsumowanie

Dotarliśmy do końca tego artykułu opisującego kluczowe zasady SEO dla strony internetowej. Jeśli tutaj dotarłeś, to należą Ci się szczere gratulacje.

Po lekturze tego wpisu znasz już kluczowe aspekty strategii i działań SEO (Search engine optimalization – czyli optymalizacja strony pod kątem wyników wyszukiwania). Wiesz, jak dobrać frazy dla potrzeb wyszukiwarki. Znasz znaczenie optymalizacji i jak ją ocenia wyszukiwarka Google.

Wiesz, jak zaplanować pracę związaną z pozycjonowaniem stron internetowych i mierzyć jej efekty. Wiesz, jak zadbać o swoich potencjalnych klientów. Wiesz, jak sprostać wymogom wyszukiwarek internetowych. Wreszcie jesteś świadom istotnych elementów SEO, na które musisz zwrócić szczególną uwagę.

Co dalej?

Pozostaje wdrożenie zdobytej wiedzy teoretycznej odnośnie optymalizacji stron internetowych w praktyce. I (oby) obserwowanie rosnących pozycji Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania oraz coraz większej liczby klientów 🙂

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.